مديرعامل سايپا اعلام كرد : طراحي «رهام» از سوي ايراني‌ها

همزمان با برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي خودرو سايپا در شهر شيراز و با حضور مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، ‌استاندار و جمعي از مسوولان دولتي اين استان، اولين خودرو ايراني توليد شده روي پلت‌فرم ملي SP100 با نام اوليه رهام، معرفي شد. محسن جهرودي در مراسم معرفي محصول جديد گروه سايپا گفت: اولين خودرو روي پلت‌فرم ملي SP100 به توليد رسيده و هم‌اكنون مراحل تست آن در حال انجام است و خوشحاليم كه اين محصول ايراني در منطقه اصيل كشورمان ايران و در شهر شيراز معرفي مي‌شود. وي با بيان اينكه پلت‌فرم اين خودرو ايراني بوده و تمام مراحل طراحي تا ساخت آن توسط متخصصان ايراني انجام شده است، اظهار كرد: تلاش مي‌كنيم در كمترين زمان ممكن مراحل تست و كاليبره كردن اين خودرو را به پايان رسانده و توليد انبوه آن را آغاز كنيم. با توجه به تحريم‌هاي يك جانبه امريكا رويكرد ما تمركز بر توليد داخل است و توليد اين خودروي ايراني جديد نيز در اين راستا صورت مي‌گيرد؛ ضمن آنكه امريكا تمام دنيا نيست و ايران نيز يك كشور با تمدن بزرگ و با تجربه است. تحريم‌هاي امريكا مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد اما با توسعه داخلي‌سازي خودروها محصولات توليدي از نظر كمي و كيفي در سطح قابل قبولي خواهند ماند و به صراحت اعلام مي‌كنيم كه از اين مقطع هم با سلامت و به خوبي عبور خواهيم كرد. جهرودي با بيان اينكه قطعات مورد نياز براي توليد محصولات تا پايان سال، از هم‌اكنون تامين شده است، تصريح كرد: ما از ابتداي سال و حتي قبل از خروج دولت پيمان شكن امريكا از برجام، شرايط را پيش‌بيني كرده و با تشكيل ستاد تدابير ويژه در گروه سايپا، قطعات مورد نياز را پيشاپيش تامين كرده‌ايم. وي درباره وضعيت همكاري سايپا با سيتروئن اظهار كرد: سيتروئن فعاليتش را تعليق كرده كه البته متفاوت با خروج از ايران است. با اين حال فعاليت شركت سايپا با سيتروئن متوقف نخواهد شد و توليد محصولات فعلي آن ادامه خواهد يافت. رنو از ايران خارج نشده بلكه فعاليتش را كاهش داده است كه اين موضوع نشان‌دهنده خرد رنو و شناخت اين شركت از بازار داخلي ايران است كه پيام خوبي دارد. اگرچه حجم ارسال قطعات محصولات رنو كاهش پيدا كرده اما اين شركت اعلام كرده كه از ايران خارج نمي‌شود.
معرفي «رهام»
با حضور استاندار فارس , نمايندگان مجلس شوراي اسلامي , مديرعامل گروه خودروسازي سايپا و جمعي از مديران ارشد گروه «رهام» خودروي جديد گروه سايپا كه نخستين محصول از سري SP100 به شمار مي‌رود در شيراز معرفي شد. «رهام» يك خودروي سدان در كلاس C است كه پيش‌تر تست‌هاي ايمني سه ستاره انكپ (NCAP) را با موفقيت پشت سر گذاشته و با برخورداري از امكاناتي مانند فرمان برقي، گيربكس اتوماتيك، كروز كنترل، شش كيسه ايمني هوا، سانروف برقي، سيستم ترمز پيشرفته، سيستم‌ هشداردهنده عابر پياده، مانيتور نمايش اطلاعات خودرو، مالتي مديا و سيستم سنسور و دوربين دنده عقب و پارك خودرو، تهويه هواي اتوماتيك و بسياري سيستم‌هاي ديگر مي‌تواند به عنوان رقيب خودروهاي پيشرفته موجود در بازار شناخته شود. حجم موتور اين خودرو 1650 سي‌سي با توان توليد 115 اسب بخار قدرت است و قرار است در سه مدل سواري، كراس‌آوور و هاچ‌بك توليد و به بازار عرضه شود.
 


استفاده از پساب در فولاد سبا
در مراسم افتتاحيه طرح توسعه مجتمع فولاد سبا، محسن كوهكن، نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي ضمن ابراز خرسندي از افزايش توليد در مجتمع فولاد سبا گفت: از مديرعامل فولاد مباركه و تمامي كساني كه دست به دست هم دادند تا توسعه و افزايش توليد در گروه فولاد مباركه به سرانجام برسد صميمانه تشكر مي‌كنم. كوهكن واگذاري مجتمع فولاد سبا به فولاد مباركه را اقدامي مثبت ارزيابي كرد و با بيان اينكه در زمان واگذاري از اين اقدام حمايت كرديم، گفت: در آن مقطع تلاش كرديم اين اتفاق صورت گيرد و اين حمايت‌ها و تلاش‌ها باعث شد تا در ادامه بهره‌برداري از خطوط توليد اين مجتمع، توسعه‌هاي آن هم امروز به بار نشيند. مردم عزيز بدانند اگر امروز اين صنعت همچنان پويا و مقتدر پابرجا مانده است به آن دليل است كه در بخش آب توانسته است به صرفه‌جويي ۷۵ درصدي دست يابد و مشخصا خطوط توليد و طرح‌هاي توسعه مجتمع فولاد سبا با استفاده ۷۰ درصدي از پساب صنعتي در حال كارند.
 
بومي‌سازي و برون رفت از تحريم‌ها
بهرام سبحاني در جلسه كميته مديريت شركت فولاد مباركه، گفت: اكنون بيش ازهر زمان ديگر مسوولان محترم كشور بر حمايت از صنعت و توليد صادرات محور تاكيد مي‌كنند؛ از اين رو با توجه به فشار تحريم‌ها و برنامه‌هايي كه دشمنان براي ضربه وارد كردن به اقتصاد كشور دارند، ضروري است تا براي پيشگيري از توقف خطوط توليد اقدامات و تدابير لازم در نظر گرفته شود. وي اولويت‌بندي تامين نيازهاي شركت و حمايت بيشتر از شركت‌هاي سازنده داخلي براي بومي‌سازي بخش بيشتري از اقلام مورد نياز شركت را از بهترين راهكارهاي مقابله با تحريم‌ها دانست و گفت: بازنگري درخواست‌ها يكي از اين اقدامات است؛ چراكه ممكن است تامين برخي درخواست‌هاي خريد در حال حاضر ضرورت چنداني نداشته باشد. به همين منظور كميته‌هاي ارزيابي بايد بهترين تصميمات را بگيرند تا خريد بهينه صورت گيرد. واحدهاي مهندسي معكوس و بومي‌سازي بايد فعاليت‌هاي خود را دو چندان كنند و با همكاري شركت‌هاي سازنده داخلي درزمينه بومي‌سازي و در كوتاه‌ترين زمان ممكن اقدامات سازنده‌تري انجام دهند.