اف‌بی‌آی صدای مکالمه بین رئیس‌جمهور آمریکا و وکیل سابقش را در اختیار دارد پاشنه آشیل ترامپ؟

جنبه مهم این خبر وجود نسخه‌هایی از مکالمات بین ترامپ و وکیلش است
در این مکالمه ترامپ و وکیلش درباره پرداخت حق‌السکوت به یک مدل صحبت می‌کنند
در قانون آمریکا اجازه ضبط مکالمه توسط یکی از طرفین مکالمه وجود دارد
روح‌اله نخعی‪-‬ تازه‌ترین پرده درام طولانی ترامپ و وکیلش جمعه شب نمایان شد. نیویورک‌تایمز و دیگر رسانه‌ها به نقل از رودی جولیانی و دیگر منابع آگاه گزارش دادند، اف‌بی‌آی صدای مکالمه‌ای بین رئیس‌جمهور ترامپ و وکیل شخصی سابقش، مایکل کوهن مربوط به دوران پیش از انتخابات را در اختیار دارد که در آن این دو نفر درباره پرداخت پول به مدل سابق پلی‌بوی صحبت می‌کنند که مدعی رابطه با ترامپ است. همین منابع می‌گویند کوهن مکالمات ضبط‌شده دیگری هم داشته که اف‌بی‌آی آن‌ها را هم ضبط کرده است. گرچه جولیانی مدعی است این مکالمات، مکالمات روزمره بی‌اهمیت هستند، منبع دیگر می‌گوید که این نوارها آن طور که جولیانی می‌گوید نیستند و محتوای آن‌ها برای رئیس‌جمهور اصلا خوب نیست. این منبع از توضیح بیشتر موضوع خودداری می‌کند.


این مکالمه درباره این مدل سابق که کارن مک‌دوگل نام دارد، بخشی از مجموعه اسنادی است که اف‌بی‌آی در هجوم به دفتر، هتل و خانه کوهن ضبط کرده بود. سی‌ان‌ان می‌نویسد نسخه پیاده‌شده این نوار در اختیار تیم حقوقی ترامپ قرار گرفته و ارزیابی آن‌ها این است که محتوای این نوار مشکل حقوقی برای رئیس‌جمهور ایجاد نمی‌کند.
این خبر چه نتایجی ندارد؟
در بررسی تبعات این خبر شاید بهتر است ابتدا به آنچه در اثر انتشار این فایل واقع نشده پرداخت. طبق گزارش‌ها، این فایل صوتی فایلی طولانی نیست، بلکه حاوی مکالمه‌ای کوتاه، حدود ۹۰ ثانیه است. با توجه به این مدت زمان، ادعاهای جولیانی درباره محتوای این مکالمه قابل‌قبول به نظر می‌رسد: «چیزی در این مکالمه حاکی از این نیست که [پول] از کمک‌های اعطایی به کارزار انتخاباتی بوده است. هیچ بحثی از هیچ گونه ضرری به کارزار در میان نیست.»
از طرف دیگر، این فایل نشانه جدیدی مبنی بر همکاری کوهن با اف‌بی‌آی علیه ترامپ نیست، چون در همان حمله اف‌بی‌آی به دفتر او ضبط شده و در واقع، قرارداشتن این فایل در اختیار اف‌بی‌آی، با تصمیم کوهن صورت نگرفته است.
به‌تنهایی، این فایل صوتی لزوماً دردسر عمده‌ای، لااقل بزرگ‌تر از دردسرهای فعلی ترامپ برای او ایجاد نمی‌کند و بعید است به‌تنهایی همین پرونده را به نتیجه برساند. در زمینه دیگر اتفاقات و دیگر شواهد است که این فایل صوتی معانی مهمی پیدا می‌کند.
این خبر چه نتایجی دارد؟
اما بدون وجود شرایط بالا هم این خبر تبعات و عواقب مهمی دارد که می‌تواند نقطه عطف بعدی در ماجرای دورودراز و گسترده پرونده انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری باشد.
نکته اول اینکه این مکالمه نشانه‌ای دیگر است از اینکه مدیریت پرداخت حق‌السکوت به کسانی که به درست یا غلط، مدعی رابطه با ترامپ بوده اند، روندی روتین در روابط ترامپ و وکیلش بوده است که این یکی از نمونه‌های آن بوده. آن چه در گزارش این خبر و نمونه‌های مشابه قبلی، شامل پرونده مشهور استورمی دنیلز، آمده به این شکل است که Nationa- Enquirer، رسانه‌ای نزدیک به ترامپ، حق انتشار خبر را از فرد اتهام‌زننده می‌خرد و با دریافت پول از ترامپ خبر را مسکوت می‌گذارد. تکرار این رویه در کنار ماجراهای مربوط به روند آشنایی ترامپ با همسرانش، نشانه دیگری است از اینکه روابط جنسی بیرون از ازدواج در زندگی شخصی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، نادر نبوده اند.
نکته دیگر که از انتشار این خبر برمی‌آید اینکه اسناد و شواهدی که در اختیار اف‌بی‌آی و دیگر نهادهای درگیر پرونده‌های ترامپ است، پتانسیل تبدیل به پرونده‌هایی جدی دارند و به این دلیل، ابایی از درز این خبر وجود نداشته است. نشانه دیگر این مسئله، نحوه صدور حکم بازرسی از منزل، اقامتگاه و محل کار کوهن است.
حدس دیگری که باز بر پایه فرایند ضبط اسناد تقویت می‌شود، جبهه‌گیری نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و حتی قضایی آمریکا، در محدوده اختیارات قانونی، علیه ترامپ است. باید توجه کرد که انتشار این خبر درباره اسنادی که در اختیار اف‌بی‌آی است، کمتر از یک هفته پس از آن واقع می‌شود که ترامپ در نشست خبری در کنار پوتین، اف‌بی‌آی را بیش از یک بار، هدف حملات و انتقادات خود قرار داد.
آخرین نکته‌ای که به آن باید اشاره کرد، می‌تواند مهم‌ترین نکته هم باشد. عقلاً این فایل کوتاه از یک مکالمه درباره یک پرونده کوچک، تنها مکالمه ضبط‌شده بین این دو نفر نیست. وجود این فایل نشانه‌ای از این است که مایکل کوهن، مکالمات تلفنی خود با موکلش را در تمام یا بخشی از سال‌هایی که در پرونده‌های ریز و درشت، روزمره و خطرناک، وکیل او بوده، ضبط کرده است. زمانی که اف‌بی‌آی به بازداشت و ضبط اسناد کوهن اقدام کرد، خطر اصلی که متوجه ترامپ شد، احتمال همکاری کوهن با ترامپ و افشای جرائم احتمالی ترامپ و شرکت‌هایش بود. حالا با وجود این فایل‌ها، از طرفی ممکن است برای بخش زیادی از پرونده، با وجود صدای شخص ترامپ و وکیلش، نیازی به همکاری کوهن نباشد و از طرف دیگر، در صورتی که نشانه‌هایی از ارتکاب جرم توسط کوهن در این فایل‌ها باشد که بعید نیست، نیاز کوهن به همکاری هم افزایش پیدا می‌کند.
ضبط مکالمات که بدون خبرداشتن ترامپ اتفاق افتاده، راهی را برای دردسرهای مهمی برای رئیس‌جمهور باز می‌کند که ممکن است، مسیر ضربه کاری به او هم باشد. احتمال این هر دو نکته، بی‌خبری ترامپ و دردسرزا بودن مکالمات، با شنیدن واکنش ترامپ به این خبر، طبق گزارش سی‌ان‌ان است: «باورم نمی‌شود مایکل این کار را با من کرده باشد.»
سایر اخبار این روزنامه
همزمانی تصویب قانون آپارتایدگونه در اسرائیل و راه‌یابی نماینده زرتشتیان ایران به شورای شهر یزد اف‌بی‌آی صدای مکالمه بین رئیس‌جمهور آمریکا و وکیل سابقش را در اختیار دارد پاشنه آشیل ترامپ؟ فیلم شاعر طنزپرداز با اقتباسی از اثر هوشنگ مرادی کرمانی بعد از 16 سال توقیف، اجازه نمایش گرفت نگاهی به نوشته های سیمین دانشور و دنیای شگفت آوری که می ساخت؛ شهری چون بهشت حل پرونده نماینده زرتشتی شورای شهر یزد در ایستگاه پایانی پس از 430 روز سپنتا نیکنام: باهم بودنمان پیروزی است روس ها در پیچ بازارهای جهانی سازمان نفتی روسیه راه‌اندازی می‌شود ظریف: با هدایت‌های رهبری پروژه ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را شکست دادیم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود گریه های مائده بر آرمان جوان‌های دهه پنجاه کنکور و چالشی به نام «آموزشگاه‌های دروغ‌گو» مدیرعامل آبفا استان اصفهان: میزان تولید و مصرف آب همخوانی ندارد