ماجـراي نيمروز

سيد‌حسن‌نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان نيز با 6 مبارز آزاد شده از محاصره شهرهای کفریا و الفوعه در سوریه تماس تلفنی گرفت و پایداری اسطوره‌ای آن‌ها را ستود
شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشي اعلام كرد كه 6 نفر از مبارزان حزب ا... لبنان توانستند از دو شهرک کفریا و الفوعه خارج شوند. حزب ا... تصمیم گرفته بود این 6 مبارز، آخرین افرادی باشند که با اتوبوس‌ها از این دو شهر خارج می‌شوند. گروه‌های مسلح (تروریست) از اینکه بفهمند 6 مبارز حزب‌ا... در طول سال‌های محاصره کفریا و الفوعه در این دو شهر ایستادگی کردند، شوکه خواهند شد. این مبارزان حزب ا... هم اکنون در محل امن هستند و با خانواده‌های خود دیدار خواهند کرد. سيد‌حسن‌نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان نيز با 6 مبارزه آزاد شده از محاصره شهرهای کفریا و الفوعه در سوریه تماس تلفنی گرفت و پایداری اسطوره‌ای آن‌ها را ستود. سيد‌حسن‌نصرا... خطاب به مبارزان آزاده شده گفت: شما بزرگ‌ترین اسطوره پایداری را در تاریخ حزب ا... رقم زدید؛ شما الگو هستید.
ماجراي يك رهايي
کفریا و الفوعه، دو شهرک شیعه‌نشین در حومه ادلب بعد از توافقی که گفته می‌شود میان ترکیه از یک سو و ایران و روسیه از دیگر سو بوده بعد از محاصره سه‌ساله (پنج‌شنبه) تخلیه شد و ساکنانش به حومه جنوبی حلب منتقل شدند. شبکه المیادین، به موجب توافقی که اجازه خروج هزاران ساکن دو شهرک شیعه‌نشین الفوعه و کفریا را بعد از سال‌ها محاصره بودن می‌دهد، اتوبوس‌ها انتقال نیروهای شبه نظامی و غیرنظامی از این دو شهرک تحت محاصره شورشیان در حومه ادلب را در ساعات اولیه صبح (پنج‌شنبه) تکمیل کردند. ۱۰ آمبولانس ۱۳ بیمار را از این دو شهرک به سمت حلب برد و از گذرگاه الحاضر در حومه جنوبی حلب عبور کرد. هواپیماهای شناسایی نیز اتوبوس‌های حامل ساکنان را به منظور عدم هرگونه حمله و تجاوز همراهی کردند.


سری اول زخمی‌ها و بیماران از دو شهرک کفریا و فوعه خارج شدند و ۴۰ دستگاه اتوبوس حامل هزاران تن از ساکنان بود که عازم حلب شدند. همچنین ۲۴ دستگاه اتوبوس حامل افراد شورشی نیز عازم حومه ادلب شد. سری دوم ساکنان کفریا و الفوعه نیز از شهرک العیس عازم الحاضر شدند. افراد مسلح این اتوبوس‌ها را در هنگام عبور از گذرگاه الحاضر با سنگ زدند که برخی به شدت خسارت دیدند. رسانه جنگ سوریه وابسته به حزب‌ا... لبنان گزارش داد، روند خارج‌کردن ساکنان الفوعه و کفریا پایان یافت و پنج آمبولانس هلال احمر سوریه زخمی‌ها و همراهان‌شان را خارج کرد. تلویزیون الاخباریه سوریه نیز از پایان عملیات خروج ساکنان دو شهرک مذکور در حومه ادلب به سمت حلب خبر داد. خبرگزاری فرانسه نیز از خروج اتوبوس‌ها از الفوعه و کفریا در حالی که ساکنان این دو شهرک در آن‌ها بودند، خبر داد. اتوبوس‌ها ساکنان کفریا و الفوعه را از منطقه تفتناز در حومه شمال شرقی ادلب خارج کردند. همچنین تعدادی از زخمی‌ها صبح ديروز با آمبولانس‌های هلال احمر سوریه منتقل شدند و به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در حومه جنوبی حلب رفتند. تعداد آن‌ها ۱۳ زخمی و ۱۸ همراه بود. روز چهارشنبه بیش از ۱۲۵ اتوبوس وابسته به نظام سوریه به گذرگاه العیس در شمال سوریه رسیدند تا همه ساکنان دو شهرک مذکور را از استان ادلب به سمت حلب به عنوان مقصد اولیه منتقل کنند.
دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان، در این باره گزارش داد: خروج اتوبوس‌ها همزمان با اجرای بندهای توافق بین روسیه و ترکیه است که شرط کرده‌اند، خروج ساکنان الفوعه و کفریا و آزادی بقیه ربوده‌شدگان شهرک علوی نشین اشتبرق در مقابل تضمین روسیه به عدم حمله نظامی ارتش سوریه در ادلب و آزادی صدها زندانی شورشی و اجرای دیگر بندهای مورد توافق دو طرف باشد. تعداد ساکنان باقی مانده الفوعه و کفریا هفت هزار نظامی و غیرنظامی تخمین زده شده و آن‌ها ابتدا به حلب رفته و از آنجا هر جا که بخواهند منتقل خواهند شد. در این راستا منابع گفته‌اند، مهاجران کفریا و الفوعه به دو شهر سیده زینب و داریا در جنوب دمشق منتقل خواهند شد. به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، ترکیه بخشی واقع در استان ادلب از جاده بین‌المللی دمشق – حلب را امن خواهد کرد و بقیه ربوده‌شدگان شهرک اشتبرق آزاد خواهند شد. در مقابل روسیه متعهد به عدم حمله نظامی در ادلب می‌شود و همچنین به ترکیه اجازه می‌دهد منطقه تل رفعت را که نیروهای هم‌پیمان و یگان‌های مدافع خلق کرد در آنجا هستند، به دست بگیرد و صدها زندانی دربند زندان‌های نظام سوریه از جمله اعضای هیات تحریر الشام آزاد خواهند شد. این توافق شامل آزادی ۱۵۰۰زندانی در نزد نظام سوریه است که ۲۰درصد آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بازداشت شده‌اند. به گفته یک مقام آگاه، این توافق به صورت تدریجی اجرا خواهد شد به گونه‌اي كه در ازای خروج صد تن یا بیشتر از نیروهای مبارز هم‌پیمان ارتش سوریه از الفوعه و کفریا تعدادی از زندانیان در بند زندان‌های دولت دمشق آزاد خواهند شد. منابع مخالف سوریه گفتند، دولت دمشق نیز صدها زندانی را از زندان‌های دمشق و حلب به گذرگاه العیس در جنوب حلب منتقل کرده تا با ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه مبادله شوند. به گفته منابع، ده‌ها اتوبوس حامل این زندانیان راهی این گذرگاه شده‌ در حالی که اتوبوس‌های دیگر نیز از دو شهر حماه و حمص حرکت کرده‌اند. این در حالی است اسکای نیوز مدعی شده، مذاکره کنندگان هیات تحریر الشام و نیروهای هم‌پیمان سوریه به توافقی محرمانه درباره خروج ساکنان این دو روستا دست یافته‌اند.
كارشكني تروريست‌ها
البته بعد از خبرآزادي مردم اين شهرك‌ها المیادین به نقل از تیم رسانه‌ای خود که به ادلب برای پوشش اجرای توافق در شهرک‌های «الفوعه» و «کفریا» رفته بودند، نوشت که گروه‌های تروریستی شمار زیادی از اهالی این دو شهرک را گروگان گرفته‌اند. خبرنگار این شبکه گفت: عناصر مسلح نزدیک به 900 نفر از اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین مذکور را گروگان گرفته‌اند. بر اساس گزارش المیادین، عناصر مسلح در استان ادلب، جلوی اتوبوس‌های حامل آخرین گروه از اهالی الفوعه و کفریا را گرفته و اجازه حرکت به آن‌ها را نمي‌دادند. برخی از عناصر تروریستی و مسلح اتوبوس‌های حامل اهالی الفوعه و کفریا را متوقف کرده و با وارد شدن به آن‌ها اقدام به مصادره برخی از اشیا و اموال سرنشینان اتوبوس‌ها کرده‌اند. وب‌سایت خبری مراسلون سوریه شمار اهالی دو شهرک را هفت هزار نفر اعلام کرده و قرار بود بعد از خروج از مناطق اشغالی تروریست‌ها در مرکز اقامت موقت «جبرین» اسکان یابند. خبرگزاری «إباء» وابسته به گروهک «تحریر الشام» مدعی شد که دولت سوریه متعهد شده در قبال تخلیه دو شهر شیعه نشین، یک هزار و 500 نفر از عناصر تروریستی وابسته به گروه‌های مسلح را که در زندان‌های دولت سوریه است، آزاد کند. دولت سوریه پیشتر در مورد این دو شهرک با گروه‌های مسلح و تروریستی به توافق‌هایی دست یافته بود که در برخی موارد با کارشکنی و نقض تروریست‌ها این توافق‌ها اجرا نشد. اما روز گذشته شبکه المیادین لبنان که از نزدیک در جریان اجرای این توافق بوده و آن را پوشش می‌داد، گزارش داد که عناصر گروهک مذکور اهالی الفوعه و کفریا را تهدید به قتل کرده‌اند. یکی از بانوانی که از الفوعه و کفریا بوده، به این شبکه گفت که عناصر مسلح به ما اهانت‌ها کردند و فحش دادند و ما را تهدید به قتل و ذبح کردند. المیادین گزارش داد که در جریان گروگان‌گیری پنج شنبه، صد نفر از اهالی الفوعه و کفریا که در بین‌شان کودک و زن نیز وجود دارد، بر اثر حملات عناصر مسلح به آن‌ها زخمی شده‌اند. تصاویر منتشر شده از اتوبوس‌هایی که به مقصد جبرین در حلب رسیده‌اند، نشان می‌دهد که تروریست‌ها به سمت آن‌ها سنگ پرتاب کرده‌اند؛ به گونه‌ای که شیشه این اتوبوس‌ها شکسته‌ است. کودکان الفوعه و کفریا می‌گویند عناصر تروریستی سلاح‌های خود را به سمت آن‌ها نشانه رفته و سنگ به سمت آن‌ها پرت کرده‌اند. برخی تروریست‌ها نیز با چاقو آن‌ها را تهدید به قتل کرده‌اند.