معاون امور مهندسی وزارت نفت در پاسخ به «جهان صنعت»:

الهام بیگی- در سال‌های گذشته وزارت نفت به دلیل اتکا به منابع عظیم نفت و گاز در خلیج فارس از توسعه و بهره‌برداری از منابع دریای خزر چشم پوشیده و هیچ‌گونه برنامه عملی در خصوص برداشت نفت و گاز از این حوزه تدوین نکرده است و تنها به مطالعه و نقشه‌برداری اکتفا کرده است.
این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد حجم ذخایر تخمین‌زده شده نفتی در دریای کاسپین حدودا برابر با ۵۰ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تایید شده نیز برابر با ۲۵۷ هزار میلیارد فوت مکعب بوده‌است‌ که این ارقام چهار درصد از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می‌دهد.
همچنین پیش‌بینی می‌شود با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، ظرفیت بهره‌برداری نفت این منطقه ۱۸۴ میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن ۲۹۳ هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شود.
در همین حال معاون امور مهندسی و توسعه شرکت نفت در نشستی خبری در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به سوال «جهان صنعت» درباره علت کند بودن روند توسعه و بهره‌برداری از نفت خزر گفت: عمق زیاد آب در دریای خزر در نواحی جنوبی (موقعیت ایران) به بیش از یک هزار متر می‌رسد در حالی که عمق آب در بخش دیگر خزر که شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان می‌شود کمتر بوده بنابر‌این بهره‌برداری بیشتری در این زمینه داشته‌اند.


منوچهری ادامه داد‌: ساختار‌های زمین‌شناختی پیچیده و عمق زیاد، اکتشاف و تولید در دریای خزر را نیازمند فناوری‌های جدید و منابع مالی گسترده کرده است و نبود فناوری‌های لازم در ایران برای اکتشاف در آب‌های عمیق، سبب شده است طی سال‌های گذشته برنامه اکتشاف در این مناطق به نتیجه قطعی نرسد. وی با اشاره به سند همکاری‌ای که اخیرا برای توسعه خزر با آذربایجان به امضا رسیده است افزود‌: امیدواریم این تفاهمنامه راهگشای فعالیت‌های مشارکتی بیشتری در این منطقه باشد.
معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت با بیان اینکه در خصوص این منطقه قرارداد‌های ipc جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد تصریح کرد: در حال مطالعات گسترده‌ای برای اقتصادی کردن بهره‌برداری از نفت خزر هستیم.
وی خاطر‌نشان کرد‌: توسعه و بهره‌برداری با قرارداد‌های ipc ممکن نیست و مدل قراردادی متناسب خود را مى‌طلب تا بتوانیم در سال‌های آینده شاهد بهره‌برداری از این حوزه باشیم.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه از امضای هفت قرارداد نفتی تا پایان شهریور و ١٠ قرارداد دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: این ارقام بدون احتساب مشارکت شرکت‌های غربی است، اگر این شرکت‌ها مشارکت کنند تعداد قراردادها افزایش می‌یابد. حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ۱۰ قرارداد مذکور است.
غلامرضا منوچهری همچنین درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژه شرکت توتال در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، گفت: مناقصات مربوط به بخش ساخت لوله و سکوها در حال برگزاری و انجام است. خرید ورق‌های لازم برای ساخت لوله‌های مربوط به این پروژه انجام شده است و تولیدات مربوط به آن نیز در حال انجام است.وی ادامه داد: توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم نتیجه مناقصات و روند انجام آن را به کارفرما (شرکت ملی نفت ایران) ارائه داده است تا بررسی‌های لازم در ارتباط با آن انجام و تاییدیه نهایی ابلاغ شود.وی با اعلام اینکه تمامی مراحل ساخت تجهیزات با هزینه توتال انجام شده است، ادامه داد: مراحل ساخت در این بخش از پروژه مربوط به حوزه سکوها و خطوط لوله است که تاکنون مشکل خاصی در آن نبوده است.این مقام مسوول همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت تولید و توسعه میدان‌های تحت مدیریت شرکت فلات قاره توضیح داد: افت تولید میادین مربوط به شرکت نفت فلات قاره تقریبا شدید است. به همین دلیل چهار پروژه تحت عنوان رشادت، رسالت، فروزان و سیری تعریف کرده‌ایم تا بر اساس آن مطالعات مربوط به بهبود وضعیت مخازن و در نهایت اصلاح این رویه را انجام دهیم. به این ترتیب باید گفت مناقصات مربوط به میدان سیری را در حال اجرا و قصد داریم طی مذاکراتی، پروژه رشادت را به شرکت صدرا و قرارگاه خاتم‌الانبیا‌ بسپاریم. مذاکره برای میدان فروزان و رسالت نیز در حال انجام است.وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری وضعیت مناسبی را در بخش توسعه تجربه کنیم، تصریح کرد: در بخش بالادستی صنعت نفت در آینده نزدیک قرارداد جدیدی را در قالب IPC امضا‌ می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور یا مهرماه ۱۰ قرارداد دیگر برای ۱۵ میدان را به مرحله نهایی و عقد برسانیم. از سویی دیگر ۱۰ قرارداد دیگر برای ۱۰ میدان را نیز در حال مذاکره داریم که انتظار می‌رود تا پایان سال با وجود شرایط چالشی کنونی، به نتیجه قطعی برسد.
به گفته منوچهری، مطالعات این میدان‌ها زمانبر است. از سویی دیگر‌ طرحی را برای افزایش تولید و نگهداشت میادین نفتی در بخش نفتخیز کشور در قالب ۳۵ پروژه تعریف کرده‌ایم تا در نتیجه آن شاهد افزایش تولید باشیم. این پروژه‌ها اغلب در بخش حفاری و خطوط انتقال هستند که به این منظور شش میلیارد دلار به این پروژه‌ها تخصیص داده می‌شود و اجرای آنها توسط شرکت‌های داخلی خواهد بود.وی با بیان اینکه مناقصات مربوط به این ۳۵ پروژه آغاز شده است، گفت: در نتیجه اجرای این پروژه‌ها، شاهد اشتغالزایی قابل توجهی هستیم و پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ دکل که تقریبا تمام دکل‌های کشور را شامل می‌شود، در این پروژه به کار گرفته شوند.منوچهری با اشاره به اینکه اجرای ۳۵ پروژه تعریف شده در راستای حمایت از کالای ایرانی و توان داخلی است، ادامه داد: اقلام مورد نیاز این پروژه‌ها شامل کریسمس‌تری و لوله‌های جداری در داخل تولید می‌شود. این پروژه‌ها به صورت دوساله تعریف شده و روی مدل قراردادی آنها و تامین مالی مطمئن‌شان به صورت دقیق کار شده است.
وی همچنین با اشاره به گفته وزیر نفت در ارتباط با بهره‌برداری از چهار فاز پارس‌جنوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که معادل پنج فاز به طور تقریبی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. این در حالی است که ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است که پیش‌بینی می‌کنیم در آینده‌ای نه چندان دور این میزان به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یابد.
امضای قرارداد با هندی‌ها برای فرزاد B
این مقام مسوول همچنین به عقد قرارداد برای توسعه و بهره‌برداری از میدان فرزاد B با یک شرکت هندی خبر داد و افزود: پروژه عظیم دیگری که در عسلویه کلید خورده است خط لوله ۴۰ اینچی انتقال اتان از سایت ۲ عسلویه (پارس ۲) به سایت ۱ (پارس ۱) است. از طرف دیگر در حوزه میادین غرب کارون نیز مراحل تکمیل آزادگان جنوبی را در دست داریم که سیستم فرآورش نفتی آن نیز آغاز شده است.
از طرفی شاهد قرارداد سه میلیارد دلاری در منطقه جاسک هستیم. گفتنی است باید در این منطقه برای ۱۰ میلیون بشکه ذخیره ظرفیت‌سازی شود که قراردادهای آن تماما با شرکت‌های داخلی منعقد شده که البته در حال بررسی است.
معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت افزود: مطالعات مربوط به تاسیسات سطحی برای بازسازی در بخش‌های مختلف میادین نفتی و همچنین مخازن آن مورد مطالعه است. این در حالی است که ۱۴ بلوک اکتشافی جدید نیز به مناقصه رفته است. برای احداث خط لوله انتقال گاز به عمان نیز در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی هستیم.