امکان ادامه برجام بدون آمریکا

با اظهارات روز گذشته رئیس جمهور و برخی دیگر از مسئولان به نظر می رسد، گزینه ادامه برجام بدون حضور آمریکا به صورت جدی در دست بررسی  است؛ دیروز رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی با اشاره به این که هدف ایران از برجام رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم بوده است، گفت: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ در غیر این صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی در هشداری صریح افزود: یا آن چه در برجام می‌خواهیم، توسط اروپا تأمین می‌شود یا اگر ببینیم آن چه مد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت.
 روحانی با تأکید بر این که به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم، گفت: این مسئله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر آمریکا خطایی کند، بعدها پشیمان و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است. وی با بیان این که شاید مردم از این که آمریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، افزود: مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد آمریکا در نظر داریم و آمریکایی‌ها در این مسئله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد.
واعظی: یکی از گزینه های ما ادامه برجام با اروپاست
همزمان به گزارش مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور یک شنبه شب در برنامه تلویزیونی «اشاره» که از سیمای خراسان رضوی پخش شد، به صورت گذرا به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: یکی از گزینه های پیش روی ما در صورت خروج آمریکا و تامین منافع ایران ادامه برجام با چین و اتحادیه اروپا خواهد بود.


آملی لاریجانی:  خروج آمریکایی‌ها از برجام هیچ مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد نخواهد کرد
روز گذشته رئیس قوه‌ قضاییه هم در جلسه مسئولان عالی قضایی، در اظهاراتی مشابه گفت: اصلی‌ترین تعهدی که آمریکا در توافق هسته ای داشته رفع تحریم‌ها بوده که نه تنها این کار را انجام نداده بلکه به عناوین دیگر تحریم ‌هایی را علیه ایران اعمال کرده است؛ بنابراین خروج آمریکایی‌ها از برجام در عالم واقع هیچ مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد نخواهد کرد، زیرا تاکنون نیز منافعی از جانب آمریکا در چارچوب برجام متوجه ایران نشده بود که حال با خروج آن ها این منافع به خطر بیفتد.آملی لاریجانی با تاکید مجدد بر این که هدف آمریکا از طرح این موضوعات ایجاد التهاب و بحران در کشور ماست، خاطرنشان کرد: همه باید با این ترفند مقابله کنیم. بحمدا... مردم بصیر و دشمن شناس ایران همواره در صحنه حضور دارند و مسئولان نیز تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند همان گونه که رئیس جمهور محترم نیز تأکید و تصریح کردند که برای هر اقدام دشمن پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.همچنین ظریف وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این که ایران در حال مذاکره با دیگر طرف های برجام است، افزود: گفت وگوهای گسترده ای طی هفته های گذشته با پنج عضو طرف برجام و اتحادیه اروپا انجام شده است. ظریف تصریح کرد: حرکت هایی از سوی اتحادیه اروپا و طرف های دیگر برجام انجام گرفته که گاهی به نظر ما حرکت های صحیحی نبوده است و البته برخی نیز در جهت درست حرکت کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما ظریف در پایان تأکید کرد: مجموعه تصمیم گیری های جمهوری اسلامی ایران که چند لایه و بسیار پیچیده است در زمان خود و با اقتدار توسط جمهوری اسلامی پیگیری خواهد شد.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در نشست خبری خود، خروج از برجام را کار دشواری دانست و تأکید کرد: عکس‌العمل ایران یک اقدام غیرقابل تصور برای آمریکا و شدیداً دردناک خواهد بود که موجب پشیمانی آمریکا می‌شود. بهرام قاسمی با تأکید بر این که تمامی زمینه‌های متصور از قبل طراحی شده است، افزود: آمریکا باید از طرق مختلف مجاب شود که برگردد و تعهدات قبلی خود را به صورت کامل اجرا کند و این خواسته‌ای است که بر آن پای خواهیم فشرد. وی خروج از ان.پی.تی را یکی از گزینه های ایران برشمرد و افزود: بستگی دارد آمریکا چگونه و به چه شکلی تصمیم بگیرد و بخواهد از چه سیاستی در قبال ایران پیروی کند. ترجیح می‌دهم درباره سازوکار و گزینه‌های مطرح صحبت نکنم و آن ها را احاله دهم به بعد از 22 اردیبهشت.
انتقاد عراقچی از مواضع اروپا
در اظهارنظری دیگر از سوی مقامات کشورمان که اروپا را هدف قرار داده بود، عراقچی معاون وزیر خارجه تأکید کرد: هر گونه تلاش برای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات و در پیش گرفتن سیاست دلجویی و دادن جایزه به ناقض برجام یعنی آمریکا، ناشی از برداشت ها و رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه و جهان را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت. عراقچی این موضوع را در دیدار با قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد مطرح کرد. این مقام اروپایی با ظریف هم دیدار کرد که وزیر خارجه نیز تأکید کرد: اروپا باید تلاش بیشتری برای حفظ برجام و انجام تعهدات آمریکا به عمل آورد.
 
   گزارش خبری
بیانیه 3 کشور اروپایی: بدون آمریکا به برجام ادامه می دهیم

وزیر خارجه فرانسه از بیانیه مشترک سه کشور فرانسه،‌ آلمان و انگلیس خبر داد که تصریح می کند این سه کشور صرف نظر از تصمیم آمریکا به برجام پایبند می‌مانند. به نوشته خبرگزاری رویترز، لودریان در نشست خبری با همتای آلمانی خود از این موضوع خبر داد و افزود: «ما صرف نظر از تصمیم آمریکا، به توافق هسته‌ای ایران پایبند می‌مانیم.» به گزارش تسنیم مایکو ماس وزیر خارجه آلمان هم در این نشست گفت: این کشور بدون توجه به تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا به برجام پایبند می‌ماند. وزیر خارجه آلمان با اعلام این که آلمان و فرانسه چندین هفته است که به همراه انگلیس برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تلاش گسترده‌ای می‌کنند، افزود: در هفته آخر هم پیشنهادهای خوبی را با طرف آمریکایی در زمینه توافق هسته‌ای مطرح کرده ‌ایم. به تازگی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به آمریکا سفر و در دیدار با ترامپ بر ماندن وی در برجام تاکید کرده بودند. روز گذشته نیز وزیر خارجه انگلیس در حالی که در آمریکا به سر می برد، طی یادداشتی در نیویورک ‌تایمز، خروج آمریکا از برجام را اشتباه دانست و نوشت: «این توافق، کاستی‌هایی دارد اما مطمئنم که می‌توان آن را اصلاح کرد.» به گزارش فارس جانسون در پایان این یادداشت نوشته است: «من معتقدم حفظ محدودیت‌های موجود در این توافق علیه برنامه هسته‌ای ایران به مقابله با رفتارهای تهاجمی تهران در منطقه هم کمک خواهد کرد. من از یک چیز اطمینان دارم؛ تمامی گزینه‌های جایگزین، بدتر هستند. عاقلانه‌ترین مسیر، ارتقای دستنبدهاست نه باز کردن آن ها!»همچنین به گزارش ایلنا «کیم داروش» سفیر انگلیس در واشنگتن در آستانه پایان ضرب‌الاجل ترامپ به کشورهای اروپایی درباره برجام، با بیان این‌که او شخصا با جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ رایزنی کرده است، افزود: ما معتقدیم توافق هسته‌ای توافقی خوب است. ما در سطح مقامات ارشد با دولت به همراه همکارانمان در فرانسه و آلمان در چندین هفته مذاکره کردیم. ما فکر می‌کنیم پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز به جایی نرسیده‌ایم. روزهای کمی باقی مانده که بفهمیم می‌توانیم راهی پیدا کنیم یا خیر. براساس گزارش «واشنگتن پست»، سفیر انگلیس در آمریکا گفت که معتقد است توافق هسته‌ای ایران باقی خواهد ماند.  در همین حال شبکه بلومبرگ به نقل از یک عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد: دونالد ترامپ ممکن است ضرب‌الاجل خود در خصوص توافق هسته‌ای را به تعویق بیندازد بنابراین اروپایی‌ها می‌توانند مذاکرات خود برای تقویت این توافق را دنبال کنند.
 
   خبر مرتبط
باوند: اظهارات روحانی اولین انعطاف نسبی ایران بود

در همین حال هرمیداس باوند، تحلیل گر روابط بین‌الملل درباره اظهارات دیروز روحانی درباره احتمال باقی ماندن در برجام، گفت: احتمالاً اروپایی ها نکته جدیدی مطرح کرده اند که شاید تا حدودی برای ایران قابل قبول باشد؛ این اولین باری است که ایران نوعی انعطاف پذیری نسبی از خود نشان می دهد. به گزارش انتخاب اشاره این کارشناس سیاسی به اظهارات دیروز روحانی در جلسه شورای اداری است که گفته بود: یا اروپا همه آن چیزی که مد نظر ما در برجام است، بر عهده می گیرد یا اگر ما دیدیم همه آن چیزی که می خواهیم تامین نشده، از برجام خارج می شویم. به گفته این کارشناس، اقدامات اروپایی ها  باید طوری باشد که فلسفه برجام که برداشتن تحریم هاست تحقق پیدا کند تا ایران هم در آن باقی بماند؛ وگرنه اگر قرار باشد برجام بماند و تحریم های سنگین تری با عناوین دیگر اعمال شود فلسفه وجودی برجام را از بین می برد.