دو کاندیدای نهایی شهرداری در جلسه امروز شورای شهر انتخاب می‌شوند صندلی بهشت به چه کسی می‌رسد؟

آسو محمدی ‪-‬ با استعفای زودهنگام و ناباورانه محمدعلی نجفی، شهردارسابق تهران، حواشی و شایعات هم مبنی بر انتخاب شهردار جایگزین قوت گرفت و این روند در انتخاب و معرفی گزینه‌های موردنظر برای انتخاب شهردار تهران هم رخ داد.
گزینه‌های انتخاب‌شده شورای پنجم، گزینه‌هایی نبودند که از ابتدا روی آنها توافق باشد و از همه مهم‌تر چند مولفه اصلی از میان همه مولفه‌های انتخاب شهردار، از جمله تایید مراجع بالاسری، موافقت دولت، توافق جناح‌های سیاسی و... را با هم داشته باشند. ازهمین‌رو بود که در همان ابتدای معرفی محمدعلی افشانی، حجت‌الله میرزایی، ابراهیم انصاری‌لاری، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، محمود حسینی، محمود حجتی و پیروز حناچی صحبت‌هایی درباره اصلی‌نبودن این گزینه‌ها و جدی گرفته‌نشدن این گزینه‌ها حتی در میان اعضای شورای شهر تهران مطرح می‌شد که البته برخی این صحبت‌ها و شایعات را نتیجه حذف محسن هاشمی از میان هفت گزینه اصلی می‌دانستند.
23اردیبهشت، روز موعود
در این میان سخنگوی شورای شهر تهران از آغاز تشریح برنامه‌های کاندیدای شهرداری تهران در جلسه یکشنبه خبر داد و گفت: «از میان این تعداد دو گزینه تعیین می‌شوند که در نهایت یک نفر در روز 23 اردیبهشت ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود.» این روزها به سختی می‌توان با اعضای شورای شهر درباره انتخاب شهردار سخن گفت چرا که اخبار این انتخاب هر ساعت دچار تحول می‌شود. زمانی انصاری لاری از حضور در جمع گزینه‌های شهرداری انصراف می‌دهد، زمان دیگر نوبخت می‌گوید که حجتی (وزیر کشاورزی) در دولت بماند و شهردار از میان سایر گزینه‌ها انتخاب شود تا اینکه روز حجتی هم از نامزدی شهرداری تهران انصراف داد. این درحالی است که روز گذشته علی اعطا با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران گفت: ‌درجلسه سه شنبه 18 اردیبهشت از میان این افراد، دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند و از میان آنها نیز در روز یکشنبه 23 اردیبهشت شهردار تهران انتخاب می‌شود.


پشت پرده را بی‌پرده خواهم گفت
در این میان شایعه دیگری که از سوی مخالفان شورای شهر و جریان اصلاحات و اعتدال مطرح می‌شود انتخاب گزینه‌ای خارج از 7 نفر است. آنها با طرح این شایعه درصدد القای ناکارآمدی و تزلزل اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری هستند اما غافل‌اند که اگر این اتفاق هم رخ دهد پاسخ به اعتماد جامعه است چرا که اعضای شورای شهر سوگند یاد کرده‌اند که تمایلات شخصی و گروهی خود را در تصمیمات شهری دخیل نکنند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد تلاش برای انتخاب شهرداری خارج از 7 گزینه موجود از سوی گروه‌هایی دنبال می‌شود که هدفشان بی‌اعتماد کردن جامعه به جریان اصلاحات است. حجت نظری عضو شورای شهر تهران به این موضوع چنین اشاره کرده است:‌ «اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است. باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت. اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت پرده را بی‌پرده خواهم گفت.» البته نباید فراموش شود که اعضای شورای شهر برای کسب بهترین تصمیم با بزرگان جریان اصلاحات و اعتدال و نمایندگان مجلس مشورت کرده و می‌کنند اما این به معنای دخالت آنها در تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار نیست.
حاشیه‌های انتخاب شهردار
البته ریشه تلاش برای اتلاف وقت یا ناموفق‌بودن اعضای شورای شهر پنجم در انتخاب شهردار را باید در موضوع دیگری جست‌وجو کرد که یکی از آن موارد دور کردن اذهان از پرونده‌ها و حاشیه‌های متعدد شهرداری در دوره ریاست اسبق است. املاک نجومی یکی از این موارد بود که تاثیر شدیدی بر افکار عمومی گذاشت. آن‌طور که ایسنا نوشته است: «در خصوص موضوع واگذاری املاک شهرداری مطرح شد که شهرداری تهران املاکی را با ۵۰‌درصد تخفیف به برخی از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر و... واگذار کرده که در مواردی قیمت کارشناسی املاک کمتر از نرخ واقعی برآورد شد و برای پرداخت ۵۰‌درصد باقیمانده وام‌های کلان با بازپرداخت ناچیز در نظر گرفته شده است. خبر این موضوع با انتشار نامه سازمان بازرسی خطاب به شهرداری تهران از سوی سایت معماری‌نیوز منتشر شد». پیگیری این پرونده همچنان ادامه دارد چنان‌که استاندار تهران با ارائه توضیحاتی درباره تخلفات شهرداری سابق گفت:‌ پرونده املاک به دادگاه ارجاع داده شده و باید منتظر باشیم دادگاه در این زمینه حکم صادر کند. محمدحسین مقیمی در واکنش به سرانجام رسیدگی به تخلفات شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری گذشته گفت: هر کجا و هر سازمانی که تخلفی در آن اتفاق می‌افتد، باید با آن تخلفات در خود سازمان مربوطه برخورد شود، اما اگر تخلفات اداری است، باید در هیات تخلفات اداری به آن رسیدگی شده و مورد بررسی قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: اگر تخلفات مالی است، باید در دادگاه‌های ذیصلاح به آن پرداخته و پرونده‌ها به دادگاه احاله شود و بر اساس احکامی که قضات صادر می‌کنند با تخلف برخورد می‌شود.
شهردار تهران چه کسی باید باشد؟
حال که خیابان بهشت درحال‌وهوای انتخاب شهردار است، مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که شهر تهران به چه شهرداری نیاز دارد؟ ویژگی‌های اصلی شهردار چه باید باشد؟ و چرا این ویژگی‌ها برای شهر تهران حیاتی است؟ شهر نیازمند تخصص و نوآوری مبتنی بر خرد جمعی است یا انتخاب‌های مبتنی بر سیاست‌ورزی؟ قرائن و شواهد نشان می‌دهد شهردار آینده تهران باید بخش‌های مختلفی را با خود همراه داشته باشد. حداقل اینکه مخالفت بخش‌های تاثیرگذار را برنینگیزد؛ بنابراین شورای شهر باید به‌دنبال گزینه‌ای باشد که حول او اجماعی در میان حامیانش و ارکان قدرت شکل بگیرد. واقعیت این است که در میان گزینه‌های موجود مصادیقی وجود دارند که هم می‌توانند اجماع اصلاح‌طلبان و هم اعتدالیون و هم مخالف‌نبودن نیروهای دیگر را با خود داشته باشند. چنین گزینه‌هایی می‌توانند بدون حاشیه خدمت خلق را سرلوحه کار قرار داده و کار را به فرجام برسانند. در غیر این صورت به قول معروف روز از نو، روزی از نو!
به این نکته هم باید توجه داشت که علاوه بر مورداجماع‌بودن، شهردار آینده باید از سابقه درخشان مدیریت شهری و از صفت صداقت و پاک‌دست‌بودن و شجاعت در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار باشد. اگر این مصادیق یافت شد، نباید به مسائل فرعی مانند امضای میثاق‌نامه برای ماندن در شورا، فلان موضع‌گیری یا دیگر موارد فرعی توجه شود. شهردار باید واقعا شهریار باشد؛ یعنی اینکه یاور شهر باشد، اما نباید به فکر شهریاری باشد، چراکه باید از تاریخ آموخت: نه هرکه شهردار شد شهریار شد.
با این حال کمتر از یک هفته تا انتخاب شهردار تهران باقی مانده است. گفتنی است درحال حاضر محمدعلی افشانی، حجت میرزایی، سمیع الله حسینی مکارم، پیروز حناچی و محمود حسینی پنج گزینه باقی مانده‌ای هستند که قرار است شهردار تهران از میان‌شان انتخاب شود. حال باید تا 5روز دیگر منتظر ماند و دید که چه کسی بر صندلی بهشت تکیه خواهد زد.