بالا گرفتن زمزمه ها از تغییر کابینه؛ نوبخت: بی اطلاعم!

دومین انتقاد علنی رئیس جمهور از کابینه اش همان طور که انتظار می رفت، بحث تغییر در کابینه را خیلی زودتر، بر سر زبان ها انداخت. در این باره اظهارات رحیمی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید نشان می دهد که تحولاتی در حال رخ دادن است. به گفته این نماینده اصلاح طلب مجلس رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی که با نمایندگان داشت، اعلام کرد که برای ترمیم کابینه و جابه جایی‌ها منتظر تعیین تکلیف لوایح تفکیک وزارتخانه هاست.» رحیمی در گفت و گو با ایسنا گفت: رئیس جمهور به نوعی انتظار خود از مجلس را مطرح کرد تا در تصویب این لوایح سرعت بیشتری داشته باشد لذا اگر قرار به ترمیمی در کابینه باشد رئیس‌جمهور منتظر تعیین تکلیف این لوایح است تا درباره جابه جایی وزرا تصمیم گیری کند. پایگاه نامه نیوز در مصاحبه خود با مبلغ، فعال اصلاح طلب مدعی شد: زمزمه هایی شنیده می شود مبنی بر این که اصلاح طلبان مشخصا خواستار تغییر پنج عضو کابینه شده اند. مبلغ البته درباره این ادعا توضیحی ارائه نکرد.
نوبخت: از تغییرات بی اطلاعم
در اظهارنظری دیگر نوبخت درباره این که آیا انتقادات اخیر رئیس‌جمهور زمزمه تغییر برخی از مدیران است؟ از تغییرات در کابینه ابراز بی اطلاعی و بیان کرد: در هیئت دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است. به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت افزود: آقای رئیس‌جمهور بسیار آدم زیرکی است از مدیران خود شناخت دارد و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی انجام می‌دهد، این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و باتوجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالبات هستند.
ابطحی: روحانی هرچه سریع تر کابینه اش را ترمیم کند


در عین حال تعدادی از فعالان اصلاح طلب و پایگاه های خبری در اظهار نظرهایی خطاب به رئیس جمهور این نقد را مطرح کردند که روحانی به جای اظهارنظر علنی باید تغییرات را به شکل عملیاتی پیگیری کند. مثلاً محمدعلی ابطحی در کانال تلگرامی اش نوشت: «آقای روحانی به جای گلایه های علنی از وزرایش، باید هرچه سریع تر کابینه اش را ترمیم کند. همان که رهبران اصلاح طلب از ابتدا درباره این چینش کابینه ابراز نگرانی می کردند. البته اگر ترمیم به دلایل گوناگون به حذف اقلیت معتقد به شعارهای روحانی منجر نشود.» پایگاه الف در یادداشتی مشابه نوشت: اگر واقعاً روحانی از عملکرد برخی وزرای خود ناراضی است؛ چرا چنین مدیرانی را توبیخ نمی کند، مورد بازخواست قرار نمی دهد و آن ها را برکنار نمی کند.به گزارش ایلنا، خباز فعال اصلاح طلب و استاندار سابق سمنان نیز گفت: بعضی از وزرا در برخی موارد علیه دولت کار می‌کنند، وزرا بعضا گل به خودی هم می‌زنند علی رغم این که حمایت نمی‌کنند. ترکان مشاور رئیس جمهور هم در گفت و گو با اعتمادآنلاین با بیان این که روحانی وزرایی می‌خواهد که برایش شمشیر بکشند، گفت: امروز به مدیرانی نیاز داریم که مشکلات را به جان بخرند.
ناصری: رئیس جمهور تغییر در کابینه را به جهانگیری بسپارد
همچنین عبد ا... ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا از انتقادات روحانی   به برخی وزرا، بوی ترمیم کابینه می آید؟ گفت: بالاخره مردم هنوز به این تغییر امیدوارند. اما این صحبت های آقای روحانی در جامعه رای ایشان، کنشگران سیاسی و نخبگان کشور پذیرفته نیست. وی معتقد است: اگر رئیس جمهور تغییر در کابینه را به اسحاق جهانگیری بسپارد و از وی بخواهد که در این مورد تصمیم گیری کند، این رویه زودتر به نتیجه می رسد.
روایت روزنامه کارگزاران از اعضای ناامید کابینه
در اظهارنظر دیگری حسین مرعشی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت: وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رئیس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است، اگر فردی ناامید یا ناتوان است رئیس‌جمهور باید او را برکنار کند. به گزارش خبرآنلاین، روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران هم در شماره دیروز خود اعضای کابینه را به دو دسته تقسیم کرده که در این تقسیم بندی، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، زنگنه، وزیر نفت و کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اعضای ناامید دولت شناسایی شدند. همچنین معاون اول رئیس جمهور به عنوان شخص امیدوار و حجتی، وزیر کشاورزی به عنوان شخصی که علاوه بر گفتن مشکلات راه حل ارائه می دهد، معرفی شده اند.