مرثیه‌ای برای ارز مسافرتی

امیر ‌هاتفی*- ارز مسافرتی قابل تامل و مهم است از همین‌رو به همان میزان که ارز، درمانی مهم و حذف‌نشدنی است باید مورد توجه قرار گیرد و نمی‌توان نسبت به حذف آن به سادگی برخورد کرد‌. اما درست از زمانی که طرح تخصیص این ارز مطرح شد شایعاتی مبنی بر حذف آن نیز آغاز شد‌. متاسفانه از همان روزهای نخست بحث بر سر آن بود که چرا عده‌ای باید سرمایه‌های کشور را خارج کنند و برای تفریح از کشور بروند‌.
این موضوع اما در حالی است که درصد کمی از دریافت‌کنندگان ارز مسافرتی چنین تصمیمی دارند‌. تصمیم‌گیران و وضع‌کنندگان سیاست‌های اقتصادی کشور در شرایطی این قوانین را وضع می‌کنند که کل جامعه را بررسی نکرده و فقط با بررسی یک نمونه آماری کوچک برای کل جامعه تصمیم‌گیری می‌کنند‌.
نکته مهم، اما آن است که مسوولان کشور در حال حاضر به دلیل شرایط خاص اقتصادی تصمیمات دشواری را اتخاذ می‌کنند‌. در این شرایط بدیهی است که تصمیم به حذف ارز مسافرتی گرفته و در نهایت آن را در محلی دیگر هزینه کنند‌. مدیریت هزینه‌های کشور در شرایط فعلی طبیعی است و چنین عملکردی از سوی دولت غیرقابل پیش‌بینی نبود‌.
حذف ارز مسافرتی به زودی اجرایی خواهد شد، هرچند حاشیه‌ها و اظهارنظرهایی جدی در این باب وجود دارد اما یقینا دولت توانایی آن را دارد که در نهایت با کاهش میزان عرضه ارز مسافرتی به شکل عملی آن را حذف نکند اما در واقع صف‌های طولانی دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه‌ها مسافران را تا جایی خسته خواهد کرد که ترجیح می‌دهند از ارز بازار آزاد استفاده کنند‌. به زبان ساده‌تر بگوییم این تصمیم اشتباهی است که بنا بر جبر باید آن را پذیرفت‌.


این در حالی است که این میزان از خروج ارز را می‌توان با روش‌های مناسب‌تری تامین کرد‌. گردشگری موضوعی است که یک سویه نیست و ما محکوم به آسیب دیدن در آن نیستیم‌. با طراحی و برنامه‌ریزی مناسب در حوزه گردشگری داخلی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که گردشگر به داخل جذب شود‌. در حال حاضر جذب گردشگر خارجی بسیار ضعیف و شبیه جوی باریکی است که هر لحظه خشک خواهد شد‌. حضور مدیران و تصمیم‌گیرانی در راس حوزه گردشگری که تلاش می‌کنند این مسیر را دو سویه توسعه دهند موجب آن خواهد شد تا کمتر شاهد افزایش آسیب‌ها باشیم‌. شاید اگر خشت‌های نخست این بنا را به درستی روی هم چیده بودیم امروز گروه قلیلی که برای مسوولان ایجاد نگرانی کرده‌اند موجب تصمیم‌گیری نهایی نمی‌شدند‌.
اما در نهایت باید بگوییم که ارز مسافرتی هم مانند ارز بازرگانی با نرخ آزاد هشت هزار تومان برای مردم پذیرفته خواهد شد.
* نایب‌رییس انجمن صنفی
دفاتر مرکزی و گردشگری تهران