تصویب طرح نژادپرستانه «کشور یهود» در کنست رژیم صهیونیستی

بخش اخبار جهان – رژیم صهیونیستی درسایه حمایت‌های همه جانبه دولت آمریکا و بی‌تفاوتی دولت‌های عربی، طرح موسوم به " کشور یهود" را در کنست به تصویب رساند با این هدف که بتواند موجودیت نامشروع خود را در فلسطین اشغالی تثبیت کند و به زعم خود، فلسطینی‌ها و جهان را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. فلسطینی‌ها این توطئه را مردود دانسته وآنرا محکوم به شکست خوانده‌اند و در صحنه بین‌المللی نیز این حرکت با تقبیح گسترده مواجه شده است. در جریان برگزاری این نمایش سیاسی در کنست رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه، 62 نفر از نمایندگان کنست به این قانون رای موافق، 55 نفر رای مخالف و 2 نفر هم رای ممتنع دادند.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصویب این قانون را نقطه تحولی مهم در تاریخ رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
«آوی دیختر» رئیس پیشین شاباک و طراح اصلی این لایحه نیزدر جلسه رای‌گیری ضمن توهین به اعراب و مسلمانان در فلسطین اشغالی گفت: تنها چیزی که شما می‌توانید باشید، یک اقلیت برابر (با دیگر اقلیت‌ها) است نه یک ملیت مساوی با ما.
این مصوبه نژاد پرستانه که به نام «کشور یهود» شهرت دارد، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها دانسته و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می‌کند.


به موجب این توطئه، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و بعد از این، عربی زبان رسمی نیست.
مصوبه مذکور توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر ارتقای این شهرک‌ها تاکید می‌کند.
حماس: قانون "کشور یهود" مشروعیت‌بخشی به نژادپرستی رژیم صهیونیستی است
جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که تصویب قانون "کشور یهود" در کنست رژیم صهیونیستی یعنی مشروعیت‌بخشی رسمی به نژادپرستی رژیم صهیونیستی.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، فوزی برهوم سخنگوی حماس تصریح کرد که این قانون نژادپرستانه، موجودیت فلسطینیان و حق تاریخی آنان در سرزمین خود را به خطر می‌اندازد و موجب مصادره و غصب علنی اراضی فلسطینی خواهد شد.
برهوم خاطرنشان کرد که اگر سکوت و ناتوانی کشورهای منطقه و بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمایت‌های همه‌جانبه و نامحدود آمریکا از این رژیم نبود، هرگز چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتاد.
وی اشاره کرد که این قوانین به کلی باطل است و راه به جایی نخواهد برد و ملت فلسطین همچنان مالک اصلی این سرزمین بوده و خواهند بود.
جهاد اسلامی: مصوبه"کشور یهود" کاملا ماهیت نژاد پرستانه دارد
دکتر یوسف الحساینه از رهبران جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که قانون "کشور یهود" کاملا ماهیت نژاد پرستانه دارد، این قانون موجودیت فلسطینیان را نشانه رفته است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی تصریح کرد که تصویب این قانون نشان می‌دهد که اسرائیل به تلاش‌های خود در راستای از بین بردن موجودیت فلسطینیان می‌دهد.
وی خاطرنشان ساخت که این توطئه زمینه ساز مصادره هر چه بیشتر زمین‌های فلسطینیان ساکن کرانه باختری و الحاق آنها به مجتمع‌های شهرک‌های یهود می‌شود.
در همین ارتباط "صائب عریقات" دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز گفت: این طرح رژیم صهیونیستی امتداد میراث استعماری و نژادپرستانه‌ای است که مبتنی بر پاکسازی قومی و حذف مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها به عنوان ساکنان اصلی در سرزمین تاریخی شان است.
واکنش‌های بین المللی
اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در سطح بین‌المللی نیز بامخالفت روبرو شد ه است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی شرایط اجرای راهکار «دو-دولت» را پیچیده‌تر می‌کند.
به نقل از وب‌سایت «تریبون»، فدریکا موگرینی،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ با بیان اینکه قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی راهکار «دو-دولت»‌ برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزود:‌ ما نگرانیم،‌ و نگرانی خود را ابراز می‌کنیم و حتماَ در این زمینه با مقامات اسرائیل رایزنی خواهیم کرد.
ازسوی دیگر سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به تصویب قانون یاد شده گفت: پذیرش این اقدام نژادپرستانه که به معنی تلاش برای محو فلسطینیان از سرزمین‌های مادری خود نه تنها به شکل فیزیکی بلکه با ترفند‌های قانونی نیز است به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی ضمن محکومیت شدید این قانون، تصریح کرد: از جامعه جهانی می‌خواهیم که در برابر این ظلم و بی‌عدالتی که به مردم فلسطین آن هم در برابر دیدگان جهانیان می‌شود، بایستد.
دولت قطر نیز ضمن محکومیت شدید قانون یاد شده، آن را تثبیت نژاپرستی در فلسطین اشغالی خواند و گفت: این قانون امیدها برای تحقق سازش میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها و طرح تشکیل دو کشور را از بین می‌برد.
وزارت خارجه قطر در این باره اعلام کرد: تصویب قانون یاد شده یک حرکت رو به عقب در راه همزیستی، صلح عادلانه و تبعیضی آشکار علیه اعراب و صاحبان اصلی سرزمین فلسطین به شمار می‌رود. همچنین این قانون، شهرک سازی و یهودی سازی قدس را به یک اصل قانونی تبدیل می‌کند که در تضاد آشکار با قوانین بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل است که در آن شورای امنیت به طور واضح شهرک سازی‌های اسراییل را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به اقدامات این رژیم علیه غیر نظامیان فلسطینی شده است.
سخنگوی رسمی دولت اردن نیز با نژادپرستانه خواندن قانون جدید ضد فلسطینی، تصریح کرد که این اقدام زیر پا گذاشتن آشکار قوانین و معاهدات بین‌المللی است.
این مقام اردنی خاطرنشان کرد: قانون یاد شده، ما را از گزینه صلح عادلانه و فراگیر در منطقه دور و در مقابل خشونت و افراط گرایی را تقویت می‌کند. همچنین با تصویب این قانون، تمدن و تاریخ و ریشه‌های کهن مردم فلسطین در سرزمین خودشان هدف نابودی قرار می‌گیرد.
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز تصویب قانون موسوم به «کشور یهود» در مجلس رژیم صهیونیستی را نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل و در راس آنها قطعنامه 194 که بر حق بازگشت فلسطینیان تاکید می‌کند، دانست.
وی در اظهارنظری تاکید کرد که این قانون تجاوزی تازه به ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت آنها در برپایی کشوری مستقل به پایتختی قدس و بازپس گیری کامل مناطق فلسطینی است.
رئیس جمهوری لبنان گفت: این قانون حق بازگشت فلسیطینیان را نادیده می‌گیرد و راه را برای مهاجرت وسیع یهودیان باز می‌کند.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا وقت آن نرسیده تا همبستگی بین اعراب در برابر اقدامات اسرائیل علیه فلسطین و حقوق ملت برادری که سرزمین غصب شده شکل بگیرد؟
رئیس جمهوری لبنان از سکوت در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین و حقوق آنها انتقاد کرد و گفت: تاریخ، سکوت اعراب را مساوی با تجاوز اسرائیل به سرزمین و ظلم به ملت فلسطین خواهد دانست.
سازمان عفو بین‌الملل نیز این قانون را به منزله نهادینه کردن 70 سال تبعیض و نابرابری در حق مردم فلسطین خواند.
این سازمان اعلام کرد: این قانون باعث می‌شود فلسطینی‌ها رسما شهروند درجه دو اعلام شوند.
این طرح درداخل اسراییل نیز با مخالفت مواجه بوده است. دراین باره چند هزار نفر از ساکنان تل‌آویو، در اعتراض به لایحه جنجالی «کشوریهود» به خیابان‌ها آمده و تظاهرات کردند.
به نوشته روزنامه جروزالم پست حدود 2500 نفر از ساکنان تل‌آویو با تظاهرات در خیابان‌های این شهر، علیه این طرح اعتراض کردند.
تظاهرات کنندگان با حمل پلاکاردهایی تاکید کردند که این طرح «نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز» است.
در بیانیه پایانی این تظاهرات اعلام شد: این قانون باعث می‌شود که نژادپرستی، تبعیض و تفرقه به بخش جدایی‌ناپذیر جامعه اسراییل تبدیل شود ومتاسفانه نژادپرستی و تبعیض درحال تبدیل شدن به محورتمایلات کابینه اسرائیل است.
علیرغم تصویب طرح "کشور یهود" در کنست، بسیاری از کارشناسان تاکید کرده‌اند این گونه تحرکات نمی‌تواند رژیم صهیونیستی را دررسیدن به اهدافش در قانونی ساختن چنگ اندازی بر فلسطین اشغالی کمک کند وخود صهیونیستهاهم به بی‌نتیجه بودن آن واقفند، بلکه این گونه تحرکات در چار چوب جنگ قدرت داخلی در رژیم صهیونیستی قرار دارد.