اوپک مدل پیشنهادی ایران را پذیرفت

با اجماع اعضای اوپک در نشست صد و هفتاد و چهارم این سازمان، پایبندی 100درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک که نوامبر 2016 حاصل شده بود، تثبیت شد.
به گزارش شانا، اعضای سازمان اوپک در صد وهفتاد و چهارمین نشست این سازمان در وین اعلام کردند که توافق قبلی (نوامبر 2016) مبنی بر کاهش تولید تا سقف یک میلیون و 800 هزار بشکه همچنان به قوت خود باقی است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود که ایران با هرگونه افزایش تولید نفت اوپک مخالف است، زیرا بازار با عدم تعادل مواجه نیست.
بندهای این توافق به شرح زیر است:
1- توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای (یک میلیون و 200 هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.


2- اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند و این بدان معناست که به جای یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز، 2 میلیون و 800 هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است، به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود 150درصد است.
3- بنابر تصمیم نشست 174 اعضای اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران) و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به 100درصد می‌رسد.
4- در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی 100 درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است، در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود.
5- اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام می‌شود.
بیانیه پایانی نشست 174 اوپک
اعضای اوپک در بیانیه پایانی نشست 174 این سازمان، بر لزوم پایبندی 100 درصدی اعضای این سازمان به توافق جهانی کاهش تولید نفت تاکید کردند. اعضای اوپک با اشاره به تصمیم اوپک در نشست 171 این سازمان مبنی بر کاهش تولید روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه و همچنین با توجه به پایبندی بیش از 152 درصدی اعضای این سازمان به این کاهش تولید، تصمیم گرفتند که کشورهای عضو باید تلاش کنند از اول ماه ژوئیه تا پایان دوره باقی مانده از قطعنامه پیشین، پایبندی خود را به 100 درصد برسانند.
کمیته وزارتی اوپک و غیراوپک نیز باید این بر این مسئله نظارت و گزارش آن را به رئیس اوپک ارائه کند. نشست اوپک همچنین این مسئله را تایید کرد که برای ارزیابی کارایی توافق جهانی کاهش تولید نفت، یک شاخص واحد برای سنجش ثبات بازار کافی نیست و پیشنهاد می‌شود مجموعه‌ای جامع‌تر و آینده نگرانه‌تر از شاخص‌ها برای تعمیق عمق تحلیلی و درک سازوکارهای پیچیده عرضه و تقاضای نفت فراتر از کوتاه مدت، ارائه شوند. اعضای اوپک از نقش حیاتی‌ که کشورهای غیرعضو اوپک حاضر در توافق جهانی کاهش تولید نفت ایفا کردند قدردانی و بر اهمیت چهارمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک که دوم تیرماه برگزار می‎شود تاکید کردند. در این نشست همچنین درخواست کنگو برای عضویت در اوپک پذیرفته شد. همچنین قرار شد نشست عادی آینده اوپک در روز سوم ماه دسامبر امسال (12 آذر ماه) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.
سایر اخبار این روزنامه
صربستان و ایران سه تفاهم‌نامه اقتصادی امضا کردند دکتر روحانی در نشستی با رئیس، معاونان و مدیران ارشد صداوسیما: وظیفه رسانه ملی تقویت وحدت، اعتماد عمومی و امید به آینده است سخنگوی انصارالله: ائتلاف عربی در ساحل غربی یمن زمین گیر شده است 220 مهاجر نزدیک سواحل لیبی غرق شدند با رای دادگاه عالی قانون اساسی؛ تکلیف اختلافات انتخاباتی عراق روشن شد بازی دینی با فوتبال اوپک مدل پیشنهادی ایران را پذیرفت پژوهشگاه رویان سمینار «باروری در سرطان» را با مشارکت موسسه خیریه محک ؛ نقش سلول‌های بنیادی در باروری کودکان مبتلا به سرطان فرمانده نیروی زمینی ارتش: آمادگی نیروی زمینی ارتش هراس در دل دشمن انداخته است رئیس‌جمهور درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید علی‌اکبر موسوی حسینی را تسلیت گفت درگیری زمینی و هوایی آمریکا با ارتش سوریه گزارش خبری ترامپ تسلیم فشار افکار عمومی شد هشدار عراقچی به اروپاییها: احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد