حاجی: روش و منش دولت اصلاحات همچنان بین مردم محبوب است

فائقه انوار - عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، اولویت فعلی اصلاح طلبان را نشان دادن  قابلیت و توانایی برنامه ریزی و مدیریت برای برون رفت جامعه از مشکلات می داند و می گوید «در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد». مرتضی حاجی که وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات و رئیس ستاد انتخاباتی تهران حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ بود، درعین حال معتقد است دولت برای حل مسائل و مشکلات در استفاده از نظرات افراد دلسوز و صاحب نظر احساس بی نیازی می کند. وی درباره به وجود آمدن معضلات اقتصادی به  دست های پشت پرده اشاره می کند و می گوید که دولت شفاف با مردم سخن بگوید . او در این مصاحبه معتقد نیست که معاون اول رئیس جمهور تضعیف شده باشد و می گوید اگر این گونه بود جهانگیری به دنبال کارهای دیگری که کم هم نبودند می رفت. آن چه که در پی می آید مشروح گفت و گوی مرتضی حاجی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است با روزنامه خراسان  که می خوانید .
* آقای حاجی، اصلاح طلبان در شرایط فعلی کشور با نگاه به آینده و انتخابات پیش رو چه اولویت هایی دارند؟
به نظرم در فضای فعلی کشور اولویت اصلاح طلبان این است که قابلیت و توانایی برنامه ریزی و مدیریت شان را برای برون رفت جامعه ازشرایطی که در نتیجه نوسانات عجیب وغریب و گاهی پیش بینی نشده به خصوص درحوزه اقتصاد اتفاق افتاده  به اثبات برسانند و به هر ترتیبی که ممکن است راه حل های عملی واجرایی را به اطلاع ستاد ریاست جمهوری و دولت برسانند وتلاش کنند که با آن ها به مشاوره بنشینند.به قول معروف «در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد».
* در این زمینه آیا شورای عالی اصلاح طلبان پیشنهادهایی به دولت ارائه کرده یا می کند؟


به نظر می رسد دولت برای حل مسائل و مشکلات در استفاده از نظرات دلسوزان و صاحب نظران احساس بی نیازی می کند و توان کارشناسی مجموعه اجرایی خود را کافی می داند ، اما عملا اتفاقات  نشان می دهد که این کافی نیست. به نظرم  رئیس جمهور و دولت برای پیش برد اصلاح امور به خصوص درحوزه اقتصادی به کمک فکری صاحب نظران و پشتیبانی و حمایت های مردمی نیاز دارد. دولت برای این که از کمک ها و حمایت های صاحب نظران و به خصوص مردمی بهره ببرد و درعرصه عمل توفیق جدی به دست بیاورد باید برنامه های خود را اعلام کند. دولت باید مسائلی که بعضی درکشور ایجاد می کنند، شفاف به اطلاع مردم برساند تا عواملی را که موجب اغتشاشات می شوند، بشناسند و از مردم برای رهایی کشور از دست کسانی که چه حقیقی وحقوقی به غارت ثروت مردم دست می زنند، استمداد بخواهد، نوسانات دفعی ارز، حمله به دارایی مردم است. قیمت ارز وقتی به طور ناگهانی و غیر منطقی جهش می یابد معنایش این است که در یک لحظه بخشی ازثروت مردم اعم از فقیر و طبقه متوسط از جیب شان خارج می شود. پس خوب است که مردم بدانند، برای کوتاه کردن دست غارتگران چه تدبیری اندیشیده شده و خواهد شد ، بنابراین به نظرم تمرکز و برنامه ریزی جامعه به خصوص برای اصلاح طلبانی که در عرصه سیاسی کشور نقش داشته اند و عوامل اصلی و تعیین کننده برای تصمیم گیری های مردم در انتخابات آینده هستند، حل مشکلات  فعلی است تا کارنامه موفقی را به مردم عرضه کنند اگرچه با آن چه که درحال اتفاق افتادن است می‌توان گفت که اصلاح طلبان در آن دخالت ندارند یا دخالت تاثیر گذاری ندارند اما به هرحال کمک برای سامان دادن به اوضاع و خروج از بحران هایی که ساختگی است وظیفه ملی است و همه باید کمک کنند به خصوص اصلاح طلبان حرف های زیادی هم برای گفتن داشته باشند .
* درباره این که می گویید این بحران ساختگی است، آیا تحلیل شماست یا این که خبری دارید؟
نه من خبر ندارم ،اما اتفاقات ناگهانی که رخ می دهد شاید بگوییم برخی از حرف های افرادی مثل ترامپ ، نتانیاهو، حامیان وهمفکران آنان ممکن است  آثار روانی داشته باشد اما این اولین بار نیست که کشور با این چنین سخنان و مواضع خصمانه ای مواجه است. ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با این چنین دشمنی هایی مواجه بوده که البته با موفقیت آن دوران را رد کرده و اقتصاد مان نیز دچار چنین تغییرات و نوساناتی نشده است ،از این رو به نظرم علاوه برای دشمنان خارجی دست هایی در پشت صحنه هستند  که دولت باید ضمن شناسایی این عوامل آن  را به اطلاع افکار عمومی و مردم برساند ، تجربه سال های پس از پیروزی انقلاب نشان می‌دهد که این اتفاقات ،اتفاقات عادی نیست و حتما دست هایی پشت صحنه وجود  دارد که شناسایی آن کار مردم نیست.
* به نظر شما بحران های ایجاد شده ازسوی رقبای رئیس جمهور واصلاح طلبان است؟
نه ؛این ها حتما از ناحیه کسانی است که خیر و صلاح کشور را برنمی تابند ، پیشرفت و آرامش کشور را تحمل نمی کنند.بعید می دانم که در رقابت های سیاسی آن قدر سقوط اخلاقی وجود داشته باشد که  حاضر به قربانی شدن کشور باشند یا به قیمت قربانی شدن کشور ،رقیب را ناکار آمد نشان بدهند این خیلی خیلی احتمالش دور از ذهن و غیر قابل قبول است،بنابراین این مشکلات را کسانی طراحی می کنند که نقشه نابودی کشور و جمهوری اسلامی را در ذهن می پروراند ،نه  کسی که می خواهد باشد و در کشور مدیریت کند.
 قطعا رقبای اصلاح طلبان هم  نمی توانند از پس مشکلات این چنینی برآیند. آقای روحانی با پشتوانه عظیم انتخاباتی و رای چشم گیر مردم به قدرت رسیده است و در نتیجه کسی که با رای کمتر و با پشتوانه کمتری وارد این عرصه شود  قطعا نمی تواند از پس این مشکلات برآید .بنابراین اگر این دولت نتواند از پس این مشکلات برآید قطعا رقبای او هم نمی توانند بلکه بحران شدید تر وگرفتاری ها نیز بیشتر خواهد شد .
* آیا شورای عالی اصلاح طلبان دراین باره بنا ندارد موضع گیری کند؟
موضع مشخص است؛ موضع اصلاح طلبان موضع مردم  است، آن ها از دولت می خواهند که هرچه زودتر تدبیری برای رفع مشکلات بیندیشد ولی تدبیر دولت یک مسئله و حمایت مردم از تدابیر چیز دیگری است چراکه اگر حمایت مردم نباشد به طور قطع این تدابیر نه تنها تاثیری ندارد بلکه نا کارآمد خواهد بود.اصلاح طلبان حتما به این موضوع فکر می کنند و حرف برای گفتن دارند اگرچه همان طور که گفتم به نظر می‌آید دولت  از مشاوره ها و گفت و شنود های مشترک بین اصلاح طلبان و مدیران دولتی احساس بی نیازی می‌کند، اما این به معنای این که هیچ حرف و موضعی وجود ندارد، نیست  و چه بسا آن چه که دولت عمل می کند در اجرا به حمایت حامیان دوران انتخاباتی خودش نیاز دارد و این را نباید نادیده  بگیرید و اصلاح طلبان آماده این حمایت هستند.
* با توجه به این که به نظر می رسد آقای جهانگیری در دولت کم فروغ تر شده است، آیا از جانب شورای عالی اصلاح طلبان و بزرگان اصلاحات مثلا آقای دکتر خاتمی توصیه هایی به روحانی شده است که از ظرفیت های وی در دولت بیشتر استفاده شود؟
من نمی دانم و اطلاعی ندارم اما به نظرنمی آید جایگاه آقای جهانگیری تضعیف شده باشد. اگر جایگاه آقای جهانگیری تضعیف شده بود خیلی راغب نبود که به کارش در دولت ادامه بدهد احتمالا به کارهای دیگری که کم هم نبودند رغبت نشان می داد.اما همین که حضور دارد و کارش را انجام می دهد، نشان می دهد نقش خودش را ایفا می کند .پیچیدگی مسائل به گونه ای است که از بیرون به نظر می رسد که نقش ایشان کم رنگ شده است.من فکر می کنم که آقای جهانگیری نقش خودش را دارد اما مسئولیت اصلی به عهده رئیس جمهور است طبیعتا آقای جهانگیری هم نمی تواند در مغایرت با آن چه که رئیس جمهور و مجموعه دولت تصویب می کنند، قدم بردارد اما به هر حال دیدگاه و نظرات کارشناسی خود را بیان می کند.در هیئت دولت وقتی رئیس جمهور حضور دارد معاون اول حق رای ندارد، حق رای با وزیران است اما در جلساتی که رئیس جمهور حضور نداشته باشد معاون اول حق رای دارد .
* به تازگی هم آقای روحانی و هم آقای جهانگیری از برخی وزیران انتقاد کرده اند. شنیده هایی هم حاکی است که گویا اصلاح طلبان به دنبال تغییر پنج وزیر دولت هستند؟ درست است؟
 این ها بیشتر گمانه زنی است ، اگرچه به نظرم بیان انتقادات رسانه ای رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور که تصمیم گیرهستند، پدیده جدیدی است که پسندیده نیست.
  اگر ازمدیران کشور کسی ناکارآمد است و قبول مسئولیت نمی کند و به هر دلیلی ناهماهنگ با دولت عمل می کند رئیس دولت قانونا حق دارد که او را برکنار کند این که درتریبون عمومی بیان شود نه تنها پسندیده نیست بلکه فایده ای هم ندارد البته شاید سخنان این عزیزان در لحظه و فی البداهه گفته شده باشد. مگر این که انتقاد ایشان از مجموعه ای غیر از دولت باشد که آن هم باید در جای خودش بیان شود.
* به تازگی اخباری درباره اضافه شدن اعضای جدیدی به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح شده است؟
من اطلاعی در این باره ندارم .اگر بیان شده که قراراست به شورا کسی اضافه شود شاید پس ازمطالعات و بررسی هایی که انجام گرفته به این نتیجه رسیده باشند اما این که به افراد کسی اضافه شود بعید می دانم .البته احزاب جدیدی به اصلاح طلبان اضافه شده اند که اگر بخواهند شورا را همراهی کنند می توانند.بنا هم بر این است که احزابی که به  شورای هماهنگی اصلاحات اضافه می شوند به خودی خود عضو شورای سیاست گذاری خواهند شد.
* ارزیابی شما از تشکل  پارلمان اصلاحات چیست؟
پارلمان اصلاحات ذهنیتی است که وجود دارد اما امکان عملی شدن آن بعید است ،چگونگی  تشکیل شدن آن و نقش و تاثیر این  پارلمان جای بحث دارد . اکنون آن چیزی که عملا می تواند تاثیر گذار باشد شورای عالی سیاست گذاری است و اگر هم طرحی باشد برای تشکیل شورای فراگیرتر در همین شورای عالی سیاست گذاری باید درباره آن  بررسی وتصمیم گرفته شود.
* آیا به آینده اصلاح طلبان برای انتخابات آینده خوش بین هستید ؟
مردم در بین طیف های مختلف اصلاح طلبان را انتخاب کرده اند اما این به معنی آن نیست که به اصلاح طلبان چک سفید امضا داده باشند و هر اتفاقی که بیفتد پشتیبان آن ها خواهند بود .اما همه ذهنیت ها این باور است که اگرامکان بهبودی در شرایط کشور وجود داشته باشد  توسط اصلاح طلبان رخ خواهد داد. آقای خاتمی همچنان محبوبیت خود را دارد، منش، روش ومدیریت او محبوبیت دارد و آثارش  را در انتخابات گذشته دیدیم  در آینده هم همین گونه خواهد بود.