میم.میم در «همدلی» پیدا شد

روزنامه‌ها همیشه باید پیش‌قدم باشند. مجید مسعودی خبرنگار ماست که این بار برای تعیین تکلیف حروف اختصاری، او را به جای میم.میم اصلی تقدیم می‌کنیم؛ از ما بپذیرید...
همدلی| هرمز شریفیان- هرچه گشتیم و با منابع کلنجار رفتیم اثری از اولین اختلاس تاریخ پیدا نکردیم. در ایران اما نخستین اختلاس‌ها با نام (ف.خ) فاضل خداداد و (شین.جیم) شهرام جزایری پیوند خورده است.
پس از آن هرچه شنیدیم و خواندیم معرفی اختصاری متهمان و مجرمان بوده است. از (ژ.گاف) تا (چ.چ) و ...همه این نام‌های اختصاری تنها یک نکته را در ذهن شهروندان متبادر می‌کند و آن «ابهام» است.
معلوم نیست این پنهان‌کاری‌ها تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند و مردم سردرگم بمانند که مثلا این (عین.قاف) کیست و چگونه توانسته با کمک (جیم.جیم) پول‌های [....] را خالی کنند و به [...] بروند و در آنجا حسابی عشق و حال کنند.


این قضیه ادامه داشت و داشت و داشت تا به موسسه «ثامن‌الحجج» رسید و نام‌های جدیدی از میان سلبریتی‌ها بیرون آمد آن‌هم (میم.میم) و (الف.عین)!
بگذریم از اینکه این «هبه»ها و خاصه‌خرجی‌ها بین سال‌های 91 تا 92 بوده در حالی که برنامه پربیننده تلویزیونی که به آن اشاره شده از سال 94 روی آنتن رفته و معلوم نیست نام این برنامه چرا به میان آمده است.
اما نام‌های اختصاری کماکان در سایت‌ها و روزنامه‌ها به فراوانی یافت می‌شود و روزی نیست که در یک پرونده قضایی از اختلاس گرفته تا جنایت و...چشممان به دیدن این نام‌های به اختصار نوشته شده، روشن نشود. بدون تعارف این موضوع یا بازی کردن با حروف اختصاری روی اعصاب مردم راه می‌رود و هزار و یک شک و ابهام در ذهن جامعه به وجود می‌آورد؛ یعنی یک خستگی مفرط اجتماعی!
روزنامه «همدلی» برای گریز از این گره عصبی و برای راحت شدن خیال همه حضرات تصمیم گرفته است خودزنی کند. یعنی می‌خواهیم برای نخستین بار پیش قدم شویم، خود را جلو بیندازیم تا گره این حروف اختصاری را از روی مخ جامعه باز کنیم. برای شروع کار به شما اعلام می‌کنیم که (میم. میم) در روزنامه همدلی پیدا شده است. او کسی نیست جز آقای «مجید مسعودی» خبرنگار روزنامه همدلی. همه می‌توانند او را به عنوان (میم. میم) اصلی از ما بپذیرند تا حداقل ابهام‌های مطروحه در این چند روز گذشته برطرف شود. امیدواریم هم مخاطبان و هم مدیران ارجمنداجرایی و هم حروف اختصاری که زیست در سایه‌سار آرامش و امنیت را زیاد دوست دارند از این اقدام آرامش‌بخش ما راضی شوند و به آرامش برسند.
شاید سایر همکاران مطبوعاتی هم به این رویه ادامه دهند و مترادف (الف.عین) را معرفی کنند باشد تا خیال نهادهای ذیربط و افکار عمومی راحت شود و اگر اولی نمی‌خواهد و دومی نمی‌تواند اسامی اختصاری را تشخیص دهند، مطبوعات به تاسی از همدلی، «مجید مسعودی» را به‌جای (میم. میم) معرفی کنند.
همدلی البته پیشاپیش بابت پیدا نکردن کسی با نام اختصاری (الف.عین) عذرخواهی می‌کند اما تمام تلاش خود را مبذول این نکته می‌کند که نام‌های اختصاری را در اسرع وقت معرفی کند.
نکته مهم دیگر این است حجم سوء استفاده شده در موسسه ثامن‌الحجج 1200 میلیارد تومان بوده و به استناد اسناد این موسسه، تنها 3 میلیارد آن به این دو مجری سیما پرداخت شده است. این موضوع چه درست و چه غلط باشد نکته مغفول این است که 1هزارو 197 میلیارد دیگر به کجا رفته و مبادا این مبلغ در هیاهوی نام سلبریتی‌ها گم شده و پیگیری نشود.
حرف آخر
«مهران مدیری» درست یا نادرست(که ما از آن اطلاع نداریم) در مظان برخورداری از رانت‌های مالی موسسه ثامن‌الحجج قرار گرفته که امیدواریم این‌طور نباشد. با این همه مدیری حق دارد در جایی که پای آبروی او در میان است از هتک کنندگان شکایت کند. اما مدیری از بین گزینه‌های شکایت، کوتاه‌ترین دیوار یعنی روزنامه «شرق» را انتخاب کرد در حالی‌که در گزارش این روزنامه نه نامی اختصاری حتی از مدیری برده شده بود و نه نام برنامه «دورهمی» در آن آورده شد.
مدیری برای شکایت باید سراغ جایی می‌رفت که در اسناد منتشره‌اش از وی نام برده بودند یا به سراغ رسانه‌ با پشتوانه‌ای که اول بار نام اختصاری او و برنامه‌اش را برده بود و سپس خبر را از روی خروجی‌اش حذف کرد.
نکته عجیب اینجاست که روزنامه شرق نخستین قربانی اختلاس 1200 میلیارد تومانی موسسه ثامن‌الحجج شد، در حالی که معلوم نیست سپرده‌های این موسسه اکنون در کجا و صرف چه می‌شود، اما پیش از همه بازهم مطبوعات هستند که قربانی می‌شوند. مهران مدیری به عنوان یک هنرمند که در آخرین برنامه دورهمی اعلام کرد همیشه در کنار مردم بوده می‌توانست به جای شکایت از روزنامه شرق، با مردم صحبت کند و از پایگاه مردمی‌اش برای روشن شدن افکار عمومی استفاده کند.
آقای مدیری همیشه کوتاه‌ترین دیوار، راحت‌ترین دیوار نیست!