بی‌تفاوتی نسبت به اعتراض به اجرای طرح ترافیک؛

گروه حمل‌و‌نقل- پوست انداختن مدیریت شهری تهران در سال گذشته بعضی از سیاست‌ها را در اداره شهر دچار دگرگونی کرده است؛ یکی از چالشی‌ترین طرح‌هایی که شهرداری تهران به تازگی از آن رونمایی کرده، مدل جدید از فروش امتیاز ورود به طرح ترافیک است که اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است. مبدع اصلی مدل جدید طرح ترافیک تهران محسن پورسید آقایی است؛ او که روزگاری بر کرسی معاونت وزارت راه‌و‌شهرسازی تکیه‌زده بود بلافاصله پس از استعفا به دلیل حادثه ریلی در خیابان بهشت آفتابی شد. پولی کردن طرح زوج و فرد، طرح اخذ عوارض از خودروها برای استفاده از بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌های شهری تهران، تبدیل برخی خیابان‌های اصلی تهران به گذر پیاده و طرح ترافیک جدید تنها بخشی از ایده‌های عجیب و غریب پورسیدآقایی است که در همین مدت اندک مدیریت مطرح کرده است.
معاون شهردار کیست
پورسید‌آقایی، از معاونان سابق وزیر راه‌و‌شهرسازی است که پس از برخورد دو قطار در حادثه ایستگاه هفتخوان سمنان، در شرایطی که با موج اعتراضات مواجه شده بود از سمت مدیرعاملی شرکت راه‌آهن استعفا داد. در آن زمان او با حضور در گفت‌وگوی زنده خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه‌دیدگان و خانواده آنها، اعلام کرد که استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه‌و‌شهرسازی پذیرفته شده است. پورسید‌آقایی اگرچه استعفا داد اما چند ماه بعد در سمتی دیگر منصوب شده و هم‌اکنون هم در شهرداری تهران مشغول فعالیت است.
یک نقل معروف از مدل مدیریتی آقای معاون شهردار این است که به نظرات کارشناسان توجه زیادی ندارد؛ او که توسط اعضای شورای شهر به عنوان فردی «مخالف خوان» مورد خطاب قرار گرفته است، در نهایت به هیچ یک از توصیه‌های اعضای شورا در مورد طرح ترافیک توجه نکرد و کار را به جایی رساند که در روزهای اخیر این موضوع به یک بحران برای رفت و آمد مردم تبدیل شده است. مجموعه این رفتارها در مدت مدیریت پورسیدآقایی، معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری را به معاونت طرح ترافیک تبدیل کرده است.


ماجرای سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران
«تخفیف به خبرنگاران موجب رانت می‌شود»؛ این را چندی پیش پورسید‌آقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد و از اجرای این طرح تا ۱۵ فروردین امسال خبر داد. او که قرار بود امتیاز طرح ترافیک را به گفته خود به دست «خبرنگاران واقعی» برساند نه تنها در انجام این ماموریت ناکام ماند که به نوعی اعتراض کلیه متقاضیان دریافت طرح ترافیک را برانگیخت. او در بخش دیگری از این سخنان گفته بود: «خبرنگاری از مشاغل سخت نیست و لذا خبرنگاران نباید سهمیه طرح ترافیک بگیرند» این تعبیر با انتقادهای بسیاری از سوی اهالی رسانه مواجه شد.
بر‌اساس طرح جدید ترافیک تهران، نرخ‌های مربوط به عوارض ورود به محدوده مرکزی پایتخت چند برابر شد و به اسم مبارزه با «رانت»، مشکلات ترددی در تهیه مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر با گنگی و ابهام‌های بسیار مواجه شد چرا که سیستم‌های نرم‌افزاری پیش‌بینی شده پاسخگوی نیاز مردم نبود و مسوولان ارشد مدیریت شهری نیز پاسخ روشنی در برابر سوالات پرشمار شهروندان نمی‌دادند.ه گفته پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، سهمیه طرح ترافیک در سال‌های گذشته 129 هزار مورد بود که امسال به 103 هزار طرح ترافیک کاهش یافته و سهمیه، سهمیه‌بگیران نهادها و دستگاه‌های اجرایی نیز تا 40 درصد کاهش پیدا کرده و سهمیه همکاران در شهرداری نیز 50 درصد کاهش یافته است.
ساکنان محدوده طرح ترافیک نیز می‌توانند تا ساعت 8:30 از محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد خارج شوند و در هنگام برگشت نیز از ساعت 17 به بعد، یعنی دو ساعت زودتر از پایان طرح ترافیک و زوج و فرد به سمت منزل حرکت کنند، البته این موضوع فقط یک‌بار ورود و خروج است.
پس از کاهش سهمیه‌ها به گفته شهرداری بیش از چهار هزار خبرنگار برای دریافت طرح ترافیک ثبت‌نام کردند که از این میزان 10 درصد شامل ثبت‌نام‌های اشتباه یا دارای نقص مدرک بوده است. پس از این مرحله شهرداری تهران اعلام کرد که توانایی تخصیص چهار هزار سهمیه به خبرنگاران را ندارد و بر همین اساس نه تنها بار دیگر روش‌های قبلی برای احراز هویت خبرنگاران متقاضی طرح به کار گرفته شد که همچنان سرنوشت همین تعداد هم مبهم باقی مانده است. این وضعیت برای سایر سهمیه‌ها و متقاضیان عادی هم به وجود آمده است و هم‌اکنون که چند روز از شروع طرح ترافیک سال جدید می‌گذرد همه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
هشدارهای شورای شهر
این روند از مدیریت ترافیک تهران در شرایطی است که پیش از این برخی از اعضای شورای شهر نسبت به آن هشدار داده بودند. یک عضو شورا قبلا خطاب به معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته بود: شما همیشه مخالف نظر کارشناسی و کمیسیون هستید و اصل کارتان مخالف‌خوانی است. در مورد طرح ترافیک نیز هرچه گفتیم گوش نکردید و ساز مخالف زدید. محمد علیخانی در بررسی الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراه‌ها خطاب به محسن پورسید آقایی گفته بود: معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران همیشه نظرات کمیسیون و اقدامات کارشناسی را قبول نمی‌کند و مخالف آن است. او ادامه داده بود: اصل و اساس کار پورسید آقایی مخالف‌خوانی است و سر طرح ترافیک هرچه گفتیم گوش نکرد و معاونت حمل‌و‌نقل را تبدیل به معاونت طرح ترافیک کرده است.
به گزارش «جهان صنعت»، طرح ترافیک جدید تهران نه تنها باعث اعتراض خبرنگاران بلکه موجب سردرگمی رانندگان وانت، اسنپ و آژانس هم شده است. در حال حاضر جریمه طرح ترافیک سال 97 به‌ازای هر ساعت تردد در داخل طرح، مبلغی معادل با 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است.