عرضه 456هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بخش خبری: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است بیش از 456 هزار عنوان کتاب را در معرض نمایش دارد.
به گزارش ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری با رسانه‌ها در دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، تاکید کرد: واسپاری مسولیت‌ها و امور اجرایی و البته مشارکت جدی‌تر اصناف، در سیاست‌گذاری‌های برگزاری نمایشگاه مد نظر بود که خوشبختانه نتایج رضایت‌بخشی به دنبال داشته است.
امیرزاده از وجود 456 هزار و 532 عنوان کتاب داخلی و خارجی در نمایشگاه سی و یکم خبر داد و افزود: 301 هزار و 432 عنوان از این کتاب‌ها داخلی است.
وی برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مکان مصلی را موجب استقبال پرشور مردم دانست و از ثبت نام 2هزار و 578 ناشر داخلی و 405 نمایندگی و 219 ناشر دولتی در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.


وی گرامیداشت 40 سالگی نشر کشور پس از انقلاب اسلامی و توجه و تقویت ابعاد بین‌المللی را از مهمترین اهداف و رویکرد اصلی شورای سیاست‌گذاری برای برگزاری باشکوه‌تر نمایشگاه سی و یکم عنوان کرد و گفت: بازگشت نمایشگاه به مصلی را پس از دو سال تجربه برگزاری در شهر آفتاب تهران، شاخصه دیگر برای متفاوت بودن این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.
وی افزود: خوشبختانه این انتقال به فضای بزرگتر و البته آماده‌سازی‌های صورت گرفته برای زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی و افزایش فضا موجب شده تا این دوره از نمایشگاه تجربه متفاوت و البته مثبتی برای مخاطبان رقم بزند.
امیرزاده منطق خدمات‌رسانی و رضایت‌مندی مردم را از دلایل مهم تصمیم به این تغییر دانست و افزود: با توجه به تجربیات سالهای گذشته و البته ارتقای صورت گرفته در زیرساخت‌های انجام شده در مصلی تهران این مکان انتخاب شده و با در نظر گرفتن میزان استقبال مردم از نمایشگاه کتاب می‌شود گفت تصمیم درستی بوده است.
وی بر عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر واگذاری کامل امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی خبر داد و ادامه داد: آماده‌ایم تا تجربیات ارزشمند حاصل از برگزاری سی و یک دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: با این هم‌افزایی خوب می‌شود چشم انداز خوب و روشنی را برای این رویداد بزرگ فرهنگی کشور متصور شد.
وی در ادامه با اشاره به اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه نشر و البته نمایشگاه کتاب ابراز امیدواری کرد با این کار علاوه بر تقویت مکانیسم‌های نظارتی، تشکل‌های صنفی نیز تقویت شوند.
امیرزاده در ادامه از تهیه، تدوین و تصویب بسته‌های حمایتی دولت از حوزه نشر خبر داد و افزود: در حوزه‌های حمایتی سعی بر اینست تا با مشارکت آموزش و پرورش جمعیت مخاطب کتاب را به سمت کودکان و نوجوانان سوق و تغییر مثبت دهیم.
وی ابراز امیدواری کرد تا با تعاملات صورت گرفته شاهد بازدید بالغ بر 80 هزار دانش‌آموز از سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران باشیم.
وی همچنین از تصویب بسته حمایتی ویژه کتاب برای مدارس خبر داد و افزود: 15 میلیارد ریال اعتبار در غالب بسته حمایتی از توسعه کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس در نظر گرفته شده است.
امیرزاده در این نشست ضمن اشاره به موفقیت ناشران بخش خصوصی در جلب مخاطب از یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای خرید حمایتی از ناشران حاضر خبر داد.
وی تصریح کرد: اهتمام دولت بر حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه نشر است و خرید دولت از ناشران نمونه و بخش خصوصی با احتساب میزان متراژ غرفه و اجاره بهای آنها، تدبیری اتخاذ شده در جهت کمک به ناشران نوپا و کوچک است.
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، از وجود 1000 باشگاه کتاب‌خوانی و 1000 روستا و 100 شهر در طرح ترویج کتاب‌خوانی و تجهیز کتاب‌خانه‌ها خبر داد.
امیرزاده در مورد نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت کتاب‌های خارجی و البته قدرت خرید مردم گفت: صبح امروز جلسه‌ای با فعالان و ناشران بین‌المللی در این باره تشکیل شده و قرار شد تا تمامی کتاب‌ها در بخش بین‌المللی با حداقل 15 درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: این میزان تخفیف به صورت حداقلی برای کتاب‌های تازه چاپ شده در نظر گرفته شده است و برای کتاب‌های با چاپ قبل از 2016، تخفیفات بیشتری هم در نظر گرفته خواهد شد. با این تخفیف به نرخ مصوب دولت برای قیمت ارز نزدیک می‌شویم و جای نگرانی برای خریداران وجود ندارد.
سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تخلفات صورت گرفته در نمایشگاه سال گذشته از سوی ناشران و غرفه‌داران را یادآور شد و از کنترل و نظارت جدی بر کار فروش کتاب خبر داد.
وی اطمینان داد با تدابیر اتخاذ شده مانند صدور بن کارت و نظارت جدی بر دریافت و هزینه‌کرد بن‌کارتها به صورت نقدی مانع از تکرار تخلفات خواهیم بود.
وی گفت: دریافت و هزینه کردن بن کارتهای خرید کتاب به صورت تجمعی با اعتبار بیش از 5 میلیون تومان تخلف است و غرفه‌داران حق این کار را ندارند.
وی لزوم صدور فاکتور در صورت استفاده ار بن کارت را یادآور شد و افزود: سال گذشته بن‌های دریافتی برای برخی دستگاهها در غرفه انتشاراتی خودشان نقد می‌شد و این نوعی پولشویی محسوب می‌شود چرا که هیچ نفعی برای چرخه نشر ندارد.
وی عایدات حضور در نمایشگاه‌های خارجی و معتبر کتاب خارج از کشور را قابل توجه دانست و ساماندهی و توسعه بخش بین‌المللی و مهمان ویژه را از عایدات این انتقال تجربیات عنوان کرد.
همایون امیرزاده در پایان ابراز امیدواری کرد با تدابیر اتخاذ شده تا 22 اردیبهشت نمایشگاهی خوب و در شان مردم فرهنگ‌دوست ایران زمین برگزار شود.
سایر اخبار این روزنامه
پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران؛ عبور ذخایر ارز ایران از 108 میلیارد دلار دو بانک دیگر به بانک‌های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی افزوده شدند اجماع اعضای اروپایی و آسیایی برجام علیه پیمان گریزی ترامپ عرضه 456هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیماران «ای‌بی» و «ام‌اس» تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می‌گیرند فیلترینگ تلگرام؛ از دستور دادستانی تا بیانیه دولت آنچه بر تلگرام فائق آید آمریکا در تدارک نمایش حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه رژیم بحرین برای دومین بار مسجد شیعیان در جنوب منامه را تخریب کرد مغرب؛ از خلوت با سعودی تا قطع رابطه با ایران ارتش امارات جزیره سقطری یمن را اشغال کرد یاسوج چهار بار لرزید آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن برقی تهران - مشهد در بهار97 برگزاری جشن نیمه شعبان میلاد قائم آل‌محمد (ص) در سراسر کشور دو بانک دیگر به بانک‌های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی افزوده شدند