هشدار کی‌روش درباره اعمال قدرت فیفا

مهدی  طاهرخانی: کارلوس کی‌روش بدرستی متوجه ماجرا شده و می‌خواهد این‌بار قبل از وقوع فاجعه از آن جلوگیری کند. جمعه‌شب سرمربی تیم‌ملی همه بازیکنان را در اتاق کنفرانس هتل جمع می‌کند و صحنه گل سعید عزت‌اللهی را بارها به نمایش می‌گذارد. به گواهی اطرافیان تیم بالای چندصد مرتبه. گلی که در نگاه نخست کاملا آفساید به نظر می‌رسد، چرا که بازیکن زننده گل، نیم متر از باقی بازیکنان جلوتر است اما همه ماجرا این نبود، چرا که توپ ارسالی توسط رامین رضاییان برخلاف تصور همه به سر سردار آزمون برخورد نمی‌کند و این بازیکن اسپانیا است که به توپ ضربه می‌زند؛ واقعیتی که متاسفانه (گویی عمدا) در بازبینی تلویزیونی هم مغفول می‌ماند تا به همین راحتی مهم‌ترین گل تاریخ فوتبال ما در همه ادوار جام‌جهانی بسوزد. کی‌روش بارها و بارها صحنه را در هتل نشان می‌دهد تا بگوید حواس‌تان باشد فیفا همیشه سمت تیم‌‌های بزرگ و ستاره‌های‌شان را می‌گیرد. حالا تنها 24 ساعت به بازی مهم ایران در روسیه باقی مانده و پای یک موضوع مهم در میان است.
همیشه ستاره‌ها اهمیت ویژه‌ای برای فیفا و اسپانسرها داشته و دارند. قبل از شروع جام‌جهانی روی 3 بازیکن به صورت  ویژه‌ای مانور داده شد؛ رونالدو از پرتغال، محمد صلاح از مصر و مسی از آرژانتین. در این جمع صلاح به صورت قطعی از جام کنار رفت، مسی در آستانه حذف تاریخی با آرژانتین است و کریس رونالدو و تیمش در صورت باخت به ایران مجبور به ترک روسیه می‌شوند. این یعنی زنگ خطر برای فوتبال ایران.
تسلیم شعارهای انسان‌دوستانه فیفا شدن، ریشه در سادگی محض دارد، فیفا بعد از اقدام عجیب کمپانی نایک علیه فوتبال ایران هیچ واکنشی نشان نداد تا مبادا دل یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارانش را بشکند. آنچه فیفا می‌گوید و مدعی است عدالت برای همه و به یک شکل، باز هم مثال نقض فراوانی دارد. تنها کافی است به نوع رفتار داور اسپانیولی‌زبان دیدار ایران و اسپانیا توجه کنید. این داور اروگوئه‌ای با لبی خندان و رویی گشاده با ستاره‌‌های بزرگ حریف صحبت می‌کرد اما وقتی قرار به رو در رویی با بازیکنان ایران بود چنان ابرو را در هم می‌کشید که گویی برای برد اسپانیا با کادر فنی این تیم هم‌قسم شده است.
نمی‌خواهیم نگاه منفی به قضیه داشته باشیم اما اگر اسپانیا به همان شکل که ما به گل رسیدیم به گل می‌رسید آیا سیستم کمک‌داور ویدئویی همان رای را صادر می‌کرد؟ در تصاویر پخش شده تلویزیون روسیه هرگز از زاویه مخالف صحنه‌ای به نمایش در نیامد، زاویه‌ای که واقعیت بزرگ را برملا می‌کرد؛ بازیکن اسپانیایی عوض آزمون به توپ ضربه زد و همین یک اتفاق خاص از آفساید شدن توپ جلوگیری می‌کرد. اما نه در تلویزیون میلیاردها بیننده همه واقعیت را دیدند و نه در تصاویر پخش شده «وار» اثری از این زاویه دیدیم. در ظاهر عزت‌اللهی در آفساید بود، در ظاهر سردار آزمون به توپ ضربه زد و در ظاهر گل ایران صد درصد آفساید بود اما آن همه ماجرا نبود.  


فیفا همواره تلاش می‌کند تیم‌‌های میزبان را تا مراحل بالاتر حفظ کند، چرا که حضور میزبان به معنای استقبال بیشتر از جام است و شور و هیجانی که در شهرهای محل برگزاری جریان پیدا می‌کند، از سوی دیگر حفظ ستاره‌ها هم اهمیت خاصی برای فیفا و اسپانسرها دارد. کمپانی‌‌های بزرگ روی حضور 3 بازیکن که تصور می‌شد ستاره جام‌جهانی باشند بیشترین مانور را دادند و از شانس بد ما مسی در آستانه حذف است و رونالدو که تا امروز بهترین عملکرد را داشته ادامه حضورش منوط به نباختن مقابل ایران است.
باید به صحبت‌‌های دیروز کی‌روش توجه ویژه‌ای کرد؛ او بازی فیفا و قواعد حاکم بر آن را می‌داند. او بدرستی دست روی گلی گذاشته که تا ابد بازنمی‌گردد اما به درد بازی فردای ما می‌خورد. آنچه فیفا شعار می‌دهد تنها برای حفظ ظاهر است شک نکنید که برای آنها حفظ رونالدو و پرتغال به معنای سود بیشتر است، از این رو اگر لازم باشد صحنه‌‌های تلویزیونی و «وار» به گونه‌ای برای بینندگان تلویزیونی پخش می‌شود که گویی هیچ حقی از هیچ تیم کوچک‌تری خورده نشده است. صحنه‌آرایی حساب شده و خطرناک
یعنی این.