دولت 60 تن طلا فروخت

گروه اقتصادی- در ادامه افت‌وخیزهای بازار ارز و سکه، دیروز مقداری شاهد کاهش نوسانات بودیم و قیمت‌ها کاهش حدود 80 هزار تومانی را تجربه کردند‌. این کاهش قیمت‌ها در بازار طلای داخلی در حالی روی داد که ماراتن جدید دولت برای پیش‌فروش سکه از روز گذشته آغاز شد‌.
روز شنبه هفته جاری، قیمت هر قطعه سکه امامی با ۱۱۵ هزار تومان افزایش مواجه شد و نرخ آن با عبور از دو میلیون تومان ، به دو میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید‌. روز یکشنبه هم دوباره قیمت سکه امامی با افزایش ۲۳ هزار تومانی مواجه شد و در نهایت، با نرخ دو میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله شد‌. روز گذشته سکه امامی با کاهش حدود 80 هزار تومانی با قیمت‌ یک میلیون و 930 هزار تومان معامله شد‌.
دیروز اما همزمان با افت شدید قیمت‌ها در بازار طلای داخلی، بانک مرکزی از توقف کامل طرح پیش‌فروش سکه برای کلیه سررسیدها خبر داد‌. مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی با اعلام توقف تمامی پیش‌فروش‌های سکه در سررسیدهای مختلف گفت: این طرح تا اطلاع ثانوی متوقف است‌.
با توجه به اینکه نخستین موعد سررسید سکه‌های پیش‌فروش شده یک ماهه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه است، دولت به دنبال این است تا بتواند وعده تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده‌اش را در موعد مقرر عملی سازد و با توقف پیش‌فروش‌ها سعی می‌کند نگرانی از بابت تمام شدن حجم ذخایر طلایش را از بین ببرد‌. اما جالب این است که بانک مرکزی متعهد شده سکه‌های ثبت‌نامی را کالایی تحویل داده و به هیچ عنوان قرار نیست معادل نقدی آن پرداخت شود‌.


رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی در توضیح علت توقف پیش‌فروش سکه می‌گوید: چون نیاز است در قبال پیش‌فروش سکه بتوانیم تعهدات خود را عملی کنیم و کیفیت بالای ضرب سکه را حفظ کنیم، قرار شد از روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه به‌طور موقت پیش‌فروش سکه متوقف شود‌.
اما شاید نتوان به کاهش قیمت‌ها در بازار زیاد دل خوش کرد و امیدوار بود که دیگر افزایشی در بازار رخ ندهد‌. چه آنکه آنقدر بازار داخلی ما در تب و تاب فضای روانی و سیاسی گیر افتاده که هر بار تقی به توقی می‌خورد همه متقاضی خرید ارز و سکه می‌شوند و تقاضای بازار تشدید می‌شود و باز هم قیمت‌ها در بازار اوج می‌گیرد‌.
هر زمان هم که قیمت‌ها اوج می‌گیرد تنها راهکار دولت این است که با افزایش عرضه‌ها التهابات را چند روزی مهار کند و جلوی نوسانات جدید بازار را بگیرد‌. اما از دیروز که گفتند تا اطلاع ثانوی هیچ پیش‌فروش سکه‌ای در بازار نخواهیم داشت، حتی دیگر نمی‌توانیم به این موضوع هم دل خوش کنیم که اگر قیمت‌ها باز هم اوج گرفت راهکار تکراری عرضه سکه به بازار بتواند التهابات را مهار کند و قیمت‌ها را چند روزی بخواباند‌. اما این بار دیگر سکه‌ای هم برای عرضه نیست و آنقدر ذخایر کشور را به باد دادند که این بار نگران این هستند ذخایر باقی مانده‌شان نیاز متقاضیان را هم تامین نکند‌.
هرچند از هفته آینده که توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده شروع می‌شود شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود، اما با این حال باز هم باید منتظر واکنش بازار داخلی به تغییرات طلای جهانی و تاثیر آن بر قیمت‌های داخلی هم بمانیم‌. چه آنکه در بازار جهانی قیمت‌ها در حال افزایش است که می‌تواند بازار داخلی را هم تحت تاثیر تغییراتش قرار دهد‌. روز گذشته قیمت طلای جهانی به دنبال افت ارزش دلار آمریکا، به بالاترین قیمت در یک هفته اخیر صعود کرد و پیش‌‌بینی‌ها برای بازار جهانی به سمت افزایش‌های بیشتر خواهد بود‌.
اما آنچه مهم است حجم ذخایر طلای پیش‌فروش شده در کشور است‌. بر اساس گزارش‌ها، در دوره چند ماهه پیش‌فروش و حراج سکه، حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه سکه فروخته شد که در مجموع نزدیک به ۶۰ تن طلا را از بانک مرکزی به سوی مردم سرازیر خواهد کرد‌.
آمار نهایی از پیش‌فروش و حراج‌ها نشان می‌دهد حدود هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در دوره کمتر از سه ماهه پیش‌فروش شد و همچنین حدود ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار و ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم‌بهار در حراج فروش رفت‌.
محاسبه حجم طلای مورد نیاز بر اساس قیمت هر گرم برای ضرب سکه‌های فروش رفته از این حکایت دارد که برای حدود هفت میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه سکه‌ تمام با توجه به اینکه هر سکه تمام 133/8 گرم وزن دارد، در نهایت نزدیک به ۵۷ تن طلا و از سوی دیگر برای ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه 660/4 گرم) نزدیک به دو تن طلا لازم است و در این شرایط باید در مجموع تا مرز ۶۰ تن شمش طلا برای ضرب این سکه‌ها و پاسخگویی به نیاز خریداران ذوب شود‌.
اگر بر اساس قیمت طلای ۱۸ و ۲۴ عیار موجود هزینه طلاهای مصرف شده محاسبه شود، با توجه به اینکه در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۹۶ هزار تومان است، برای این ۶۰ تن بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان و اگر طلای مورد استفاده ۲۴ عیار باشد بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد‌.
با این حال و در کنار این حجم طلای داخلی که به حراج گذاشته شده است، هنوز قیمت‌ها به میزانی که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است و باید منتظر بمانیم که برای افزایش‌های دوباره قیمت در بازار این بار دولت چه راهکاری پیش روی بازار قرار خواهد داد و تصمیم جدید دولت، بازار را به کدام سمت و سو می‌کشاند‌.
رشد قیمت‌ها حبابی است
در همین حال عضو اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول‌های اقتصادی مطابقت ندارد و شاهد افزایش حباب‌گونه و کاذب قیمت طلا هستیم گفت: بنده منکر دست‌های پنهان نیستم که سرمایه‌ها را به سمتی می‌کشد و سود مورد نظر خود را طلب می‌کند‌.
محمد کشتی‌آرای نوسانات امروز بازار طلا را ناظر بر تحولات چند ماهه اخیر دانست و افزود: «بانک مرکزی با آیتم‌های مختلف از جمله ثبت‌نام و پیش‌فروش سکه پیش‌بینی کرد که می‌تواند بازار را آرام کند‌.»
وی بخشی از حباب بازار سکه بعد از نوروز را به دلیل افزایش قیمت جهانی و موضوعات سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: قیمت نفت رو به افزایش گذاشت و منجر به نوسان قیمت جهانی طلا شد‌.
کشتی‌آرای با بیان اینکه نوسانات چند روز اخیر طلا و سکه با فرمول‌های اقتصادی مطابقت ندارد، ادامه داد: از چند روز گذشته در حالی که قیمت جهانی طلا رو به کاهش گذاشت، شاهد افزایش بی‌رویه، حباب‌گونه و کاذب طلا و سکه در داخل کشور بودیم‌.
وی این روند را ناشی از تقاضای کاذب در بازار داخل دانست و اظهار کرد: شایعه و تنش‌ها درباره برجام باعث شده است بسیاری از مردم نقدینگی و پول خود را به یک سرمایه مطمئن همچون طلا و ارز تبدیل کنند و خاصه در دو سه روز گذشته شاهد افزایش بی‌رویه بودیم‌. عضو اتحادیه طلا و جواهر با اعلام اینکه این نوسانات به هیچ عنوان طبیعی نیست، تاکید کرد: نوسانات طبیعی بازار بر اثر عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت جهانی است ولی نوسانات اخیر مبنی بر التهاباتی است که بر بازار وارد می‌شود و [شاید] در روزهای آینده توسط بانک مرکزی مدیریت شود‌.
نرخ سکه به زودی در سراشیبی قرار می‌گیرد
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر نیز در رابطه با بازار طلای داخلی گفت: با تعیین تکلیف برجام بازار طلا به عنوان پیشانی صنف‌های دیگر به روال عادی برخواهد گشت‌.
عبادالله محمدولی در مورد افزایش بهای سکه و طلا طی روزهای گذشته اظهار کرد: سیر صعودی بهای سکه که بدون هیچ پشتوانه‌ای در حال بالا رفتن است مطمئنا به زودی در سراشیبی قرار خواهد گرفت‌.
وی با تاکید بر اینکه تقاضایی‌که در بازار ایجاد شده باعث متضرر شدن این صنف شده است، گفت: فروشندگان ما با سختی‌هایی روبه‌رو هستند و صنف طلا چند سالی است که بازار خوبی ندارد و در حال کوچک شدن است‌.
محمدولی با اشاره به بهای اونس جهانی طلا نیز گفت: اونس طلا در چند روز گذشته تا ۱۰ دلار رشد داشت که با این افزایش قیمت به ۱۳۱۷ دلار رسید این در حالی است که در چند روز گذشته بهای آن ۱۳۰۴ دلار بود ضمن آنکه در داخل هم طی چند روز گذشته قیمت طلا مثقالی ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت که این رقم طبیعی نیست‌.