جشن تاج گذ اري

استقلال موفق شد با برتري يك بر صفر در برابر خونه‌به خونه، قهرمان جام حذفي شود؛ هرچند كه اين فصل را با عليرضا منصوريان با ناكامي آغاز كرد اما در نهايت با حضور وينفرد شفر اوج گرفت و پس از كسب عنوان سومي در ليگ برتر، جام حذفي را نيز به خانه برد. هفتمين جام آبي‌ها در حالي به دست آمد كه اين تيم صدرنشين گروه مرگ ليگ قهرمانان آسياست و 18 ارديبهشت‌ بايد در برابر ذوب‌آهن به ميدان برود. به هر ترتيب تمديد قرارداد دو ساله وينفرد شفر در كنار قهرماني استقلال در جام‌حذفي، هواداران آبي را سرمست از پيروزي كرده و انتظارات را از شاگردان سرمربي آلماني بالا برده است. شفر موفق شد جام هفتم را در خرمشهر براي آبي‌ها به ارمغان بياورد؛ هرچند كه جشن قهرماني اين تيم هيچ نشانه‌اي از جشن قهرماني يك جام معتبر نداشت و هجوم تماشاگران در كنار دزديده شدن يك دوربين عكاسي و جام رقابت‌ها، اتفاقات زشتي بود كه در خرمشهر رخ داد اما حتي خوش‌بين‌ترين هوادار استقلال نيز تصور نمي‌كرد تيمي كه با عليرضا منصوريان در قعر جدول قرار گرفته بود، ناگهان اوج بگيرد و چنين روزهاي خوشي را براي آن‌ها رقم بزند. به بهانه قهرماني استقلال در جام‌حذفي با كارشناسان گفت‌وگو كرديم تا از آن‌ها درباره ديدار فينال جام‌حذفي، چالش‌هاي پيش روي استقلال در فصل آينده و روند قهرماني آبي‌ها بپرسيم.
چرا جشن قهرماني تلخ شد؟
مهدي اميرآبادي/ مدافع پيشين استقلال
بازيكنان استقلال توانستند عملكرد خوب‌شان در نيم فصل دوم ليگ برتر را در جام حذفي نيز ادامه بدهند و فصل را با كسب يك جام به پايان برسانند. خونه به خونه، سه تيم ليگ برتري سياه جامگان، گسترش فولاد و استقلال خوزستان را حذف كرده بود و نبايد گفت چون دسته يكي بوده پس استقلال بايد گل‌هاي بيشتري به ثمر مي‌رساند. اين تيم با اينكه سه چهار بازيكن اصلي خودش را در اختيار نداشت اما دست و پا بسته نبود. پيروزي در فينال و كسب يك جام قهرماني، انگيزه آن ها را بسيار بالا برده بود و دوست داشتند با قهرماني، مردم شهرشان را شاد كنند. در فينال اولين اشتباه مي‌تواند آخرين اشتباه باشد و چون بازي برگشتي در كار نيست، طبيعي است كه بازيكنان با احتياط بيشتري بازي مي‌كنند. بازيكنان استقلال مقابل خونه به خونه خيلي منطقي بازي كردند و پس از گل به حفظ توپ و اداره حريف پرداختند؛ چراكه آن‌ها بدون شك براي جبران گل خورده تلاش مي كردند و اگر اين اتفاق مي افتاد، ممكن بود كار براي استقلال سخت شده و بازي حتي به ضربات پنالتي كشيده شود. در كل خوشحالم كه اين جام به استقلال رسيد و بازيكنان نتيجه زحمات‌شان را گرفتند. تنها نكته ناراحت كننده فينال اين بود كه ضعف فدراسيون و مسئولان برگزاري در مديريت بازي باعث شد تا اتفاقات ناخوشايندي در جشن قهرماني بيفتد و اين جشن به نوعي تلخ شود. در كجاي دنيا در يك بازي سه، چهار جيمي جامپ به وسط زمين مي آيند؟! شفر با استقلال شروع دوباره‌اي داشت. البته او تيم را دگرگون كرد و زحمات زيادي برايش كشيد اما معتقدم بهتر از استقلال نمي توانست پيدا كند؛ بنابراين تمديد قرارداد او به نفع هردو طرف شد. او كادر خوبي را به همراه دارد كه در بازي‌هاي گذشته به خوبي همراهي‌اش كردند و باعث موفقيت تيم شدند اما به نظرم تيم استقلال بايد در جناح چپ تقويت شود. جناح راست تيم با وجود خسروحيدري و ورياغفوري كيفيت خوبي دارد و تا حدودي تمام حملات تيم نيز از اين جناح پايه‌ريزي مي‌شود. مي توان گفت نقطه قوت استقلال در سمت راست است با اين وجود نياز است كه سمت چپ نيز رونده باشد تا در هردو طرف تيم بالانس شود. به نظرم با جذب يك مدافع چپ و يك وينگر چپ، تيم كيفيت بيشتر و بهتري براي مراحل بالاتر ليگ قهرمانان و همچنين ليگ برتر در فصل آينده پيدا خواهد كرد.


استقلال بايد تقويت شود
سيد علي موسوي/ مهاجم پيشين استقلال
قهرماني جام حذفي در واقع حاصل تلاش بازيكنان استقلال و مزد روند رو به رو به جلوي آن ها بعد از آمدن شفر بود. اين قهرماني قابل پيش بيني بود. بدون شك اگر استقلال در ليگ نيز استارت خوبي داشت، جايگاه بهتري را به دست مي آورد. سخت‌ترين تيم ها در جام حذفي، نه در ايران بلكه در تمام دنيا، تيم هايي هستند كه از ليگ يك مي آيند و يقه تيم هاي بزرگ را مي گيرند. در آلمان، انگلستان و ايتاليا اين مساله را بارها ديده ايم. اين تيم ها به اصطلاح چغرتر هستند و بازي با آن ها كار راحتي نيست. از طرفي استقلال به تازگي ليگ را تمام كرده و خستگي يك تورنمنت فرسايشي هنوز با اين تيم هست و همچنين هنوز در ليگ قهرمانان آسيا مي جنگد؛ بنابراين طبيعي است كه به دليلي خستگي بازيكنان، آن كيفيت قبلي را شاهد نباشيم. مي توان گفت استقلال مقابل خونه به خونه يك بازي معمولي انجام داد اما چيزي كه مهم است، توانست در يك بازي كم فشار به قهرماني و جام دست پيدا كند. استقلال با قهرماني در جام حذفي، كمترين چيزي را كه حقش بود، به دست آورد. اين قهرماني مي تواند روحيه مضاعفي براي تيم باشد تا ليگ آينده را به خوبي شروع كند. اميدوارم فصل جديد را با روحيه خوبي آغاز كنند و هدف‌شان قهرماني باشد. در اين هفت، هشت ماه، شفر به خوبي با محيط اطراف خودش و باشگاه آشنا شده وخوشبختانه نتايج خوبي گرفته است. به نظرم همين كادر فني مي تواند در فصل بعد نيز روند رو به جلوي تيم را حفظ كند. اينكه قرارداد تمامي نفرات كادر راتمديد كرده، نشان مي دهد او از مجموعه اي كه در كنارش هستند، رضايت دارد. بازي بعدي استقلال مقابل ذوب آهن است و متاسفم كه در اين مرحله، دو تيم ايراني مقابل هم قرار مي گيرند. هردو تيم از هم شناخت كافي دارند و به همين دليل كار براي‌شان سخت خواهد بود. به برد استقلال چه در اصفهان چه در تهران خوش‌بين هستم. اين تيم پتانسيل اين را دارد كه به مرحله بعدي صعود كند. بازيكناني كه دراستقلال هستند، كيفيت‌شان را در ليگ قهرمانان نشان دادند اما اگر بخواهيم هدف هاي بزرگ‌تر مانند قهرماني در آسيا را داشته باشيم، بايد بازيكنان حرفه اي تر و بزرگ‌تر را در هر سه پست جذب كنيم. تيم هاي ايراني مقابل تيم هاي غرب آسيا مشكل خاصي ندارند و مي توانند با وجود تمام هزينه هاي آن ها، نتايج لازم را كسب كنند اما فوتبال شرق آسيا از ما فاصله گرفته و بسيار حرفه اي شده است؛ به همين دليل مقابل آن ها هميشه به مشكل مي‌خوريم. معتقدم استقلال براي رسيدن به فينال آسيا بايد در هر سه پست با جذب بازيكنان حرفه اي مانند تيام تقويت شود.
برد استقلال در فينال اقتصادي بود!
صادق ورمزيار/ پيشكسوت استقلال
ديدار استقلال و خونه‌به خونه ديدار دشواري بود. استقلال و خونه به خونه با ترس به ميدان رفتند اما دو تيم يك تفاوت بزرگ داشتند. خونه‌به خونه تيم ليگ يكي و استقلال تيم ليگ‌برتري است. تجربه نشان داده تيم‌هاي ليگ‌برتري قدر موقعيت‌هاي خود را بيشتر مي‌دانند و به همين دليل استقلال موفق شد پيروز ميدان شود. برخي طرفداران معتقد بودند نتيجه يك بر صفر و پيروزي خفيف در برابر خونه‌به خونه نتيجه خوبي نبود اما من اعتقاد دارم با توجه به هواي گرم خرمشهر و اينكه استقلال بازي آسيايي مقابل ذوب آهن پيش رو دارد، لازم نبود براي گل هاي بيشتر به بدن‌شان فشار بياورند. اين نتيجه كافي بود زيرا در نهايت جام را نصيب استقلال كرد. در واقع شاگردان شفر، كاري اقتصادي كردند و پيروز ميدان شدند. نكته عجيب در جشن قهرماني استقلال، دزديده شدن جام قهرماني و يك دوربين عكاسي بود كه جنجال‌هاي فراواني را در فضاي مجازي ايجاد كرد. اين اتفاق كمي قهرماني استقلال را تلخ كرد البته پيش از اين نيز حواشي كه خونه‌به خونه با انصراف از حضور در فينال ايجاد كرده بود، كمي شيريني اين ديدار را كم كرده بود. حتي در سكوي قهرماني نيز برچسب‌هاي قرمز رنگي ديده مي‌شد كه نشان دهنده بدسليقگي مسئولان مسابقه است. نكته مثبتي كه براي استقلال پيش از ديدار فينال رخ داد، تمديد قرارداد وينفرد شفر به مدت دو سال بود. من خدا را شكر مي‌كنم كه اين اتفاق رخ داد و فكر مي‌كنم مي‌تواند تضميني براي سال‌هاي آينده باشد. نبايد از كنار جوانگرايي وينفرد شفر در استقلال به سادگي گذشت. او تيم خوبي تشكيل داده و موفق شده نتيجه بگيرد. شنيده‌ام مربي بدنسازي بايرن‌مونيخ نيز قرار است در دوران بدنسازي به استقلال بيايد و كمك حال اين تيم باشد، اين اتفاق مثبت است و فكر مي‌كنم در طول فصل آينده بتواند به آبي‌ها كمك فراواني كند. سال آينده ليگ جذابي خواهيم داشت زيرا معتقدم استقلال و پرسپوليس در بهترين دوران آمادگي خود قرار دارند و مي‌توانيم كيفيت بالايي را از اين دو تيم در ليگ هجدهم شاهد باشيم. شنيده‌ام هواداران نگران فصل آينده هستند زيرا چند بازيكن به احتمال زياد از اين تيم جدا خواهند شد من معتقدم باشگاه به اندازه كافي فرصت تقويت دارد و مي‌تواند با جذب بازيكنان با استعداد، شفر را در دستيابي به عنوان قهرماني ليگ‌برتر همراهي كند. در نهايت از هواداران استقلال ممنونم و به آن‌ها كسب عنوان قهرماني را تبريك مي‌گويم.
تمديد قرارداد شفر، يك اتفاق مثبت
سيروس دين محمدي/ هافبك پيشين استقلال
معتقدم استقلال لياقت گرفتن جام را داشت. مجموعه تيم و باشگاه امسال خيلي زحمت كشيدند و تلاش كردند. بازيكنان تيم در ليگ نيز بازي‌هاي خوبي را به نمايش گذاشتند اما چون در ابتداي فصل نتوانستند به خوبي نتيجه بگيرند و كار خراب شده بود، بازگشت‌شان خيلي خيلي سخت بود. به هرحال خوشحالم و خدا را شكر مي كنم كه در جام حذفي توانستند اين مساله را جبران كند و با قهرمان شدن، دل هوادران تيم را شاد كردند. شايد گفته شود استقلال در جام حذفي كار سختي براي قهرمان شدن نداشت اما من اين مساله را قبول ندارم. مي‌دانيد كه جام حذفي جام شگفتي‌هاست و مهم نيست كه يك تيم از ليگ يك يا ليگ دو آمده باشد. در تمام كشورهاي دنيا تيم هاي دسته هاي پايين تر در جام حذفي، تيم هاي بزرگ را اذيت مي‌كنند و مشكل‌ساز مي‌شوند؛ بنابراين كار استقلال در جام حذفي راحت نبود و برعكس، به دليل انگيزه بالاي تيم‌هاي حاضر كار سختي داشت. در بازي فينال، تيم خونه به خونه نيز آمده بود تا يك جام ببرد و انگيزه خيلي زيادي داشت. برد يك بر صفر در فينال را نبايد خفيف دانست. نمي‌توان از قبل گفت كه يك تيم سه بر صفر جلو است. چنين چيزي در فوتبال وجود ندارد. كساني كه اين بحث ها را مطرح مي كنند از لحاظ فني آگاهي ندارند.
اگر حريفي را دست كم بگيريد، حتي اگر دسته سومي نيز باشد، بازي را مي بازيد. بازي استقلال مقابل ذوب آهن، بازي بسيار سختي است و به نظرم براي هردو تيم سنگين خواهد بود. هر دو تيم به بازي زميني علاقه دارند و با توجه به اينكه پاسكاري و كارهاي تركيبي را در دستور كار قرار مي دهند، مي‌توان گفت تا حدودي شبيه هم بازي مي كنند. در اين بازي هر تيمي از موقعيت هايش استفاده بهتري داشته باشد، تيم صعود كننده به مرحله بعدي ليگ قهرمانان خواهد بود. بازيكنان استقلال بايد به اين نكته توجه كنند كه ممكن است تنها يك موقعيت نصيب‌شان شود؛ بنابراين بايد از آن بهترين استفاده را داشته باشند. استقلال با كادر فني فعلي، نتايج خوبي گرفت و وقتي تيمي نتيجه مي‌گيرد، نشان مي‌دهد كه كادرفني خوبي دارد.براي همين تمديد قرارداد شفر و دستياران او را اتفاق خوبي مي‌دانم اما به نظرم تيم براي بهتر نتيجه گرفتن در فصل آينده نياز دارد در فار تهاجمي تقويت شود.