رای بالا برای حزب ا...

سرانجام انتخابات پارلمانی لبنان پس از وقفه‌ای چند ساله برگزار شد و شهروندان این کشور پای صندوق های رای رفتند. همان طور که می دانید، جنگ داخلی سوریه و تنش‌های ناشی از آن و همچنین تلاش برای اصلاح قانون انتخابات، به دو بار تمدید کار پارلمان لبنان منجر شد و رای‌گیری روز یک شنبه، اولین انتخابات پس از سال ۲۰۰۹ بود.
با اینکه پیش بینی نتایج انتخابات بسيار سخت بود اما بسیاری از کارشناسان بین المللی تا حدودی پیروزی حزب ا... را در این آوردگاه دموکراسی، حدس زده بودند. پس از اعلام اولیه نتایج، مشخص شد مردان و زنانی که با فهرست سید حسن نصر ا... در انتخابات پارلمانی شرکت کرده اند، دست بالا را داشته اند و بیشتر کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده اند.
حالا با این اقبال عمومی به فهرست حزب ا... باید شاهد دست بالاتر این حزب سیاسی و موثر لبنانی در معادلات منطقه ای باشیم؛ چرا که حالا بسیاری از رای دهندگان پشت این گروه محبوب ایستاده اند.
نتایج اولیه انتخابات


بر اساس آنچه تا لحظه تنظیم اين گزارش رسانه‌ای شده بود و خبرگزاری هایی چون رویترز به آن استناد کرده بودند، حزب ا... دست‌کم 68 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را به دست آورده بود.جالب است که بدانید، دیروز دوشنبه همزمان با انتشار خبر پیروزی فهرست مقاومت و هم پیمانانش در حوزه‌های انتخاباتی جنوب لبنان، مردم در خیابان ها به شادی و سرور پرداختند.
نکته دیگر اینکه فهرست جنبش امل و وفا در حوزه انتخابيه بعلبک و هرمل پيروزي قاطعي به دست آورده است.
پارلمان لبنان 128 کرسی دارد که روز یک‌شنبه حدود 600 نامزد برای تکیه بر آن در 6 هزار مرکز رای‌گیری در سراسر این کشور با یکدیگر رقابت کردند.
نتایج تایید نشده همچنین حکایت از آرای بیشتر نماینده ‌هاي سنی‌مذهب ولی مورد حمایت حزب‌ا... در بیروت غربی (امین شری) نسبت به نخست وزیر لبنان (سعد حریری) دارد. رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند آقای شری دو هزار رای بیشتر از سعد حریری کسب کرده است.
چه کسی نخست وزیر می شود؟
به نظر می رسد با وجود پیروزی حزب ا...، همچنان اکثریت پارلمان از تمدید نخست وزیری سعد حریری، حمایت خواهد کرد و او همچنان در پست خود باقی خواهد ماند.
واکنش رژیم صهیونیستی
نفتالی بنت، یکی از وزیران رژیم صهیونیستی، درباره پیروزی حزب‌ا... و اقدامات آتی احتمالی علیه تل آویو از خاک لبنان هشدار داد. بنت که عضو کابينه امنيتي رژيم صهيونيستي است، روز دوشنبه در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: حزب ا... مساوي است با لبنان.
وي اضافه کرد: دولت اسراييل بين کشور داراي حاکميت لبنان و حزب ا... تفاوت قائل نخواهد شد و لبنان را مسئول هر اقدامي در خاک خود (سرزمين‌هاي اشغالي) خواهد دانست.
حاشیه های انتخابات
کم شدن نسبت مشارکت از 54 درصد در انتخابات 2009 به 49.20 درصد در انتخابات فعلی؛ در حالی که برخی حوزه‌های انتخاباتی همان نسبت مشارکت پیشین را داشتند اما برخی دیگر از حوزه‌ها نسبت به انتخابات پیشین عقبگردی محسوس داشتند.
جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون) در بسیاری از حوزه‌ها عقبگرد داشت اما در مقابل توانست در برخی حوزه‌های دیگر به صورت جزوی، این شکست را جبران کند. جریان ملی آزاد موفق شد بزرگ‌ترین ائتلاف مسیحی در پارلمان را حفظ کند؛ هر چند بخشی از اعضای این ائتلاف از شخصیت‌هایی هستند که به تازگی با جریان مذکور ائتلاف کرده‌اند.
بسیاری از نامزدهای مستقل سقوط کردند به عنوان مثال «بطرس حرب»،«نقولا فتوش»، «فارس سعید» و «میریام سکاف» و ... موفق به کسب آرای لازم نشدند.
شکست غیرمنتظره المستقبل
بیروت کهبه طورعموم خاستگاه جریان سعد حریری شناخته می‌شود، این‌بار شاهد مشارکت ناامیدکننده‌ای بود، چرا که تنها حدود ۳۵ درصد شهروندان پایتخت لبنان به پای صندوق‌های رای آمدند و این موضوع سبب از دست رفتن کرسی‌های بیشتر برای حزب المستقبل شده است.
تابلوی نتایج
حزب ا... ، امل و متحدان : 36 کرسی/ حزب‌ا...: 13 کرسی، جنبش امل 16 کرسی و کرسی‌های باقیمانده به دیگر متحدان تعلق یافت
حزب قومی- اجتماعی سوریه: سه کرسی
حزب المرده: دو کرسی
جریان ملی آزاد و متحدان: 27 کرسی
جریان المستقبل: 18 کرسی
القوات‌اللبنانیه: 15 کرسی
حزب «الاشتراکی التقدمی»: هشت کرسی
جریان «العزم»: چهار کرسی
حزب «الکتائب»: سه کرسی
«المجتمع المدنی» یک کرسی
احزاب مستقل: 16 کرسی