موج‌سواری خطرناک بر جنگ روانی

امیر واعظی‌آشتیانی* - آشفتگی و سردرگمی در روند اقتصادی کشور همچنان ادامه دارد تا جایی که به چالش انکار‌ناپذیر بدل شده که در راستای اعلام دلار 4200 تومانی قابل پیش‌بینی هم بود. به هر روی زمانی که دولت توانایی اجرای برنامه‌های خود را نداشته باشد نباید منتظر بهبود شرایط بود.
حال به نظر می‌رسد آنچه دولت اعلام کرد فقط یک بلوف سیاسی بزرگ و نه برنامه‌ریزی اقتصادی هدفمند باشد.
در ادامه این آشفتگی بازار اما از سویی به مشکلات حاصل از مسایل برجام نیز باید نظر کرد. از همین رو گروهی که نظریات‌شان هم‌راستا با ترامپ است، اعتقاد به این دارند که از‌هم‌گسیختگی برجام منجر به آن خواهد شد که اقتصاد ایران سقوط کند و همواره بر حجم مشکلات آن افزوده شود. هر چند در شرایط کنونی نیز شاهد آسیب‌های متعدد در اقتصاد کشور هستیم.
در این راستا نمی‌توان به صرف اعلام راه‌اندازی ستاد‌های فرماندهی متعدد در راستای مدیریت منابع انسانی و مالی کشور امیدوار به بهبود شرایط توفانی بود‌ بلکه باید واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه در راستای امور اجرایی و چرخاندن چرخ‌های تولید قدم‌های جدی برداشت. تنها توجه جدی به مقوله تولید است که امکان خروج ایران از مشکلات را اندکی فراهم خواهد کرد.


اظهار‌نظرهای مسکن‌وار و کوتاه‌مدت از سوی دولت در راستای بهبود شرایط اما نه‌تنها شرایط را بهبود نمی‌بخشد بلکه خود به مشکلات دامن می‌زند و منجر به عمیق‌تر شدن آسیب‌های اقتصادی خواهد شد. سخنانی که در پی توافق برجام از سوی رییس دولت مطرح شد، بیانگر آن بود که دولت قصد آن دارد تا سیاست و اقتصاد را بیش از پیش به هم گره بزند. دولت در آن زمان اما معتقد بود که برجام منجر به آن خواهد شد تا چرخ‌های سانتریفوژها و صنعت و اقتصاد کشور با بیشترین سرعت بچرخند.
این موضوع اما محقق نشد و نه‌تنها چرخ‌های صنعت کشور نچرخید و اقتصاد هر روز کندتر از گذشته به راه خود ادامه داد بلکه فعالیت‌های هسته‌ای نیز به شکل گسترده‌ای متوقف شد. سیاست و اقتصاد ایران به شکل وصف‌ناپذیری در هم گره خورده است و این روند هر روز دایره مشکلات را گسترده‌تر می‌کند. به هر روی بخش گسترده‌ای از آسیب‌های حاصل از برجام بر اقتصاد ایران انکار‌ناپذیر است اما این جنگ روانی که از سوی آمریکا آغاز شده است را نباید بیش از این گسترده کرد.
موج‌سواری بر این جنگ روانی بسیار خطرناک است و رفتار منطقی آن است که حتی اگر مشکلات حاصل از برجام اقتصاد را دچار سردرگمی کرده است، در مراودات بین‌المللی آن را بیش از حد بزرگ نکنیم. با این وجود اما نگرانی‌ها از جایی تشدید می‌شود که دولت هیچ آینده‌ای را برای جامعه در برنامه‌های اقتصادی خود تصویر نکرده است، این عدم شفافیت خود عاملی آسیب‌زننده و نگران‌کننده در اقتصاد است.
*معاون اسبق
وزارت صنعت و معدن
v.ashtiani37i@yahoo.com