انتقاد وزیر کشور از آمارهای غیردقیق مبارزه با مواد مخدر

وزیر کشور گفت: متاسفانه برخی گزارش ها سراسر ملاحظه‌کاری است، اگر نمی‌توانید گزارش‌های دقیق و درست بدهید به صورت محرمانه و بدون ملاحظه‌کاری به ما گزارش دهید. به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز در نشست فصلی شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور گفت: بحث اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر جزو اولین آسیب هایی است که مقام معظم رهبری در جلسات اجتماعی به آن اشاره کردند. وی ادامه داد: معتقدم عملکرد ما در طول چهار سال گذشته در ستاد مبارزه با مواد مخدر رضایت بخش نبوده، چراکه نتوانستیم یک جهش و حرکت عظیم و نهضت عمومی و سد محکم در مقابل این موضوع ایجاد کنیم ظرفیت و توان و امکانات ما بیشتر از آن چیزی است که تا به امروز انجام دادیم.وزیر کشور تاکید کرد: ما به عنوان متولی ستاد باید از دستگاه های مربوط بازخواست کنیم. ستاد اگر در حوزه اجتماعی کردن موفق نبوده مستلزم بازنگری در برنامه هاست. باید تلاش کنیم تا همه مردم درباره موضوع اعتیاد دغدغه داشته باشند و از طرفی  از توانمندی سازمان ها برای این موضوع استفاده کنیم. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: حریف و رقیب ما قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر هستند آیا ما از آن ها جلوتر هستیم یا آن ها از ما؟ بی شک آن ها از ما جلوتر هستند. کشت و تولید مواد مخدر تریاک از شش هزارتن به 10 هزارتن در افغانستان رسیده است. البته کنترل آن در حوزه اختیارات ما نیست اما آن چه را که پس از کشت وارد کشور می شود می توانیم کنترل کنیم.
وی ادامه داد: ما آمار دقیقی از واردات مواد مخدر نداریم اما می دانیم چه مقدار در سال کشفیات داشته ایم. در سال گذشته در حدود 809 تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است. در کشف مواد مخدر رشد 14 تا 15 درصدی داشتیم. اگر این 809 تن مواد روزانه یک گرم توسط معتادان مصرف شود یعنی ما مصرف یک سال معتادان را کشف و ضبط کردیم اما باز هم معتادان مصرف می کنند پس یعنی همین مقدار یا بیشتر مواد وارد کشور و در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته و اگر آن مقدار کشف وارد جامعه می شد یا دو برابر مصرف می کردند افراد بیشتری به اعتیاد روی می آوردند.  رحمانی فضلی در ادامه با بیان این که باید عملکرد خود را در چهار سال گذشته بررسی کنیم، افزود: ما موارد توفیقی بسیاری داشتیم اما آن چنان که باید انتظار می رفت عمل نشده است و باید در جاهایی که به اهداف خود نرسیدیم آگاهانه و بدون مماشات و مصلحت‌اندیشی و نگرانی از موقعیت کسی، آن مشکلات را مطرح و تلاش کنیم نقاط ضعف رفع شود.
 
نکته
رویه قابل تقدیر و یک پرسش
گروه اجتماعی- این سخنان آقای رحمانی فضلی وزیر کشور به نظر از معدود اظهاراتی است که با این فضا تاکنون توسط یک وزیر ایراد می شود؛ این که گزارش ها را در حوزه مبارزه با مواد مخدر ملاحظه کاری بداند، این که از عملکرد زیرمجموعه اش ناراضی باشد، این که ضعف برنامه ها را بپذیرد و... این گونه موارد که عمدتا ما ایرانی ها کمتر به آن عادت داریم. در عین حال که این روش آقای وزیر کشور جای بسی تقدیر دارد اما یک پرسش مطرح می شود که چرا تاکنون اجازه داده ایم زیرمجموعه هایمان این طور عمل کنند؟ چرا اجازه داده ایم که برخی با ارائه گزارش های غلط، خودشیرینی کنند و برای خودشان «به به» و «آفرین» بخرند؟ اگرچه این رویه در گزارش عملکردها در دیگر نهادها کم نیست و آدم های خودشیرین کم نیستند اما از وزیر کشور انتظار می رود خود اولین مسئول در برخورد با گزارش های غیر واقعی باشد شاید که این برخورد سرآغاز مبارزه با گزارش های غیرواقعی باشد.