میراث در صحن

دو روز پیش و در روز شلوغ بهارستان، مجلسی‌ها به کلیات بررسی طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه رای مثبت دادند؛ رایی که ابتدا منفی اعلام شد اما بعد از بررسی هیات رییسه اعلام شد که این مصوبه نیازمند رای اکثریت مجلس را نداشته است. اما موضوع وزارتخانه میراث فرهنگی، مدت‌ها محل کشمکش میان دولت و مجلس بوده و هست. از دیرباز این سازمان به عنوان حیات خلوت دولت ها شناخته می شد و حالا اما نمایندگان به دنبال طرحی هستند که این حیات خلوت را به نهادی با پاسخگویی مستقیم نسبت به مجلس تبدیل کنند. اما بنا بر اخبار دریافتی دولت تمایلی به انجام این اتفاق و به نوعی بزرگ کردن دولت ندارد و به همین مناسبت نمایندگان دولت به خصوص سازمان میراث فرهنگی در جلسات مختلف با نمایندگان خانه ملت سعی در اقناع آن ها برای جلوگیری از رای نهایی بهارستانی ها به این طرح دارند.
راي به حفظ ميراث فرهنگي
روز گذشته احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات ريیسه مجلس اعلام کرد بر اساس نظر اعضای هيات‌رييسه مجلس، آرای اخذ شده برای تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صحن علنی کافی بود و نیازی به دوسوم آرای نمایندگان نداشت. این موضوع از آنجایی مطرح شد که حامیان وزارت میراث فرهنگی نسبت به آنچه برداشت از آیین نامه داخلی مجلس می‌خواندند اعتراض داشتند و رای منفی اعلامی از سوی هیات رییسه را مخدوش می‌خواندند. احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به بررسی کلیات طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه روز گذشته صحن علنی مجلس، گفت:« با توجه به اعتراض نمایندگان درخصوص اینکه موافقت مجلس با تشکیل این وزارتخانه نیازمند دو سوم رای نیست، هیات ريیسه مجلس تشکیل جلسه داد و اعضای آن عدم نیاز تصویب این طرح با دو سوم رای را پذیرفتند».
طرحی مغایر با برنامه توسعه


اما این تنها مساله حاشیه ای درباره این طرح نیست. در جریان رای گیری کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، ريیس مجلس شورای اسلامی گفته بود که با توجه به اینکه طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مغایر با برنامه ششم توسعه یعنی کاهش سطوح مدیریت و پست‌های سازمانی است، به دو سوم رای نیاز دارد. همچنین پس از رای‌گیری طرح مذکور نمایندگان با حضور در مقابل جایگاه هیات ريیسه تاکید کردند که این طرح مغایر با سیاست‌های برنامه ششم توسعه نیست که پس از اظهارات نمایندگان لاریجانی بیان کرد:« این موضوع در هیات ريیسه مجلس بررسی مي‌شود و اگر رای مورد نیاز برای تشکیل وزارتخانه وجود داشته باشد اعمال می‌شود که در نهایت کلیات این طرح رای آورد». بنا بر آنچه از راهروهای مجلس شنیده می شود دولت به دنبال به نتیجه نرسیدن این طرح است و نمایندگان اما هنوز به جمع بندی نهایی در رابطه به رای نهایی به این طرح نرسیده اند. آنچه واضح است دولتي‌ها سعي دارند تا وزارتخانه‌هاي ميلي كه علاقه دارند را تفكيك يا ادغام كنند و ميراث فرهنگي در برنامه آن‌ها نيست اما مجلسی‌ها سازمان‌ها را نسبت به خود پاسخگو می‌خواهند. حال باید دید در این دوئل دولت موفق خواهد شد یا مجلس نقش نظارتي خود را به درستي انجام مي‌دهد.