کاهش التهاب ارز و طلا

بازار ارز و طلا دیروز با افت قابل توجهی مواجه شد  به طوری که سکه حدود 100 هزار تومان، طلا حدود 12 هزار تومان، یورو حدود 250 تومان و پوند حدود 345 تومان افت ارزش پیدا کرد. در این حال، سخنگوی دولت با بیان این که بازار واقعی ارز ایران، کوچه و پس کوچه هایی که مبالغ خرد در آن مبادله شود نیست، بر ادامه سیاست ارزی دولت با قوت، تاکید کرد. در این حال، خبرها از مجلس حاکی از آن است که کمیسیون اقتصادی پیگیر طرح دو فوریتی سامان دهی بازار ارز تا دو هفته آینده است.بازار طلا و ارز که در روزهای گذشته با سرعت چشمگیر در حال رکوردشکنی بود، در جریان معاملات امروز متفاوت ظاهر شد و سقوط آزاد قیمت ها را به نظاره نشست به طوری که سکه و طلا که رکوردهای دو میلیونی و 200 هزار تومانی را در روزهای قبل به ثبت رسانده بودند، با ریزش شدید 94 هزار تومانی و 12 هزار تومانی مواجه شدند.در جریان معاملات دیروز(دوشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه امامی با 94 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 942 هزار تومان رسید. هر سکه بهار آزادی نیز با 140 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 860 هزار تومان، نیم سکه با 90 هزار تومان کاهش به 960 هزار تومان، ربع سکه با 40 هزار تومان کاهش به 585 هزار تومان و سکه یک گرمی با هفت هزار تومان کاهش به 375  هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ریزش 12 هزار و 121 تومانی، 184 هزار و 461 تومان قیمت گذاری شد. در بازار ارز هم یورو و پوند با افت 250 و 345 تومانی به ترتیب 7255 و 8247 تومان معامله شدند.
سخنگوی دولت: بازار واقعی ارز ایران، کوچه پس کوچه ها نیست
در این حال خبرگزاری تسنیم به نقل از سخنگوی دولت، التهاب و فشار کاذبی را که در بازار احساس می‌شود مربوط به نیازهای اندکی دانست که هنوز به‌سبب برخی از نواقص در سیستم پاسخ داده نمی‌شود.نوبخت در برنامه تیتر امشب دو شب گذشته، با کوتاه‌مدت بیان کردن این نقص و التهاب ابراز کرد: این نقص از آن جاست که برخی از نیازهای خرد ارزی در ذیل ارز مسافرتی، دانشجویی و کسانی که برای درمان ارز نیاز دارند، قرار نمی‌گیرند.نوبخت اظهار کرد: با توجه به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات، مبالغ خردی که ممکن است در کوچه پس‌کوچه‌ها و به‌طور غیرقانونی خرید و فروش شود، واقعیت ارزی کشور را نشان نمی‌دهد. وی با اشاره به این که منابع ارزی کشور حداقل 30 میلیارد دلار بیشتر از مصارف ارزی است، اعلام کرد: با اطمینان عرض می‌کنم که به‌زودی همه نیازهای خرد بازار را تأمین خواهیم کرد.
رئیس سازمان برنامه با بیان این که سیاست ارزی و اقتصادی کشور قطعاً پاسخ گوی همه نیازهاست و ما این سیاست را با قوت ادامه خواهیم داد، افزود: همه واردکنندگان با ثبت سفارش و از طریق سامانه نیما ارز 4200 تومانی دریافت خواهند کرد.سخنگوی دولت با اشاره به پرداخت مابه التفاوت قیمت ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری گفت: من متعهد می‌شوم که کالاهای اساسی و ضروری تأمین باشد و  حقوق‌ها و یارانه‌ها بدون مشکل پرداخت شود چنان که تا کنون هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.


جزئیات طرح ۲ فوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس برای سامان دهی بازار ارز
دیروز همچنین خبرگزاری خانه ملت به نقل از محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین طرح دو فوریتی سامان دهی بازار ارز در این کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح از سوی برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی در حال تهیه و تدوین است.وی در توضیح محور‌های طرح دوفوریتی سامان دهی بازار ارز، اظهار کرد: ایجاد بازار متشکل با مکانیزم عرضه و تقاضا، راه‌اندازی نظارت منابع و مصارف ارزی براساس یک سامانه اطلاعاتی، ایجاد حساب سپرده‌های ارزی، سامان دهی پرداخت‌ها و همچنین تعهد صادرکنندگان غیرنفتی به ارائه ارز در حوزه صادرات به جز آن هایی که در بخش خصوصی فعال هستند، از جمله محور‌های طرح مذکور است.
پورابراهیمی تاکید کرد: طرح دوفوریتی مجلس در خصوص اصلاح سیاست های ارزی پس از برگزاری جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور و تیم ارزی دولت، در نهایت در هفته آینده برای بررسی در جلسه علنی، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس می‌شود.
پرداخت دلار ۴۲۰۰تومانی به تولیدکنندگان لوازم خانگی آغاز شد
از سوی دیگر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اعلام کرد: بانک مرکزی پرداخت ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید لوازم‌خانگی را آغاز کرد. محمد طحان پور افزود: ارز مورد نیاز واردات کالاهای آماده در اولویت دوم قرار گرفته است و هم اکنون برای واردات آن ها اعطا نمی شود. بنابراین گزارش تأمین نشدن ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید لوازم‌خانگی باعث گرانی محصولات و سردرگمی در بازار مصرف‌ شده بود.