تاریخ اکران فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در کشورهای مختلف به جز ایران اعلام شد

آیا در ایران هم ، همه خواهند دانست؟
شاید اکران فیلم‌ خارجی «تمام پول‌های جهان» در تهران زمینه ساز شرایط اکران فیلم «همه می‌دانند» باشد
سیدحسین رسولی
فیلم «همه می‌دانند» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی که در جشنواره فیلم کن (۲۰۱۸) در بخش اصلی حاضر بود، از شهریور تا آبان ۱۳۹۷ در کشورهای آرژانتین، اسپانیا، آلمان و ایتالیا اکران عمومی خواهد شد. با این کار امکان دارد موجی از جوایز جهانی هم به سوی این فیلم روانه شود.


آیا فرهادی قربانی بازی‌های سیاسی می‌شود؟
فیلم «همه می‌دانند» فرهادی در زمان برگزاری هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن (۲۰۱۸) هم به عنوان فیلم افتتاحیه و هم به منزله یکی از بخت‌های اصلی رقابت اصلی نگاه‌ها را به خود خیره کرده بود. بارها هم در آنجا گفته شد که فیلم فرهادی قربانی مسائل سیاسی خواهد شد. گویا سینما، فرهنگ و هنر راه فراری از سیاست ندارد. همیشه پای سیاست در میان است. در همان زمان گمانه‌زنی‌های پررنگی درباره اهدا یا عدم اهدای نخل طلای کن به این کارگردان مطرح شد. بسیاری از منتقدهای سینمایی جشنواره‌ها را با اهداف سیاسی‌شان پیگیری می‌کنند و معمولا جوایز را با خط‌ و خطوط سیاسی بررسی می‌کنند که گاهی درست و برخی اوقات غلط از آب در می‌آید. نباید این نکته را از نظر دور نگه داشت که «همه می‌دانند» در این جشنواره از سوی اسپانیا حضور داشت و جعفر پناهی هم به عنوان نماینده سینمای ایران فیلم خودش را به این جشنواره رسانده بود. بنابراین اگر قرار باشد فیلم فرهادی در ایران اکران شود باید اثر او را یک فیلم خارجی بدانیم و سینمای ایران باید شرایط اکران فیلم خارجی را مهیا کرده باشد. با این تفاسیر، شاید اکران فیلم‌ خارجی «تمام پول‌های جهان» در تهران برای مهیا کردن شرایط اکران فیلم «همه می‌دانند» باشد! فیلم «تمام پول‌های جهان» به کارگردانی «ریدلی اسکات» کارگردان مطرح سینمای هالیوود چند وقتی است که در چند پردیس سینمای تهران روی پرده رفته است و کاملا چراغ خاموش برای آن بلیت فروشی می‌شود. بسیاری از نویسندگان سینمایی در نوشته‌های خود به این موضوع پرداختند و دلایل فراوانی هم برای این کار سینماها اعلام شد. برخی اعتقاد دارند که این کار برای این انجام گرفته است تا بگویند که فیلم‌های خارجی در ایران بیننده ندارند. گروه دیگری هم اعلام کردند که شاید با این اکران زمینه‌ خوبی برای نمایش فیلم‌های خارجی در ایران مهیا شود. با این احوال حدس ما این است که شاید اکران فیلم «تمام پول‌های جهان» برای آماده‌سازی افکار عمومی و سالن‌های سینما برای اکران آخرین ساخته اصغر فرهادی باشد. جالب است که اکران عمومی «همه می‌دانند» در فرانسه همزمان با نمایش افتتاحیه این فیلم در جشنواره کن آغاز شد. این فیلم که با بودجه 10 میلیون یورویی تولید شده است همزمان با افتتاح مراسم کن در ۴۰۰ سینما نمایش عمومی خود را آغاز کرد. با توجه به جوایز سینمایی فرهادی و میزان تاثیر او در سینمای رئالیستی و ژانر ملودرام معمایی مخاطبان سینمایی کشورهای اروپایی پای آن بنشینند و سهم اصلی در بازگرداندن هزینه تولید این اثر داشته باشند. نباید از نظر دور نگه داریم که اکران فیلم «همه می‌دانند» می‌تواند سود سرشاری را نصیب تهیه‌کنندگان این فیلم و رونق سینمای ایران شود. اما باید دید که بازی‌های سیاسی اجازه اکران بدون دردسر را به اصغر فرهادی می‌دهد یا نه؟
فرهادی: حالا همه منتظر دیدن فیلم هستند
اصغر فرهادی در افتتاحیه جشنواره فیلم کن در گفت‌وگو با خبرنگار لوموند گفته است: «با عباس [کیارستمی] در یک مهمانی در ایران همدیگر را دیدیم و در آن زمان او در ژاپن فیلمبرداری‌اش را تمام کرده بود و من در فرانسه سه سال برای «گذشته» وقت گذاشته بودم. او پیشنهاد کرد فیلمی با یک شرایط خاص بسازیم و گفت تو فیلم خودت را می‌سازی من فیلم خودم را. تو روی زمین کار می‌کنی و من روی دریا؛ هیچ خبری از کارمان به هم نمی‌دهیم تا بعد ببینم چه شده است. این پیشنهاد او در آن شب بود اما باید بگویم اشتیاق عمیق هر دوی ما این بود که بخواهیم در وطن‌مان ایران فیلم بسازیم.» او در ادامه در پاسخ به اینکه «فیلم «همه می‌دانند» چطور در ایران درک می‌شود»، می‌گوید: «این واقعیت که فیلم برای کن انتخاب شده موجب توجه عموم می‌شود و اگر اقلیتی باشند که از نظر آنها باید با افرادی مانند من مبارزه کرد، در این صورت اهمیتی ندارد که این فیلم در اسپانیا یا ایران فیلمبرداری شده باشد. البته حالا همه منتظر دیدن فیلم هستند.» همچنین در جای دیگری هم می‌افزاید: «مسئولیت من این است که کار خودم را که ساختن فیلم است به بهترین راه ممکن انجام دهم.» از سخنان فرهادی می‌توان نتیجه گرفت که او فیلمش را به گونه‌ای در اسپانیا جلوی دوربین برده است که با قوانین سفت و سخت اکران در سینمای ایران هم جور در بیاید و بتواند برای مردم خودش هم اکران شود.
برنامه اکران در کشورهای مختلف
طبق اعلام پخش کننده بین‌الملل این فیلم، «همه می‌دانند» از تاریخ ششم سپتامبر (۱۵ شهریور ماه) در آرژانتین، از چهاردهم سپتامبر (۲۳ شهریور ماه) در اسپانیا، از بیست و هفتم سپتامبر (۵ مهر ماه) در آلمان و از هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) در ایتالیا نمایش عمومی‌اش را آغاز خواهد کرد. ‌همچنین تاریخ نمایش «همه می‌دانند» در چند ماه آینده در فستیوال ها، به این شرح است: فستیوال فیلم سارایوو (۱۰ تا ۱۷ آگست همزمان با ۱۹ تا ۲۶ مرداد ماه)، فستیوال کپنهاگ پیکس (۲۷ سپتامبر تا ۱۰ اکتبر همزمان با ۵ تا ۱۸ مهر ماه)، فیلم افتتاحیه فستیوال فیلم آنتالیا (۲۸ تا ۳۰ سپتامبر همزمان با ۶ تا ۸ مهر ماه)، فستیوال مورلیا در مکزیک (۲۰ تا ۲۸ اکتبر همزمان با ۲۸ مهر تا ۶ آبان ماه) و فستیوال فیلم استکهلم (۷ تا ۱۸ نوامبر همزمان با ۱۶ تا ۲۷ آبان ماه). «همه می‌دانند» پیش‌تر در فستیوال‌های کن، مونیخ، ارمنستان، کارلووی واری، نیو هوریزن (لهستان) به روی پرده سینماها رفته است.
در خلاصه داستان فیلم «همه می‌دانند» آمده است: کارولینا برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد. علاوه بر «پنه‌لوپه کروز»، «خاویر باردم» و «ریکاردو دارین» بازیگران مطرح آرژانتینی، «ادوارد فرناندز»، «باربارا لنی»، «الویرا مینگز»، «ایما کوئستا»، «روژه کاسا مایور» و «رامون باره‌آ» از دیگر بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند. «خوزه لوییس آلکاینه» مدیر فیلمبرداری، «کلارا نوتاری» مدیریت هنری،‌ «سونیا گرانده» طراح لباس، «هایده صفی‌یاری» تدوین‌گر و «دانیل فونترودونا» مدیر صدابرداری این فیلم هستند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب خطاب به دولت: مانند تیم ملی فوتبال‌تان باشید! «ابتکار» دلایل برخورد سلیقه‌ای جریان‌های سیاسی در مقابله با فساد را بررسی می‌کند معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از دلایل عدم موفقیت تهسیلات اشتغال روستایی در برخی استان‌ها می‌گوید محمدعلی وکیلی نسخه اصلاح طلبان، واپس‌طلبان‌، براندازطلبان چرا کاغذ یک کالای اساسی است؟ آب، کاغذ، کتاب «ابتکار» از چرایی گرفتار شدن مردم در دام مجرمان با وجود اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره انواع جرایم گزارش می دهد هر سال 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا در جهان می‌میرند مرگ، هدیه هوای آلوده به کودکان دو سال بعد از کودتا وضعیت فوق‌العاده بالاخره در ترکیه لغو شد تاریخ اکران فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در کشورهای مختلف به جز ایران اعلام شد «ابتکار» تصویب لایحه جنجالی «دولت- ملت یهود » را بررسی می‌کند تداوم حرکت اسرائیل روی خط بحران سازی حسین علایی: ترامپ می‌خواهد همه برنامه‌های آمریکا علیه نظام را اجرایی کند