تبلیغ رایگان کسب و کار (بهترین و موثرترین روش‌های 1403)


چکیده : اگر کسب‌وکاری دارید که در رابطه با بودجه تبلیغات آن با محدودیت مواجه هستید یا اینکه نمی‌خواهید در اول مسیر خود هزینه زیادی متحمل شوید، روش‌های رایگان تبلیغات در مقابل شماست. تبلیغ رایگان کسب و کار امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بدون هزینه یا با هزینه اندک، کسب‌وکار خودتان را تبلیغ کنید.

اگر کسب‌وکاری دارید که در رابطه با بودجه تبلیغات آن با محدودیت مواجه هستید یا اینکه نمی‌خواهید در اول مسیر خود هزینه زیادی متحمل شوید، روش‌های رایگان تبلیغات در مقابل شماست. تبلیغ رایگان کسب و کار امکان‌پذیر است و شما می‌توانید بدون هزینه یا با هزینه اندک، کسب‌وکار خودتان را تبلیغ کنید. استفاده از تبلیغات رایگان حتی زمانی که به تبلیغات باهزینه فکر می‌کنید هم منطقی است. چراکه شما باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنید و ظرفیت تبلیغات رایگان هم یک فرصت برای شماست. در ادامه این مطلب، بیشتر درباره روش‌های تبلیغ رایگان کسب و کار توضیح می‌دهیم.

چرا تبلیغات رایگان؟

بگذارید در ابتدا اشاره‌ای به مزایای تبلیغات رایگان داشته باشیم. اول از همه درنظر بگیرید که تبلیغات رایگان هم مانند پلن‌های دیگر تبلیغات، نوعی ظرفیت برای معرفی کسب‌وکار به مشتریان است. در نتیجه استفاده از این روش‌ها همواره باید در اولویت اول شما باشد. در قدم بعد، باید در نظر داشته باشید که این تبلیغات برای شما هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید تنها با چند کلیک به آن‌ها برسید. البته که استفاده از تبلیغات رایگان هم نکاتی دارد که در انتهای مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

نکته نهایی درباره اهمیت تبلیغات رایگان، گسترش آگاهی از برند بین جامعه است. زمانی که شما از این ظرفیت استفاده می‌کنید، کاربران بیشتری نام برند شما را مشاهده می‌کنند و می‌توانند تعامل مستقیم با شما داشته باشند. در نتیجه تبلیغات کسب و کار رایگان را در نظر بگیرید.

تبلیغ رایگان کسب و کار با سایت‌های ایرانی

برای استفاده از خدمات تبلیغات رایگان می‌توانید پیش از مراجعه به پلتفرم‌های بین‌المللی، از سایت‌های ایرانی هم استفاده کنید. مزیت این روش دیده شدن بیشتر توسط کاربران ایرانی است. به‌خصوص زمانی که کسب‌وکار شما برای ایرانی‌هاست، استفاده از روش‌هایی که به سایت‌های ایرانی مرتبط باشند، بهتر می‌توانند به جذب مشتری منجر شوند.

ثبت اطلاعات کسب و  کار در بهترینو

یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما، ثبت کسب‌وکار به صورت رایگان در وبسایت بهترینو است. بهترینو(behtarino) پلتفرمی برای معرفی بهترین‌های هر کسب‌وکار به مخاطبان است و افراد می‌توانند با جست‌وجو درباره بهترین رستوران یا بهترین فیزیوتراپی، به کسب‌وکارهای ثبت‌شده در بهترینو برسند. با ثبت کسب‌وکار خود در بهترینو این شانس را دارید که روزانه توسط هزاران نفر دیده شوید.

ثبت‌نام کسب‌وکار در دایرکتوری‌ها

فرض کنید یک رستوران دارید. سایت‌هایی هستند که به معرفی بهترین رستوران‌ها می‌پردازند و به مخاطبین خود امکان امتیاز دادن به رستوران‌ها را می‌دهند. شما می‌توانید با ثبت رستوران خود در چنین وبسایت‌هایی، خود را به تعداد بیشتری از کاربران ایرانی معرفی کنید.

البته مثال ما در رابطه با رستوران بود. برای کسب‌وکارهای دیگر، مثل تعمیرگاه‌های خودرو، پزشکان و آژانس‌های تبلیغاتی نیز چنین امکانی فراهم است.

مشارکت در انجمن‌ها و فروم‌های ایرانی

شما می‌توانید به نمایندگی از کسب‌وکار خود در فروم‌های ایرانی عضو شوید و ضمن کمک و رفع سوالات مرتبط کاربران، به تبلیغ یا معرفی کسب‌وکار خود بپردازید. این روش نسبتاً کم‌هزینه است و صرفاً نیازمند صرف زمان از طرف شماست.

ساخت سایت و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

شما می‌توانید بدون هزینه یا با هزینه‌ای منطقی یک سایت بالا بیاورید و با تولید محتوای کاربردی، آن را برای موتور جست‌وجو بهینه‌سازی کنید؛ فرایندی که به اختصار به آن SEO می‌گویند. با این روش بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید در نتایج گوگل دیده شوید و شانس هزاران بازدید روزانه را داشته باشید.

تبلیغات رایگان کسب‌وکار با سایت‌های خارجی

بعد از استفاده از پلتفرم‌های ایرانی، نوبت آن است که از ظرفیت پلتفرم‌های خارجی هم برای دیدن شدن کسب‌وکارتان بهره ببرید. استفاده از برخی از پلتفرم‌های خارجی حتی بیشتر از پلتفرم‌های ایرانی است و همین باعث می‌شود که نادیده گرفتن این ظرفیت، منطقی نباشد.

ثبت برند و آدرس در گوگل مپس (Google Maps)

نقشه گوگل یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های روزانه است که بسیاری از ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کنند. ثبت کسب‌وکار شما در Google Maps به شما این امکان را می‌دهد که هر کسی که نزدیک شما باشد یا در منطقه کسب‌وکار شما دنبالتان بگردد، به راحتی پیدایتان کند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بازدید روزانه بسیار بالایی دارند و استفاده از چنین ظرفیتی برای هر کسب‌وکاری واجب است. در نتیجه اگر می‌خواهید تبلیغ رایگان کسب و کار خود را داشته باشید یا اینکه از تمام ظرفیت‌ها برای دیده شدن کسب‌وکارتان بهره ببرید، شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید. مقصود از شبکه‌های اجتماعی، مواردی مثل تلگرام، اینستاگرام و لینکدین است.

بازاریابی ایمیلی و راه‌اندازی خبرنامه

یکی دیگر از روش‌های رایگان تبلیغات کسب‌وکارها، استفاده از ظرفیت بازاریابی ایمیلی است. کافی است به طریقی (مثل قراردادن CTA در وبسایت) از مشتریان خود آدرس ایمیل دریافت کنید. یا اینکه با راه‌اندازی خبرنامه، ایمیل کاربران را دریافت کنید. آن‌وقت می‌توانید در بازه‌های زمانی منطقی، اقدام به ارسال آخرین پیشنهادات (مثلاً آخرین تخفیف‌ها یا جشنواره‌ها) به مشتریان خود کنید؛ بدون آنکه متحمل هزینه خاصی شوید!

از تبلیغ رایگان کسب و کار خود بهترین نتیجه را بگیرید!

اگر تصمیم گرفته‌اید از ظرفیت‌های آماده استفاده کنید و نمی‌خواهید خودتان را محدود به روش‌های پرهزینه کنید، تبریک می‌گوییم! در حال برداشتن قدم درستی هستید. برای اینکه کارتان ساده‌تر شود، توصیه‌هایی داریم که خیلی ساده و با عمل به آن‌ها می‌توانید دیده شدن کسب‌وکارتان را چندبرابر کنید.

از تصویر استفاده کنید، اما با کیفیت بالا!

کاربران معمولاً پست‌های بدون تصویر را رد می‌کنند و استفاده از تصویر می‌تواند همانند یک قلاب قوی، نگاه کاربر را جذب کند. در نتیجه برای معرفی کسب‌وکار خود حتماً از تصویر استفاده کنید. البته حتماً از تصاویر مرتبط با کسب‌وکار خود و با کیفیت بالا استفاده کنید و به شدت از تصاویر تکراری که در اینترنت پیدا می‌شوند، خودداری کنید.

بهترین سایت‌ها را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید به واسطه نتایج گوگل، سایتی را برای تبلیغ انتخاب کنید، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. منظور از بهترین، سایت‌هایی است که در زمینه کاری شما و با کلمات کلیدی شما در صدر نتایج گوگل قرار گرفته‌اند. تبلیغ رفتن در چنین سایت‌هایی می‌تواند بازدهی بیشتری برایتان داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

هرگز فکر نکنید که همه‌چیز به نتایج گوگل خلاصه می‌شود! شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اینستاگرام را برای دیده شدن برندتان دست کم نگیرید. حتماً یک صفحه داشته باشد و در صورت امکان در صفحات پربازدید و اینفلوئنسرهای مناسب هم تبلیغ بروید.

با مشتریان در فضای دیجیتال تعامل کنید

اگر وبسایت یا صفحه کسب‌وکارتان در شبکه‌های اجتماعی فعال است، حتماً با مخاطبان خود تعامل کنید. حتی توصیه می‌شود به نظراتی که پای کسب‌وکار شما در برنامه‌هایی مثل نقشه گوگل (Google Maps) ثبت شده‌اند، پاسخ دهید. این کار می‌تواند وجهه برند شما را در جامعه یک پله ارتقا دهد.

جمع‌بندی

استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تبلیغ رایگان کسب و کار باعث می‌شود تا بیشتر دیده شوید و این به نفع شماست. همچنین مزیت استفاده از تبلیغات رایگان روشن است. توصیه ما، حضور همه‌جانبه شما در اینترنت است. به‌خصوص، توصیه می‌کنیم تا با ثبت رایگان کسب‌وکار خود در بهترینو، آن را به دیگران معرفی کنید و شانس هزاران بار دیده شدن در روز را از دست ندهید.

سوالات متداول

۱- تبلیغ رایگان کسب و کار امکان‌پذیر است؟

بله، شما از طریق ثبت برند و آدرس خود در سایت‌های مختلف از جمله بهترینو و نقشه گوگل، می‌توانید کسب‌وکار خود را به صورت رایگان تبلیغ کنید.

۲- چگونه می‌توان از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای تبلیغ رایگان کسب و کار استفاده کرد؟

با تولید محتوای جذاب و تعامل با مخاطبان می‌توانید از طریق اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی دیده شوید و به نوعی کسب‌وکار خود را به صورت رایگان تبلیغ کنید.