موفقيت سينماي غير وابسته

همراه با گرم‌تر شدن هوا و رسیدن به میانه فصل بهار، سینما نیز روزهای گرم‌تری را سپری می کند. فیلم های تازه روی پرده و آمار فروش آن‌ها نشان می‌دهد که حتی با گران‌تر شدن بلیت سینما و رسیدن قیمت بلیت به 15هزارتومان، مردم همچنان به سینما علاقه‌مندند. سینما یکی از مهم‌ترین مدیوم‌های فرهنگی و هنری است و سال‌هاست با زندگی مردم عجین شده است و نه تنها به‌عنوان یک هنربلکه مردم از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین تفریحات بهره می جویند.
آمار فروش فیلم های سینمایی
فیلم های «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «لونه‌زنبور»، «فیلشاه» ، «تگزاس»، «خرگیوش»، «فِراری»، «عصبانی نیستم!»، «چهار راه استانبول»، «آن‌سوی ابرها» و «خوک» لیست فیلم های روز است که بر پرده سینماهای کشور نشسته اند؛ در ادامه نگاهی به آمار فروش آن ها می اندازیم.
مصادره


اولین ساخته مهران احمدی، با فروش ۱۳.۷۵۰.۳۴۶.۰۰۰تومان در صدر جدول نشسته است. رضا عطاران، هومن سیدی و بابک حمیدیان بازیگران این فیلم طنز هستند. در خلاصه معرفی مصادره آمده است: «ایران خیلی بزرگه اما این وقتی خوبه که آدم بدشانسی نباشی. برای بعضی ها زندگی یك جور قماره...ترکیبی از خوش شانسی و بدشانسی...حالا دیگه فرق نمی کنه توی ایران باشی یا اونور دنیا، ساواکی باشی یا انقلابی، با همشهری‌ات ازدواج کرده باشی یا با یك خواننده آمریکایی... خلاصه هرکی باشی و هرجوری باشی، مواظب باش که مصادره در کمین نشسته».
لاتاری
این فیلم که در جشنواره فیلم فجر با حواشی مختلفی همراه بود، توانسته در طول دوره اکران خود با فروش ۱۲.۴۷۸.۹۶۲.۰۰۰تومان، رتبه دوم فروش را به دست بیاورد. محمدحسین مهدویان، کارگردان این اثر است که با نقش آفرینی ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و حمید فرخ نژاد، این روزها روی پرده سینماهاست. در خلاصه این اثر آمده است: «امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یکی دوساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند .آن‌ها صبر پیشه کرده اند تا به مرور زمان رضایت خانواده های‌شان را جلب کنند. آن دو یک رویای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا».
به وقت شام
آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در لیست پرفروش‌ها، رتبه سوم را از آن خود کرده است. این فیلم تاکنون توانسته مبلغ ۱۱.۶۰۲.۹۲۵.۰۰۰تومان در سینماهای سراسر کشور بفروشد. بابک حمیدیان، هادی حجازی فر، پیر داغر و خالد‌السید، بازیگران اصلی این اثر هستند که در خلاصه آن تنها یک جمله آمده است: «گروگانگیری روي زمین سخت‌تره یا روي هوا؟».
لونه زنبور
برزو نیک نژاد با فیلم طنز خود و فروش ۷.۸۸۴.۲۰۹.۰۰۰تومان، چهارمین فیلم پرفروش این جدول است. محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان افشار و رعنا آزادی ور، بازیگران این اثر هستند که هم اکنون روی پرده سینماهای کشور است.
فیلشاه
انیمیشن دوست داشتنی «فیلشاه» که به زعم بسیاری از منتقدان یکی از بهترین انیمیشن های سینمایی ایران است و می توان آن را با آثار هالیوودی مقایسه کرد، این روزها روی پرده سینما، توانسته رتبه پنجمین فیلم پرفروش را با مبلغ ۷.۸۸۴.۲۰۹.۰۰۰ تومان از آن خود کند.
این انیمیشن، به کارگردانی هادی محمدیان، داستان یک فیل خرابکار است. در خلاصه این اثر آمده است: «در جنگلی در آفریقا رییس گله فیل ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود».
تگزاس
این فیلم تاکنون توانسته مبلغ ۳.۳۲۸.۴۱۵.۰۰۰تومان فروش داشته باشد، کمدی ساخته مسعود اطیابی است که حمید فرخ نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی در آن نقش آفرینی می کنند و در خلاصه آن آمده است: «هیچ‌وقت یك ایرانی رو تهدید نکن ، حتی تو تگزاس!».
خرگیوش
این فیلم یکی دیگر از کمدی هایی است که این روزها روی پرده سینماهاست. خرگیوش اولین ساخته مانی‌باغبانی است که سیامک انصاری، بابک حمیدیان و جواد عزتی بازیگران آن هستند. «خرگیوش» هم اکنون با فروش ۱.۹۳۹.۹۶۰.۰۰۰تومان توانسته رتبه هفتم در جدول فروش را از آن خود کند.
فراری
آخرین ساخته علیرضا داوود نژاد که بعد از دوسال فرصت اکران پیدا کرد، توانسته در این مدت به فروش ۴۸۶.۵۹۹.۰۰۰تومان دست پیدا کند. این فیلم داستان دختر جوانی را روایت می کند که برای دیدن و عکس سلفی گرفتن با یک خودروی فراری به تهران می آید. محسن‌تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، محمدرضا داوودنژاد و سیما تیرانداز، بازیگران این اثر هستند.
عصبانی نیستم!
این فیلم که پس از پنج سال با کشمکش های فراوان سرانجام اکران شد، در همین مدت کوتاه توانسته مبلغ ۳۰۳.۵۴۸.۰۰۰تومان فروش داشته باشد. این فیلم به کارگردانی رضا درمیشیان با بازی نوید محمد زاده و باران کوثری در اولین روز اکران خود با 23 سالن سینمایی به نمایش درآمد و بیش از 182 میلیون تومان فروش کرد تا در میان فیلم های اکران دوم نوروز بیشترین درآمد را در روز افتتاحیه داشته باشد.
این فیلم علاوه بر داستان گیرا و جذاب خود، با حواشی فراوانی برای اکران همراه بوده است. عصبانی نیستم! داستان «نوید» با نقش‌آفرینی نوید محمدزاده، دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم‌آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه، با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر موردعلاقه‌اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد.
چهارراه استانبول
این فیلم که به تازگی اکران شده، تا کنون مبلغ ۲۰۵.۳۰۸.۰۰۰تومان فروخته است. تهیه کننده و کارگردان این اثر مصطفی کیایی است. این فیلم با نگاهی متفاوت، به حادثه ساختمان پلاسکو می پردازد. بهرام‌رادان، مصطفی کیایی و سحر دولتشاهی، بازیگران اصلی این اثر هستند که در خلاصه آن آمده است: «بهمن و احد، تولیدی ورشکسته‌ای در پلاسکو دارند و از دست طلبکاران و اهالی پلاسکو فراری اند، روز حادثه بهترین زمان برای فرار از دست آن‌هاست...».
آن سوی ابرها
این فیلم تازه ترین اثر مجید مجیدی در ستایش عشق و تنوع روابط انسانی است. این فیلم در افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت و تاکنون توانسته مبلغ ۱۳.۷۱۵.۰۰۰ تومان فروش داشته باشد. ایشان خاطار و مالاویکا موهانان، بازیگران این فیلم هستند.
خوک
تازه ترین فیلمی که این روزها روي پرده سینماها قرار دارد، آخرین اثر سینمایی مانی حقیقی است که لیلا حاتمی و علی مصفا برای اولین بار، حضور در یک اثر کمدی را تجربه کرده‌اند. این فیلم که اولین روزهای اکران خود را تجربه می‌کند، تاکنون توانسته به مبلغ فروش ۲۲.۰۹۵.۰۰۰ تومان برسد.حسن معجونی، لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، علی مصفا و پریناز ایزدیار از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: «حسن خشمگین است.مدتی موفق به فیلم ساختن نشده است.ستاره‌ محبوبش صبر ندارد و می‌خواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کم‌کم حافظه خود را از دست داده است. مزاحم جذابی او را هر جا می‌رود، تعقیب می‌کند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است؛آیا او مهم‌ترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمی‌گیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتل‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل می‌شود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشه‌ هوشمندانه‌ای بکشد...».
شرایط ناعادلانه است
تعداد سالن‌ها و سانس‌های اختصاص داده شده، برای هر فیلم متفاوت است و همین مساله شرایط اکران را برای فیلم‌های مختلف، تا حد بسياری ناعادلانه می‌کند. برای مثال فیلم «عصبانی نیستم!» پس از سال‌ها کشمکش و پنج سال جلوگیری از اکران آن، امروز تنها در سینماهای تهران نمایش داده می‌شود؛ در حالی که وضعیت برای فیلمی مانند «به وقت شام» یا «آن سوی ابرها» به‌طوركامل متفاوت است. اما با همین روند باز هم شاهدیم که فیلم عصبانی نیستم تنها در اولین روز اکران خود رکورد خوبی را ثبت کرد. برخی از شهرستان‌های ایران همچنان خالی از سالن سینما هستند و در بسیاری از شهرستان‌هاي ديگر نیز، جز سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری، سینمای دیگری وجود ندارد و ناعادلانه بودن شرایط اکران، در این شهرستان‌ها معنای عمیق‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از این آمار فروش که به دست ما می رسد، مرتبط به تهران است و برای کشوری با جمعیت حدود 80 میلیون، چنین شرایطی چندان جالب به نظر نمی رسد. مافیای پخش و اکران در ایران که متاسفانه بسیارهم قدرتمند هستند، می‌توانند یک فیلم را با ندادن سالن و سانس‌های مناسب، زمین بزنند. اما فروش خوب «عصبانی نیستم!» نشان داد که مردم هنوز نقش مهمی در این میان دارند و می توانند با حمایت از فیلم یا فیلم هایی که سال ها در هزارتوی اکران مانده اند، جلوی این جریان ناخلف بایستند.