2151 میلیارد سرمایه گذاری جدیددر راه خراسان رضوی

محمدامین شرکت اول- رئیس جمهور که روز یک شنبه برای افتتاح 436 طرح اقتصادی و عمرانی به خراسان رضوی سفرکرده بود روز گذشته  در جلسه  شورای اداری و توسعه استان شرکت کرد و بیش از 2151 میلیارد تومان  سرمایه گذاری  جدیددر خراسان رضوی را به عنوان مصربه سفر تصویب کرد.
به گزارش خراسان رضوی در ابتدای این نشست استاندار خراسان رضوی گزارشی از عملکرد استان در بخش‌های مختلف ارائه داد و پس از آن رئیس مجمع نمایندگان استان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان استان در سخنانی نقطه نظرات خود درباره اساسی‌ترین موضوعات و مسائل استان را مطرح کردند. در ادامه این نشست نیز روحانی در سخنانی ضمن بیان نکاتی درباره برجام، بحران ارزی و...  به نقطه نظرات مطرح شده پاسخ داد.  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تقدیر از مردم عالم، فهیم و مرزدار کشور و همچنین مردم سبزوار و نیشابور به خاطر استقبال و لطف‌شان به خدمت گزاران در دولت گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در استان خراسان رضوی انجام شده که از تلاش همه مسئولان اجرایی، نمایندگان استان در مجلس، سیاسیون، فرهیختگان، عالمان، مسئولان آستان قدس و همه کسانی که در راه توسعه و آبادانی استان تلاش کرده‌اند، تقدیر می‌کنم.
رئیس جمهور افزود: طرح‌هایی که در جریان این سفر در استان خراسان رضوی به بهره‌‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد، نمونه‌ای از تلاش گسترده‌ای بود که در زمینه توسعه این استان انجام شده است.
خراسان رضوی نباید بیکار داشته باشد


مقام عالی دولت با بیان این که اشتغال حدود 124 هزار نفر در استان خراسان رضوی، رقم بسیار خوبی است، گفت: استان خراسان رضوی به عنوان استانی که حدود 30 میلیون زائر و گردشگر دارد، نباید بیکار داشته باشد.
رئیس جمهور با اشاره به این که توسعه گردشگری بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور است، گفت: باید در زمینه توسعه گردشگری زیارتی در این استان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا هیچ بیکاری در خراسان رضوی وجود نداشته باشد. دکتر روحانی با بیان این که بخش بزرگی از بیکاران کشور را جوانان، زنان، دانشگاهیان و تحصیل کردگانی تشکیل می‌دهند که شغل مناسب با تخصص آن‌ها وجود ندارد و به انجام کار معمولی هم راضی نیستند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که دولت برای انتقال اینترنت پرسرعت به روستاها تأکید دارد، با هدف کمک به اشتغال‌زایی در کشور است و گر نه همه می‌دانیم که در اینترنت و پیام‌رسان‌ها نیز مانند دیگر بخش‌ها مشکلات وجود دارد، اما این مسئله نباید باعث شود تا ارتباطات مردم مختل گردد. رئیس جمهور با بیان این که باید افکار خود را از قرن‌های گذشته به قرن جدید بیاوریم، افزود: امروز در فضای مجازی علاوه بر انتقاد که البته اگر به طور صحیح انجام شود، سازنده است، لحن‌های تخریبی و حتی فحاشی نیز وجود دارد، اما در مجموع باید به مردم اجازه دهیم تا نفس بکشند.
روحانی افزود: این که بیش از 200 هزار شغل در طول یک سال در فضای مجازی ایجاد می‌شود، نشان می‌دهد که باید در زمینه استفاده صحیح از این فضا به مردم کمک کنیم و سواد استفاده از فضای مجازی را به جوانان بیاموزیم.
پیام‌رسان‌های داخلی باید تقویت شوند
رئیس جمهور با اشاره به این که پیام‌رسان‌های داخلی باید تقویت شوند، اما ایجاد انحصار، غلط و بی‌نتیجه است، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم بتوانند انتخاب و اختیار داشته باشند. رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر این که هدف دولت و مسئولان اجرایی استان خراسان رضوی به عنوان استان امام رضا(ع) باید با هدف رفع مطلق بیکاری باشد، افزود: از مسئولان استان می‌خواهم در زمینه اشتغال‌زایی فعال باشند، چرا که زیبنده استان امام رضا(ع) نیست که با وجود زائران فراوان بیکار داشته باشد.
دولت برای تحول بزرگ در بافت فرسوده مشهد، مصمم است
رئیس جمهور با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در مشهد، گفت: مشهد تنها یک شهر ایران نیست، بلکه این جا پایتخت فرهنگی و معنوی کشور و شهر امام رضا(ع) است که سالانه پذیرای بسیاری از مردم از شهرها و کشورهای دیگر است و باید تلاش کنیم تا تحولی در زمینه بافت شهری مشهد ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر این که دولت برای تحول بزرگ در بافت فرسوده مشهد، مصمم است، به طرح دولت در زمینه احیای بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه این طرح دولت، زمین، خدمات شهری و صدور جواز برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در بافت‌های فرسوده را تأمین می‌کند و ساختمانی که در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود، 50 درصد متعلق به مردم و کسانی است که خانه خود را در اختیار گذاشته‌اند و 50 درصد به سرمایه‌گذار تعلق خواهد داشت و با این روش مردمی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، به طور مجانی به ساختمان‌های جدید رسیده و علاوه بر آن این طرح باعث تحول شهرها نیز خواهد بود.
رئیس جمهور با بیان این که احیای بافت فرسوده علاوه بر ایمن‌سازی در برابر زلزله در صنعت ساختمان و اشتغال هم تحرک ایجاد می‌کند، گفت: دولت برای آن که سرمایه‌گذاران در این طرح زود به سرمایه خود  دست پیدا کنند، مقرر کرده که به خانه‌اولی‌هایی که از خانه‌های ساخته شده در بافت فرسوده خرید کنند، وام 6 درصد اعطا کند.
تحریم‌های ظالمانه از نظر ما بالاترین فشار بر مردم بود
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از هدف‌گذاری‌های دولت از ابتدای دولت یازدهم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است، گفت: آن چه دولت در برجام دنبال کرده و می‌کند، رفع ظلم‌هایی چون تحریم از سر کشور و مردم بود.
رئیس جمهور با بیان این که تحریم‌های ظالمانه از نظر ما بالاترین فشار بر مردم بود که حتی در تهیه دارو  و  وسایل پزشکی هم تأثیر خود را گذاشته بود، افزود: در جلسه‌ای وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با برجام خدمت بزرگی به سلامت محصولات غذایی شده است، چرا که پیش از آن سموم وارد شده به کشور با ایراداتی همراه بود و منجر به آسیب‌رساندن به سلامت محصولات و مردم می‌شد، اما پس از برجام با وارد کردن بهترین سموم توانسته‌ایم، سلامت محصولات را ارتقا ببخشیم و در نتیجه امروز شاهد آن هستیم که بعد از برجام سلامت مردم در بخش کشاورزی و درمان ارتقا یافته است.
رئیس جمهور ادامه داد: در این راستا یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود یا اگر ببینیم آن‌چه مد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت. روحانی با اشاره به انتقاداتی که به دولت در زمینه اقداماتی که قرار بود در 100 روز اول دولت یازدهم انجام شود، گفت: ما در 100 روز اول دولت یازدهم به توافق اولیه برجام دست یافتیم و با همان توافق نفت، پتروشیمی، ماشین‌سازی و دیگر بخش‌های مرتبط تا حدودی از تحریم آزاد شدند. مقام عالی دولت در پاسخ به برخی از منتقدان که بیان می‌کنند در توافق به دنبال چه چیزی هستید و چقدر به طرف‌های مقابل اعتماد دارید، افزود: اعتماد در روابط خارجی، هیچ گاه صد در صدی نیست، بلکه در عرصه جهانی اعتماد نسبی است و ما در دنیای امروز براساس یک سری مبانی عمل کردیم و توافقی به امضا رساندیم که علاوه بر طرف‌های مذاکره، سازمان ملل متحد نیز آن را امضا کند.
وی با بیان این که امروز تنها آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن برجام هستند و دیگر کشورها به ایران اعتماد و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلی دولت‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آن‌ها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این هستند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دستیابی به این خواسته هستند.
وی با اشاره به این که زمانی ارز به هر مقدار و برای هر کاری از قبیل مسافرت و خرید خانه در کشورهای دیگر وجود داشت، گفت: امروز زمانی است که دولت خود را در برابر تعهدش به مردم برای واردات سرمایه‌گذاری، اعزام بیماران و دانشجویان به خارج و دیگر امور مورد نیاز مردم، مسئول می‌داند و در برابر تأمین ارز برای اموراتی نظیر خرید خانه در دیگر کشورها، مسئول نیست و در این زمینه ما تلاش می‌کنیم تا نیازهای واقعی مردم را به خوبی تأمین و تضمین کنیم. رئیس جمهور خروج نابه جا، قاچاق و سوداگری با ارز را مغایر با حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: در چهار سال گذشته نوسان قابل توجهی در بازار ارز وجود نداشت، اما لازم بود که در این مقطع ارز را کنترل کنیم و امروز در شرایطی هستیم که چارچوب به وجود آمده برای ارز، منطقی است. البته باید این طرح تکمیل شود و دیگر نیازمندی‌های مردم در آن لحاظ شود.
فقدان اختیارات مدیریتی به خدمت آسیب زده است
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی  نیز گفت: آن چه امروز به عنوان آسیبی در جهت خدمت بیشتر برای مدیران محلی بروز پیدا کرده است، نبود اختیارات مدیریتی است.
رضا شیران خراسانی افزود: در برنامه ششم توسعه درباره توزیع قدرت مواردی آمده که باید اختیارات لازم به مدیران دستگاه‌های محلی داده شود.
وی گفت: در حوزه تقسیمات کشوری امروز دنیا به شبکه‌های افقی روی آورده، زیرا نگاه عمودی جواب نمی‌دهد و امیدواریم این دیدگاه جاری شود و دغدغه اکثر نمایندگان در ارتقای مناطق مختلف در حوزه‌های انتخابیه شان ناشی از همین است. وی گفت: از 220 میلیون متر مکعب آبی که وارد مخازن مشهد می‌شود تنها 170 میلیون متر مکعب استفاده می‌شود و باقی مانده آن 'آب بدون درآمد' است که بخش عمده آن در شبکه هدر می‌رود. وی با بیان این که جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب مشهد نیز 52.7 درصد و عقب‌تر از برنامه است، گفت: روزانه بیش از چهار هزار لیتر بر ثانیه فاضلاب مشهد وارد کشف رود می‌شود که نیازمند تصفیه و بازچرخانی آن به صنعت و کشاورزی و استفاده از آب مصرفی بخش کشاورزی در حوزه آشامیدنی هستیم. رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مهار آب‌های مرزی در اکثر شهرستان‌های ما عملی نشده و سه رودخانه عظیم مرزی ما نیازمند ایجاد سد است.  وی از پرداخت سهم دولت در برنامه برقی کردن راه آهن مشهد - تهران تشکر کرد و گفت: با این طرح به دنبال افزایش ظرفیت جابه جابی مسافر از طریق راه آهن به 25 میلیون مسافر هستیم.
شیران خراسانی به   ایراد‌های طرح جامع مشهد اشاره کرد و گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی بعد از این که 48 درصد طرح جامع انجام شده، عرض معابر را کم کرده که با کرامت و پذیرایی از زائران متناقض است و ما خواستار ورود و دخالت رئیس جمهوری در این حوزه هستیم.  نماینده مشهد در مجلس گفت: برخلاف مناطق آزاد کشور که واردات محورند، دو منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس در استان خراسان رضوی صادرات محورند و از دولت توقع داریم درباره ارتقای این بخش مساعدت‌های لازم را داشته باشد.
اقدام دولت در جلب مشارکت بخش خصوصی قابل تحسین است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: جلب مشارکت بخش خصوصی توسط دولت تدبیر و امید در دیپلماسی خارجی به نحو مطلوب صورت گرفته و اقدامی در خور تحسین است. غلامحسین شافعی افزود: تعامل اجتناب ناپذیر است بنابراین ‌باید همزیستی مسالمت آمیز، تنش زدایی و چندجانبه گرایی در مسیر اهداف و تامین منافع ملی در اولویت قرار گیرد. وی ادامه داد: 'دولت مقتدر' با دولتی که در اقتصاد دخالت می‌کند و تصدی گری اقتصاد را پیش می‌برد متفاوت است. دولت باید توسعه گرا و به دنبال تبلور اهداف ملی باشد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران خطاب به رئیس جمهوری گفت: شما صدای رسایی دارید اما انگار بسیاری از افراد اطراف شما صدای تان را نمی‌شنوند.
وی همچنین به شعار 'سال حمایت از کالای ایرانی' اشاره و بیان کرد: سال‌ها واژه حمایت درباره برخی صنایع و بخش تولید کشور همواره به کار گرفته شده اما متاسفانه نتایجی که در عمل از آن حاصل شده مطلوب نبوده است. موضوع در خور اهمیت این است که اصول حمایت از کالای ایرانی چیست و حمایت از کالای ایرانی باید چگونه باشد تا از آن بالندگی، رشد و پیشرفت بخش تولید تامین شود.
برخی وزرای دولت و اکثر مسئولان استانی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند نظرات شمارا پیگیری و اجرا کنند
 امینی عضو شورای اصلاح طلبان استان نیز در این جلسه بابیان این که ممکن است سخنانم قدری تلخ باشد، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور ما شرایط و فشارهای داخلی و خارجی روی ریاست‌جمهوری را درک می‌کنیم، ما بر این باور هستیم که شما هنوز بر نظارت قبلی خود پایبند هستید اما برخی وزرای دولت و اکثر مسئولان استانی و شهرستانی توان این که نظرات شمارا پیگیری و اجرا کنند یا ندارند یا نمی‌خواهند این کار را بکنند و منتظر هستند درباره هر مسئله‌ای شخص رئیس‌جمهور موضع‌گیری کند. جریان‌هایی خواسته یا ناخواسته امید و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند غافل از این که اگر دل مردم خالی شود همه آسیب خواهند دید و دودش به چشم مردم و کشور خواهد  رفت.
وی افزود: وقتی شما در سفرهای استانی خود به پروژه‌های بزرگ و ملی توجه می‌کنید و اعتبارات زیادی را تخصیص می‌دهید خوشحال می‌شویم که کشور به سمت رشد و توسعه و رفع مشکلات حرکت می‌کند اما وقتی به مشکلات مردم نگاه می‌کنیم  بیکاری ده‌ها هزار تحصیل‌کرده و وضعیت اقتصادی اقشار متوسط به پایین جامعه را نگاه می‌کنیم دلگیر و نگران می‌شویم.
امینی اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور شما قطعاً سخنان خود را در 27 اردیبهشت 96 در کارزار انتخاباتی مردم و ستادهای انتخاباتی که همت کردند و موج این حضور در سراسر کشور تأثیرگذار بود، به یاد دارید.  امیدوارم جناب عالی هم شعار و خواست مردم را به یاد داشته باشید.
وی تأکید کرد: شما بعد از انتخابات و در اولین جلسه هیئت دولت فرمودید که دولت برای همه مردم ایران کار خواهد کرد ولی مدیران را از بین 24 میلیون نفری که به دولت رأی دادند انتخاب خواهید کرد.امروز نزدیک به یک سال از عمر دولت دوازدهم و آن سخنان می‌گذرد و اگر دستور فرمایید مدیران  در نهادهای کل،  ادارات استانی و شهرستان‌ها را بررسی کنند خواهید دید که مدیران همسو چند درصد هستند. از سویی دیگر مدیران کلی که انتخاب می‌شوند نه‌تنها با دولت همسو نیستند بلکه بعضاً در دوره انتخابات مخالفت هم می‌کردند. قائم‌مقام ستاد انتخاباتی شما در مشهد با مشکلات و شرایط ویژه استان توسط مدیر کلی که به تازگی منصوب‌شده است بدون هیچ دلیل و مدرکی برکنار می‌شود یا معاون سیاسی امنیتی اجتماعی که در دفاع از دولت و توجه به سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد  و بانوان سنگ تمام گذاشته است و تمام‌قد از سیاست‌های شما و دولت دفاع می‌کند مجبور به استعفا می‌شود. امینی با خاطرنشان کردن فعالیت‌های مثبت دولت یازدهم به ویژه برجام تأکید کرد: به رغم این‌کارهای مثبت بررسی نشد که چرا در دور جدید انتخابات شهرها و روستاهایی که بیش از 70درصد آرای خود را به شما داده‌اند این رقم به 40درصد رسیده بود؟   اگر خدمات گسترده دولت در چهار سال اول توسط وزیران محترم، مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی برای مردم به‌درستی تبیین می‌شد و اگر موضوع کاهش تورم از 40 درصد به کمتر از 10درصد به‌درستی برای مردم تبیین می‌شد آیا امکان داشت مردم این شهرها و روستاها با تبلیغاتی مانند سند 2030 نظرشان درباره رئیس‌جمهور عوض شود؟
وی با تأکید بر این که سرمایه‌های اصلی نظام و انقلاب مردم هستند، گفت: اما به دلیل تصمیمات دیرهنگام دولت شما در حال از دست دادن پشتوانه مردمی خود هستید  و قوای دیگر به گونه دیگر این سرمایه را هدر می‌دهند. آیا در مسائلی مانند قیمت تخم‌مرغ و ارز نمی‌شد زودتر تصمیم‌گیری کرد؟ چرا رئیس بانک مرکزی و وزیر اطلاعات مسائل پشت پرده قضیه ارز را برای مردم توضیح نمی‌دهند؟ چرا وزیر اقتصاد برنامه‌های ارزی دولت را برای مردم تشریح نمی‌کند؟ چرا همه انتظار دارند رئیس‌جمهور همه مسائل را بگوید؟ آیا تصمیم 4200 تومانی دلار را نمی‌شد یک ماه قبل‌تر اتخاذ کرد؟
امینی تصریح کرد: جناب رئیس‌جمهور مردم ازنظر اقتصادی، اجتماعی و حتی روحی و روانی شرایط خوبی ندارند و تولیدکنندگان خرد زیر فشار اقتصاد در حال له شدن هستند. بنابراین بنده دو پیشنهاد در این باره دارم؛ در منطقه سنگان خواف 17.5 میلیون تن کنسانتره  و به همین مقدار گندله‌سازی موافقت شده است که فقط 2.5 میلیون تن آن در اختیار فولاد خراسان قرارگرفته و بقیه از استان خارج می‌شود بنابراین موافقت کنید که این میزان تا چهار میلیون تن افزایش پیدا کند. دوم این که با توجه به موقعیت استان خراسان رضوی و خیل 30 میلیون زائر، بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین و بیش از 500 هزار تبعه خارجی  و بافت فرسوده اگرچه دولت در این مدت خدمات زیادی داده است اما می‌طلبد که نگاه ملی و اعتبارات ویژه‌تری برای مشهد  در نظر گرفته شود تا شورای شهر و شهردار مشهد و مدیران دولتی توانایی بیشتری برای اداره این شهر داشته باشند.
15 درصد از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد کاهش یافته‌اند
رئیس کمیته امداد گفت: ۱۵ درصد جامعه تحت پوشش را کاهش دادیم و این‌ها صاحب شغل شده‌اند و تولید‌کننده شده‌اند. پرویز فتاح اظهار کرد: دنبال فرصتی بودم که حرف دلم را بزنم، ممکن است خوشایند نباشد اما باید براساس اعتقادات خودمان حرف بزنیم. آقای روحانی شعار رفع فقر را دادند، می‌خواهم منصفانه در کنار مضجع رضوی اعلام کنم که به این شعارشان عمل کردند.
وی افزود:‌ 4000 میلیارد تومان برای نخستین‌بار در بودجه آمد و دولت این تبصره را 100 درصدی عمل کردند و این بسیار مهم است. دریافتی مددجویان ما و سازمان بهزیستی 3 تا 4.5 برابر شد و دعای آن‌ها برای دولت و نظام و مقام معظم رهبری بسیار موثر است، دولت و مجلس در یک هماهنگی در تبصره 16، 2100 میلیارد تومان وام اشتغال قرار دادند.
بیش از 2151 میلیارد تومان در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهوری، بیش از 2 هزار و 151 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی در نظر گرفته شد. محمدباقر نوبخت،  افزود: در بخش کشاورزی 472 میلیارد تومان، 6 طرح آب 452 میلیارد تومان، بخش صنعت 37میلیارد تومان، آموزش و پرورش 20 میلیارد تومان و در بخش عمران شهری و روستایی 410 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین در بخش آموزش عالی 15 میلیارد تومان، بهداشت و درمان 242 میلیارد تومان، حمل و نقل 430 میلیارد تومان، ورزش و جوانان 89 میلیارد تومان و در بخش گردشگری نیز 34 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد. نوبخت ادامه داد: رویکرد دولت در تخصیص و توزیع اعتبارات عادلانه است، برای دیگر استان‌ها در سفرهای استانی حدود هزار تا هزار و 200 میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری مصوب می‌شود که تخصیص این رقم اعتبار برای خراسان رضوی ناشی از نگاه عادلانه دولت به دیار امام رضا(ع) است. نوبخت افزود: کل اعتبارات عمرانی خراسان رضوی در دولت یازدهم نیز در سال‌های 1392تا 95 مبلغ 2 هزار و 495 میلیارد تومان بود که در مقایسه با دوره 1388 تا 91 حدود 1.4 دهم برابر شده است.
وی ادامه داد: همچنین سال گذشته اعتبارات عمرانی این استان در قالب اعتبارات ملی 929 میلیارد تومان بود که به صورت میانگین نسبت به اعتبارات دولت دهم 2.1 دهم برابر شده است.
 نوبخت تاکید کرد: دستور پرداخت این میزان اعتبار از سوی رئیس جمهوری صادر شد و هر نوع قصور و تقصیر در انجام این وظایف متوجه سازمان برنامه و بودجه است.
در خور ذکر است در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های صنعتی و زیربنایی که روز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، وزیران و مسئولان مربوط از محل پروژه‌ها، گزارشی ارائه کردند و سپس رئیس جمهور دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها را صادر کرد.
بهره‌برداری از هفت طرح عمران شهری شهرداری‌های استان، بهره‌برداری از ۱۳۰ طرح عمران شهری در مشهد، افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، گازرسانی به ۱۶۱ روستا، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای واجد شرایط، افتتاح طرح روشنایی محور کلات و تونل‌های گوجگی و کلات، طرح آسفالت شش راه روستایی، افتتاح قطعه یک باند دوم محور تایباد- تربت جام و باند دوم خواف-سلامی، افتتاح پل مرزی سرخس(تجن)، افتتاح ۵ طرح هادی روستایی و آسفالت ۵۵ روستا، افتتاح طرح به سازی و احداث ۸۰۰۰ واحد مسکونی، افتتاح اقامتگاه‌های بوم گردی باغ دشت و بهرآباد، افتتاح طرح بازسازی هتل پارک حیات، افتتاح طرح توسعه هتل ساکن، بهره‌برداری از فاز اول سایت موزه شهر تاریخی سنگ بست فریمان، افتتاح هتل رفاه، افتتاح کارخانه تولیدی شیشه فلوت کاویان، افتتاح پروژه سیمان غرب آسیا، افتتاح طرح آجر برگل سفالین طلایی، افتتاح طرح شاه‌چراغ پارسیان آرادر، افتتاح ۱۹ طرح آبیاری تحت فشار به مساحت ۶۴۰۰ هکتار، افتتاح کشتارگاه صنعتی دام، افتتاح طرح گلخانه کارخانه سیمان زاوه به روش C.H.P، افتتاح ۵۴ طرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به مساحت ۲۲ هکتار، افتتاح ۱۷ طرح در زیربخش‌های دام و طیور، صنایع تبدیلی و باغبانی، افتتاح ۳۰ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری به مساحت ۱۰ هزار هکتار، افتتاح طرح زنجیره تولید و فراورده‌های سیب زمینی از جمله  این طرح‌ها و پروژه‌ها بودند. این طرح‌ها و پروژه‌ها با اعتباری بیش از چهار هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی بیش از سه هزار نفر با دستور رئیس جمهور افتتاح شدند.
گفتنی است در جریان سفر رئیس جمهور و کاروان تدبیر و امید به استان خراسان رضوی از مجموع ۶۴۰ طرح و پروژه قابل افتتاح و شروع عملیات دستگاه‌های اجرایی استان،  ۳۰ عنوان پروژه در ۶ دستگاه اجرایی به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه به بهره برداری رسید.
همچنین در این مراسم سه تفاهم‌نامه‌ توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف ایجاد ۱۵ هزار اشتغال از محل منابع تسهیلات روستایی و عشایری و ارائه صد میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بانکی، تامین تسهیلات بانکی ۵۰ طرح ایجادی و توسعه‌ای توسط بانک ملی و تامین مالی تسهیلات ۸ پروژه مهم استان خراسان رضوی توسط بانک پارسیان در حضور رئیس جمهور به امضا رسید. همچنین طبق تفاهم نامه با بانک ملی تسهیلات بانکی برای اجرای 50 طرح توسعه‌ای در استان شامل طرح‌های گردشگری، صنعتی، فولاد، تولید کاغذ، بیمارستان 100تختخوابی و طرح ریلی سرخس در نظر گرفته شد.
طبق تفاهم نامه با بانک پارسیان نیز مقرر شد تسهیلات برای اجرای هشت طرح مهم در بخش‌های معدنی، کنسانتره و غیره تخصیص یابد.