ارز داريم اما نه برای قاچاقچی و مسافر هتل‌های مجلل ‌

رئيس جمهور با بيان اينكه هدف اصلی دولت‌های امريكا در طول سال‌هاي گذشته محدود كردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌اي ايران بوده است و آنها همواره اين اهداف چند پله‌اي را دنبال مي‌كنند، هدف سیاست‌های ارزي كشور را آمادگي براي مقابله با حوادث پس از خروج احتمالي امريكا از برجام عنوان كرد و به مردم اطمينان داد كه در زندگي و اقتصاد آنها مشكلي پيش نخواهد آمد.
رئيس جمهور كشورمان روز گذشته در جلسه شوراي اداري، توسعه و برگزيدگان استان خراسان رضوي افزود: آنها (امریکایی‌ها) هرگز نمي‌خواهند كه هيچ كشوري مستقل بوده و روي پاي خود بايستد. دكتر روحاني با ارائه تحليلي از سابقه خصومت امریکایی‌ها عليه ملت ايران افزود: آنها هرگز نمي‌خواهند كه هيچ كشوري مستقل بوده و روي پاي خود بايستد و به همين دليل همواره با استقلال ايران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند. وي با بيان اينكه امروز تنها امریکایی‌ها به دنبال برهم زدن برجام هستند و ديگر كشورها به ايران اعتماد داشته و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلي دولت‌هاي امريكا در طول سال‌هاي گذشته محدود كردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌اي ايران بوده است و آنها همواره اين اهداف چند پله‌اي را دنبال مي‌كنند. رئيس جمهور افزود: امریکایی‌ها از ابتدا به دنبال اين هستند كه قدرت ايران كاهش پيدا كند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دستيابي به اين خواسته هستند. نفوذ منطقه‌اي ايران مخالف منافع امريكا دكتر روحاني نفوذ ايران در منطقه را مخالف منافع امریکایی‌ها دانست و افزود: آنها هرگز نمي‌خواهند كه هيچ كشوري مستقل بوده و روي پاي خود بايستد و به همين دليل همواره با استقلال ايران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند، چرا كه آنها زماني در رژيم گذشته در همه امور كشور از جمله انتخاب نخست‌وزیر، دخالت مي‌كردند و امروز جاي پاي خود را در ايران خالي مي‌بينند. رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه ملت ايران با تمام قدرت و توان در برابر اهداف امريكا خواهد ايستاد، گفت: اگر هدف امريكا اين است كه كشور ما استقلال و نفوذ در منطقه نداشته و تابع آنها باشد و از قدرت خود دست بكشد مردم ما همانند 40 سال گذشته در برابر آنها ايستادگي مي‌كند اما اگر هدف آنها اين است كه ايران به سلاح هسته‌اي دست پيدا نكند، بايد بدانند كه ايران براساس دين و احكام اسلام و فتواي بزرگان خود، هرگز آن را دنبال نمي‌كند.
روحاني خاطرنشان كرد: اگر امروز امریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامي بردارند، افكار عمومي و دولت‌هاي جهان به‌جز چند كشور، ايران را مقصر ندانسته و همه امريكا را ناقض عهد مي‌دانند. همچنين اگر امروز امريكا گامي بردارد، اين تنها اقدام امريكا به شمار مي‌رود و حركتي نيست كه شوراي امنيت بخواهد مانند گذشته پشتيبان آن باشد. رئيس جمهور افزود: افكار عمومي ملت ايران هم همواره مي‌داند كه امريكا عليه ما ظالمانه عمل مي‌كند، اما امروز بهتر مشخص است كه ما به توافق خود عمل كرده‌ايم و به آن پايبند هستيم. اما اينكه امريكا بگويد شما قدرت نظامي نداشته باشيد، رابطه خوب با منطقه نداشته باشيد، استقلال نداشته باشيد و ما از جمهوري اسلامي خوشمان نمي‌آيد، مگر براي ما پذيرفتني است. مردم به اقتصاد و زندگي خود مطمئن باشند روحاني با بيان اينكه شايد مردم نسبت به اينكه امريكا در هفته‌هاي آينده در برابر برجام چه مي‌كند، نگراني داشته باشند، گفت: مردم بايد مطمئن باشند كه ما تصميمات لازم را براي صورت‌هاي مختلف برخورد امريكا در نظر داريم و امریکایی‌ها در اين مسئله دچار خسران جدي و ضرر خواهند شد.
رئيس جمهور در عين حال تصريح كرد: يا آنچه در برجام مي‌خواهيم، توسط غیر امریکا تأمین و تضمين مي‌شود كه در اين صورت امريكا اگر بيرون برود، خيلي هم خوب شده و شري كم شده است. يكي بيرون رفته كه هميشه اذيت كرده است. اما اگر آنچه مورد نظر ماست تأمین نشود، ما هم راه قانوني و معمول خودمان را دنبال خواهيم كرد. روحاني با تأكيد بر اينكه به خوبي مي‌توانيم از اين معضل کوتاه‌مدت عبور كنيم، گفت: اين مسئله و معضل هرگز نمي‌تواند بلندمدت باشد و اگر امريكا خطايي كند، بعدها پشيمان شده و متوجه مي‌شود كه اشتباهي استراتژيك انجام داده است. رئيس جمهور با بيان اينكه مردم بايد به زندگي و اقتصاد خود مطمئن باشند، گفت: برنامه ارزي دولت در راستاي آمادگي براي مقابله با این‌گونه اقدامات، بوده است. تعهد ارزي براي قاچاقچيان نداريم روحاني با اشاره به اينكه زماني ارز به هر مقدار و براي هر كاري از قبيل قاچاق كالا، خريد خانه در كشورهاي ديگر و مسافرت دوماهه در هتل‌هاي مجلل وجود داشت، گفت: اما ما در برابر اينها تعهدي نداريم. تعهد ما تنها در برابر مردم است. دولت خود را در برابر تعهدش نسبت به مردم براي واردات سرمايه‌گذاري، اعزام بيماران و دانشجويان به خارج و ديگر امور مورد نياز مردم، مسئول مي‌داند و در برابر تأمین ارز براي اموري نظير خريد خانه در ديگر كشورها، مسئول نيست و در اين راستا ما تلاش مي‌كنيم تا نيازهاي واقعي مردم را به خوبي تأمین و تضمين كنيم. ما مسئول نيستيم كه كسي با خروج نابجاي ارز برود فلان كشور اروپايي ويلا بخرد يا دنبال قاچاق كالا برود. روحاني در همين زمينه خروج نابجا، قاچاق و سوداگري با ارز را مغاير با حمايت از كالاي ايراني دانست و گفت: در چهار سال گذشته نوسان قابل توجهي در بازار ارز وجود نداشت، اما لازم بود كه در اين مقطع ارز را كنترل كنيم و امروز در شرايطي هستيم كه چارچوب به وجود آمده براي ارز، منطقي است. البته بايد اين طرح تكميل شود و ساير نيازمندي‌هاي مردم در آن لحاظ گردد. روحاني در پايان با بيان اينكه مسير كشور در جهت توسعه و پيشرفت خواهد بود، افزود: ما در اين راه موفق خواهيم بود و هيچ نگراني نسبت به تصميمات نابجا و اقدامات ناصحيح ديگران نداريم.