طنین نغمه‌های جاودانه اقوام




«ایران»: آخرین نواهای یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در دیار کریمان نواخته شد؛ نواهایی برخاسته ازآداب، رسوم و سنن ملی و بومی که ازسالیان بسیاردور سینه به سینه نقل شده وهمچنان تازگی دارد و زمزمه می‌شود. سه دوره اخیراین جشنواره بعد از وقفه‌ای چهار، پنج ساله درشهر کرمان برگزارشد. آیین اختتامیه این جشنواره شامگاه جمعه (14 اردیبهشت) با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ملا نوری معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری کرمان، احمد صدری دبیر این دوره از جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در تالار خواجه نصیر شهر کرمان به کار خود پایان داد.


موسیقی نواحی، شناسنامه غنای فرهنگی ایران است
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در سخنانی با بیان اینکه اقوام مختلف این کهن بوم، در طول ادوار پی در پی تاریخی، نقش بسزایی در چهره آرایی این کارنامه درخشان داشته‌اند، بیان داشت: موسیقی نواحی بخش بزرگی از رسالت بسترسازی فرهنگی و انتقال دوره به دوره این امانت پیشینیان را به دوش کشیده و در ارائه تصویری زنده و پویا از حیات اجتماعی این کشورکهنسال، به جد نقش آفرین بوده است.
سید محمد مجتبی حسینی افزود: از آوای دلنشین شبانی در لرستان تا زخمه‌های عاشیق‌های آذربایجان؛ ازنوای دوتار خراسان تا بانگ شورآفرین دمام خوزستان و بوشهر و هرمزگان؛ ازناله‌های قیچک سیستان تا نغمه‌های جانفزای تنبور کردستان؛... همه و همه شناسنامه‌ای از غنای فرهنگی مردمان این دیار هنرپرور و خوش قریحه است. موسیقی نواحی اینک آینه تمام نمای باورها و اعتقادات قومیت‌های اصیل ایران بزرگ بوده است.
توجه مسئولان فرهنگی به موسیقی نواحی
 دیگر سخنران این مراسم، دبیریازدهمین جشنواره موسیقی نواحی بود. به گفته احمد صدری سطح این دوره ازجشنواره، اجراها و نوازندگی‌ها نسبت به دوره‌های قبل فوق‌العاده بالاتر بود.
به اعتقاد او یکی ازعوامل عدم رشد هنرمندان حاضراعم ازخوانندگان و نوازندگان، احساس آزادی و رهایی بیشتر است، بنابراین تلاش کردیم روند جشنواره به شکلی پیش برود که آنها مجبور به حرکت یک مسیر ملودیک از پیش تعیین شده با قید و بندهایی معمول نباشند. این رهاشدگی منجر به ارتقای کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره شد و این حس نیز به مخاطب منتقل شده است.
در این مراسم بیانیه هیأت انتخاب یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قرائت شد.در بخشی از این بیانیه آمده است: «یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی به پایان می‌رسد که مبتنی بر برگزاری موفق ادوار گذشته این رویداد فرهنگی؛ با کوله باری ازتجربه، میزبان دوباره حدود دویست نفر ازهنرمندان ارزنده فرهنگ‌های موسیقی مردمی اقصی نقاط کشورمان بودیم... در این دوره تلاش کردیم که رویکردی نو و محرک را محور اصلی جشنواره قرار دهیم و آن مقوله آفرینش ملودی توسط مجریان این گونه از موسیقی بود.»
ازدیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه، رونمایی از کتاب «منظومه خوانی»؛ جستار دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود؛ اثری که به همت احمد صدری و صادق چراغی نظر، همکاری بهنام شاه حسینی و امین صبحی و با حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و رادیو فرهنگ از سوی انتشارات آرون منتشر شده است. همچنین در  این مراسم از کم سن‌ترین و مسن‌ترین هنرمند شرکت‌کننده نیز با اهدای لوحی تجلیل شد.
این دوره از جشنواره با حضور هنرمندانی از 21 استان کشور از 11 اردیبهشت ماه به میزبانی شهر کرمان آغاز و به طورهمزمان آثار آن در شهرستان های زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان اجرا شد. در مجموع 55 اجرا در شهرستان ها و 67 اجرا در کرمان طی این چهار روز صورت گرفت.
به گفته مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در این دوره از جشنواره 12 نفراز پیشکسوتان، 9 نفر از سازندگان ساز کشوری و 8 نفر از برگزیدگان جوان حضور داشتند و درحاشیه جشنواره، نمایشگاه ساز، کارگاه آموزشی پژوهشی سازسازی و نمایشگاه کتاب نیز مهیای حضور بازدیدکنندگان بود.


بــــرش
هنرمندان موسیقی نواحی بیمه می شوند

مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از بیمه هنرمندان حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان خبر داد. به گفته افسانه حق‌شعار، همه این هنرمندان حتی افراد بالای ۶۰ سال به شرط آنکه تحت پوشش هیچ سازمانی نباشند و درآمدی نداشته باشند، می‌توانند از بیمه تأمین اجتماعی و خدمات تکمیلی بهره‌مند شوند. او درباره چگونگی بررسی شرایط هنرمندان به ایسنا گفت: ما به مراکز استان‌ها نامه نوشتیم تا افراد واجد شرایط را معرفی کنند. همچنین با گروه‌های مختلف هنرمندان حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی صحبت کردم تا نماینده خودشان را برای پیگیری این موضوع معرفی کنند. او ابراز امیدواری کرد که با کمک هنرمندان و اداره‌های ارشاد استان‌ها تا آخر خردادماه بیمه هنرمندان حاضر در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی محقق شود البته طبق گفته حق‌شناس، این زمان به سرعت عمل ارسال مدارک هنرمندان بستگی دارد و اگر آنها مدارک خود را هر چه زودتر برسانند، این مسأله در کمتر از مدت زمان دو هفته پیگیری خواهد شد. مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر بخش عمده‌ای از هزینه بیمه هنرمندان را به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند، اعلام کرد: هنرمندان می‌توانند برای تحت پوشش قرار دادن اعضای خانواده و افراد تحت تکفل‌شان برای بیمه خدمات تکمیلی از طریق صندوق اقدام کنند.