«اعتماد» از احتمال انتخاب شهردار خارج از فهرست كانديداهاي مطرح شده گزارش مي‌دهد: يك از هفت يا منهاي هفت؟

آرزو فرشيد
گويا حرف و حديث‌ها در مورد انتخاب شهردار تمامي ندارد. يكي از فشارهاي پشت‌پرده مي‌گويد و ديگر از احتمال انتخاب شهرداري كه نامش در فهرست 7 نفره شورايي‌ها نيست. استعفاي محمدعلي نجفي شهردار تهران، شوراي اصلاح‌طلب پايتخت را با چالشي جدي مواجه كرده است. اعضاي پارلمان شهري از وسوسه عبور از ميثاقنامه و اختلافات حزبي عبور كرده و نهايتا به يك فهرست هفت نفره رسيدند. قرار شد نهايتا تا 22 يا 23 ارديبهشت تكليف «بهشت» معلوم شود اما اين طور كه معلوم است اين ماجرا سياسي‌تر از آن شده كه ساده و در موعد مقرر به نتيجه برسد.
هفت گزينه مورد نظر يعني سيدمحمدعلي افشاني، محمدابراهيم انصاري‌لاري، محمود حجتي، پيروز حناچي، سيد‌محمود حسيني، حجت‌الله ميرزايي و سميع‌الله مكارم‌حسيني از همين يكشنبه در صحن علني شورا برنامه‌هاي خود را ارايه خواهند كرد اما اخبار غيررسمي در مورد استعفاي انصاري‌لاري و مخالفت رييس‌جمهور با خروج حجتي از كابينه به گوش مي‌رسد. فقط اين نيست و برخي نيز احتمال شهردار شدن فردي خارج از ليست مذكور سخن مي‌گويند. حجت نظري، يكي اعضاي شوراي شهر تهران طي يك پيامي توييتري به برخي لابي‌هاي خارج شورا براي انتخاب شهردار اشاره و ضمن يادآوري اختلافات سياسي شوراي اول نوشته است: «اقدامات خطرناكي خارج از شورا براي زدن به زير ميز انتخاب شهردار تهران از ميان ۷ گزينه موجود در حال انجام است. بايد بدانيم كه خودخواهي و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهايت دامن همه را خواهد گرفت. اگر شهردار از ميان ۷ گزينه نهايي انتخاب نشود پشت‌پرده را بي‌پرده خواهم گفت.»
محمدرضا بادامچي، نماينده تهران و عضو هيات رييسه كميسيون اجتماعي نيز در گفت‌وگويي با «اعتماد‌آنلاين» گفته است: «من معتقدم كه شهردار تهران فردي به غير از 7 كانديداي معرفي‌شده از سوي شوراي شهر است.» دليل بادامچي براي اين پيش بيني آن است كه «به نظر مي‌رسد افرادي كه در بالاي ليست كانديداهاي شهرداري تهران قرار دارند و نمرات بالاتري از سوي شورا دريافت كرده‌اند جامعيت و ديد مديريتي شهري لازم براي شهرداري تهران را ندارند.»


حسن رسولي، عضو شوراي شهر تهران اما اين پيش بيني را ناشي از عدم اطلاع كافي مي‌داند. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: ‌«پيش‌بيني آقاي بادامچي را ناشي از عدم اطلاع كامل ايشان از فرآيند انتخاب شده براي انتخاب شهردار در شوراي اسلامي شهر تهران مي‌دانم. بادامچي از دوستان من است، تلاش مي‌كنم او را ديده و اطلاعات كامل را به ايشان بدهم و فكر مي‌كنم از اين گمانه‌زني منصرف بشوند.»رسولي در مورد اظهارات حجت نظري نيز گفت: «من هم اظهارات ايشان را خواندم اما متوجه نشدم كه انگيزه و منظور اين همكار محترم چيست و بايد با او صحبت كنم تا ببينم پيام‌شان در اين نوشتار چه بوده است.»اين عضو شوراي شهر تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه به فرض انتخاب شهرداري خارج از فهرست 7 نفره اين اقدام شوراي شهر چه پيامد سياسي خواهد داشت، گفت: «اگر به هر دليلي و به فرض محال فرآيندي كه براي انتخاب شهردار تعيين كرده‌ايم در جريان عمل با مشكل مواجه شود، شوراي دوره پنجم ظرفيت آن را دارد كه از فرصت موجود- تا پايان دوره سرپرستي دكتر حسيني‌مكارم- استفاده كرده و با آسيب‌شناسي اين فرآيند، يك فرآيند جديد خلق كند.»وي ضمن تاكيد بر اينكه «جاي نگراني نيست» گفت: «من حتي در حد يك درصد هم احتمال نمي‌دهم كه فردي خارج از فهرست معرفي شده به عنوان شهردار انتخاب شود.»
 
  حسن رسولي: اگر به هر دليلي و به فرض محال فرآيندي كه براي انتخاب شهردار تعيين كرده‌ايم در جريان عمل با مشكل مواجه شود، شوراي دوره پنجم ظرفيت آن را دارد كه از فرصت موجود- تا پايان دوره سرپرستي دكتر حسيني‌مكارم- استفاده كرده و با آسيب‌شناسي اين فرآيند، يك فرآيند جديد خلق كند.