رسانه‌ها چرت و پرت نگویند!

اسد‌الله خسروی: معاون وزیر صنعت به جای پاسخگویی به مردم درباره علل رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار همچنین چاره‌اندیشی برای مهار گرانی‌های اخیر، با تندی گفته است: «من از رسانه‌ها انتظار دارم اینقدر چرت‌وپرت به مردم نگویند». به گزارش «وطن‌امروز»، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی پاسخگوی چگونگی به‌کارگیری اقدامات لازم و ارائه برنامه‌‌های خاص برای تنظیم بازار در شرایط کنونی سخت اقتصاد خانوارها نیست که روزبه‌روز بر قیمت کالاها در بازار افزوده می‌شود. دیروز درحالی معاون وزیر صنعت حاضر نشد در باره علل گرانی‌های اخیر پاسخگو باشد که قیمت کالاهای سبد مصرفی خانوارها طبق گزارش رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، با رشد بالایی همراه شده‌ است. با وجود اینکه معاون وزیر صنعت نمی‌خواهد گرانی‌ در بازارهای مختلف را بپذیرد، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین توئیت خود گرانی‌ بازار موبایل، تنها کالای ملموس مصرفی مرتبط با وزارتخانه خود را به گردن گرفته و در این باره اظهار داشته برای مدیریت این بازار ورود خواهد کرد. معاون وزیر صنعت دیروز در واکنش به این سؤال که «مردم انتظار تنظیم بازار را دارند، برای پاسخگویی به این انتظارات چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟» گفت: «رسانه‌ها اینقدر چرت‌وپرت نگویند تا ما حرف‌مان را بزنیم». حسن یونس‌سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش گرامیداشت روز ملی اصناف در پاسخ به این سؤال تسنیم که «مردم این روزها از شما با عنوان مرد شماره یک تنظیم بازار کشور خیلی انتظار دارند، چه‌کارهایی را برای پاسخگویی به این انتظارات در دستور کار دارید؟» اظهار کرد: «من از رسانه‌ها انتظار دارم اینقدر چرت‌وپرت به مردم نگویند تا ما حرف‌های‌مان را بزنیم». وی افزود: «من قصدی برای صحبت در این شرایط نداشتم». معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اینکه «مردم از شما به‌عنوان مسؤول، انتظار تنظیم بازار را دارند؟» با خنده گفت:«چه انتظاری دارند؟» سینکی در پاسخ به اینکه «برای تنظیم بازار چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟» گفت: «من به شما نباید جواب بدهم». بنا بر این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در ابلاغی تمام اختیارات خود را در کارگروه تنظیم بازار به سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی خود واگذار کرده است.
شاهد گرانی در بازار هستیم
در همین حال، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: من نمی‌گویم بازار، بازار خوبی است اما این بازار تحت تأثیر جو و شایعات قرار گرفته در حالی که هیچ کمبودی در تأمین و عرضه وجود ندارد. علی فاضلی افزود: حدود 2 ماهی است که بحث گرانی‌ها را در مجموعه اقتصاد کشور شاهد هستیم. وی با تأکید بر اینکه گرانی‌ها ربطی به بنگاه‌های کوچک و متوسط ندارد، گفت: منشا گرانی‌ها از جاهای دیگری است. وی اظهارداشت: گران‌فروشی را نفی می‌کنم و در اکثریت قریب به اتفاق کالاها از جمله کالاهای استراتژیک، کالاهای سبد خانوار و مواد غذایی بحثی به عنوان گران‌فروشی نداریم.
 رکوردشکنی افزایش قیمت‎ها


همچنین دیروز مرکز آمار ایران نیز اعلام کرد افزایش 9/1 درصدی شاخص کل قیمت در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی‌سابقه بوده است. به گزارش تسنیم، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خردادماه ١٣٩٧ اعلام کرد: در خردادماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (100-١٣٩٥) به 2/116 رسید که نسبت به ماه قبل 9/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/10 درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 2/10 درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (3/8 درصد) 9/1 واحد درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در درصد تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (9/1 واحد درصد) در یک ماه، از فروردین ١٣٩٢ تاکنون بی‌سابقه بوده است. نرخ تورم 12 ماه منتهی به خردادماه ١٣٩٧ به 2/8 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8 درصد) 2/0 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 2/4 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 9/0 درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور
شاخص کل قیمت برای خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد 1/116 رسید که نسبت به ماه قبل 7/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/10 درصد و نرخ تورم 12 ماه منتهی به خردادماه برای این دسته از خانوارها 2/8 درصد است.
 عدم تغییر نرخ تورم خانوارهای روستایی
شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در خردادماه ١٣٩٧ به عدد 1/117 رسید که نسبت به ماه قبل 7/2 درصد افزایش نشان می‌دهد.
تداوم گرانی‌ها در سبد مصرفی خانوارها
براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 2/11 درصد، تخم‌مرغ 3/55 درصد، میوه‌ 3/37 درصد، سبزی‌های تازه 5/11 درصد، گوشت قرمز 6/21 درصد، مرغ 2/10 درصد و روغن نباتی 2/8 درصد رشد داشته‌ است. به گزارش تسنیم، براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به 25 خردادماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 2/11 درصد، تخم‌مرغ 3/55 درصد، برنج 9/0 درصد، حبوب 6/0 درصد، میوه‌های تازه 3/37 درصد، سبزی‌های تازه 5/11 درصد، گوشت قرمز 6/21 درصد، گوشت مرغ 2/10 درصد، چای 2/20 درصد و روغن نباتی 2/8 درصد رشد داشته‌ است. همچنین قیمت خرده‌فروشی قند و شکر 6/1 درصد کاهش یافته‌ است.