فیلترینگ تلگرام؛ از دستور دادستانی تا بیانیه دولت

پس از مدت‌ها کش‌ و قوس مکش سرانجام با دستور دادستانی پیام‌رسان تلگرام در ایران فیلتر شد؛ اتفاقی که با واکنش‌های فراوانی مواجه شد از اطلاعیه رسمی شورای اطلاع‌رسانی دولت گرفته تا گلایه‌های طنزگونه مردم در فضای مجازی.
بامداد روز سه‌شنبه 9 اردیبهشت ماه دستور فیلترینگ تلگرام صادر شد. دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای که در این مورد صادر کرد تصریح کرد، "تلگرام با سرمایه‌گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی‌ضابطه در فضای مجازی کشور نموده و بسیاری از اقدامات ضدامنیتی دیگر ازطریق این پیام رسان سازماندهی و هدایت شده است".
همچنین در این اطلاعیه "به خطر افتادن حریم خصوصی اطلاعات کاربران ایرانی به دلیل ذخیره‌ این اطلاعات در خارج از کشور" و ضرر چندین میلیارد دلاری برای کشور ایران از بابت ارز دیحیتالی «گرام»" دیگر دلائل صدور دستور مسدودسازی این پیام‌رسان عنوان شده است.
بنا بر این دستور "کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت" مکلف شدند "از تاریخ 10 اردیبهشت 97 نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام نمایند". در انتهای این دستور آمده‌بود "اعمال مسدودسازی باید به‌نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد و تخلف از اجرای این دستور مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود".


پس از صدور این دستور قضایی، دسترسی به تلگرام از نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه 11 اردیبهشت مسدود شد. این اقدام اما با واکنش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت همراه شد.
بیانیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت نکات ذیل را شامل می‌شد:
الف- سیاست و برنامه دولت در حوزه فضای مجازی همواره مبتنی بر مبنای اصول زیر بوده است:
1.دسترسی آسان، ارزان و امن به اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از مصادیق بارز حقوق شهروندی
2.صیانت از حق انتخاب شهروندان و مقابله با هرگونه انسداد و یا انحصار در حوزه شبکه‌های اجتماعی
3.تضمین شفافیت، پاسخگویی و حق نظارت عمومی مردم بر کلیه امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی
4. حرمت شرعی و منع قانونی نقض حریم خصوصی شهروندان و کاربران
5.تکمیل و تقویت شبکه ملی اطلاعات و حمایت از ارائه دهندگان داخلی خدمات همزمان با افزایش متناسب پهنای باند و همکاری با ارائه دهندگان خارجی خدمات در چارچوب سیاست‌های مصوب
6. بهبود بهره‌وری و رشد اشتغال، توسعه بخش خدمات، تسهیل ارتباطات اجتماعی و فرهنگی
7.افزایش تولید محتوای قابل رقابت و مناسب به زبان فارسی و تقویت هویت ملی و دینی وگسترش سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مقابله با محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی و امنیت ملی
ب- رئیس‌جمهور به عنوان منتخب مردم، حافظ حقوق ملت و مسئول اجرای قانون اساسی است. او برمبنای سوگند برای حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی، مواضع رسمی و علنی خود را در مواجهه با فرصت‌ها، آسیبها و تهدیدهای فضای مجازی در موارد مختلف بیان و اعمال کرده است؛ اهم این مواضع به شرح زیر است:
1.تشخیص تهدید امنیت ملی، سیاست‌گذاری و اقدام متناسب، صرفا بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و دیگران موظف به هماهنگی با این نهاد عالی هستند.
2. تعیین تکلیف امور عمومی که مرتبط با نیازها و خواسته‌های ده‌ها میلیون نفر از شهروندان است، نمی‌تواند صرفا مبتنی بر تشخیص و تصمیم موردی قضایی باشد.
3. متاسفانه وجود اختلاف نظر در مورد حدود صلاحیت‌ها و تشخیص مصالح عمومی منجر به تداخل وظایف، صدور احکام و اقدامات مختلف و بعضا متعارض در مورد دسترسی عمومی به پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.
4. ایجاد ابهام و تردید در جامعه به هیچ وجه صحیح و به مصلحت نیست و اثربخشی هر گونه اقدام در عرصه عمومی منوط به اقناع، همراهی و مشارکت مردم است.
5. هر گونه سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی باید هوشمندانه، متکی بر تجربیات جهانی و با رعایت ملاحظات، واقعیات، امکانات فنی و ظرفیت‌های اجتماعی اتخاذ شود.
سایر اخبار این روزنامه
پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران؛ عبور ذخایر ارز ایران از 108 میلیارد دلار دو بانک دیگر به بانک‌های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی افزوده شدند اجماع اعضای اروپایی و آسیایی برجام علیه پیمان گریزی ترامپ عرضه 456هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیماران «ای‌بی» و «ام‌اس» تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می‌گیرند فیلترینگ تلگرام؛ از دستور دادستانی تا بیانیه دولت آنچه بر تلگرام فائق آید آمریکا در تدارک نمایش حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه رژیم بحرین برای دومین بار مسجد شیعیان در جنوب منامه را تخریب کرد مغرب؛ از خلوت با سعودی تا قطع رابطه با ایران ارتش امارات جزیره سقطری یمن را اشغال کرد یاسوج چهار بار لرزید آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران - مشهد در بهار97 برگزاری جشن نیمه شعبان میلاد قائم آل‌محمد (ص) در سراسر کشور دو بانک دیگر به بانک‌های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی افزوده شدند