یاد باد از کلامِ پیرِ اصلاحات!

مسعود خوشابى- نه به این دلیل که اساساً «شناخت» امرى دشوار است، بلکه شناخت کلیه ابعاد وجودى یک کشور، امرى بسیار غامض و دشوار است. هر چه آن کشور در صحنه جهانى نقش برجسته‌ترى داشته باشد، پى بردن به ریزه‌کارى‌هاى حیات‌بخشش بغرنج‌تر مى‌شود.
درهم‌تنیدگى‌هاى اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى در راستاى پر هیمنه تاریخ جهانى، کار کنشگر را به منظور «شناخت یک کشور» با مصائب پژوهشى پردامنه‌اى روبه‌رو مى‌کند. واضح است حتى در دنیاى هزاره سوم میلادى، چه بخواهیم و چه نخواهیم، حرف اول و آخر را در یک کشور، «سیاستمدارن» آن کشور مى‌زنند که چه بسا حرف عموم اهالى آن محدوده جغرافیایى هم نیست. طبیعى است هر چه ساخت و ساز یک جامعه بر مبانى تحقق خواست‌هاى همگانى‌ترى استوار باشند، جایگاه اعتبارى کلام «سیاستمدار در قدرت» که همان دولتمرد است، نافذتر و رفیع‌تر خواهد بود.
از تجمیع سه نکته بر شمرده مى‌توان چنین استنتاج کرد: یک دولتمرد آگاه به نقش خویش با اتکاء بر آخرین دستآوردهاى پژوهشى زمانه‌اش و بر پایه حمایت‌هاى آگاهانه اهالى سرزمینش مى‌تواند به موفقیت دست یابد.
با این مقدمه از آنجا که به جرات مى‌توان این اظهار را تایید کرد که: «به نظر مى‌رسد ترامپ با سیاست شخصى خود و ایجاد فضاى تعلیق و تهدید توانسته عملاً انتفاع ایران را با وجود برآورده کردن تعهدات برجامى به صفر برساند» [جوان: 6/2/97] لذا ... لازمه پیشبرد کار، حداقل در کلام، رعایت نکاتى است که چه در عرصه داخلى و چه در میدان بسیار وسیع جهانى، روز به روز حداقل به شمار شنوندگان‌مان بیفزاییم. حالا با هرساز و کار انتخاباتى‌اى، رئیس‌جمهور یک مملکت را «کاسب»، «تاجر»، «ساختمان‌‌ساز»، «برج‌ساز»، «جیره‌خوار دیگران» خطاب کردن، غیر از اشاعه فرهنگ ناپسندیده هتّاکى به حل چه معضلى کمک مى‌کند؟ با بیان این اوصاف طى چهل سال به کشور خودمان که بعید مى‌دانیم خیرى رسیده باشد.


در ساده‌ترین تعاریف، ایالات متحده آمریکا کشورى است چندملیتى به لحاظ قدمت تاریخى نوپا، به لحاظ وفور منابع به غایت ثروتمند، صاحب به‌روزترین تکنولوژى دنیا و اقتصادى هزارتو و پرقدرت با توان نظامى‌اى بى مانند، اما مردمى دارد که از عُشر مزایاى مردم اروپا بهره مند نیستند. ارتباط اقتصاد با توده مردم، براساس نوعى MORTGAGE است. اقتصادى که کمتر از 10 درصد آن دولتى است و مابقى جولانگاه تاخت و تاز بى‌رحمانه مونوپل‌هاى غول‌آسا، معروف حضور جناب ترامپ‌ها! به عنوان تملیح، درعصر دیجیتال در قوانین مدنى آن کشور آمده، بستن اسب به تیرچراغ برق ممنوع است یا بستن سوسمار به اسب و کشیدن آن روى زمین ممنوع است ... و در انتها فراموش نکنیم در بحران ویرانگرِ مسکنِ پیش آمده که از عمرش دو دهه هم نمى‌گذرد، بوش پسر رئیس‌جمهور وقت به میلیون‌ها بى خانمانِ عاصى از زندگى، رو کرد و صراحتاً گفت: «دولت در قبال تصمیمات خصوصىِ اشتباهِ مردم هیچ گونه مسئولیتى ندارد»!
در خاتمه آیا رواست از مردم شهرى بخواهیم به رسم دعوت جهانیان حُسن بیان پیشه کنند، اما خودمان از نثار دشنام به منتخبین مردم آن جهانیان ابایى نداشته باشیم؟
سایر اخبار این روزنامه
رهبرانقلاب در دیدار کارگران و کارآفرینان: اتاق جنگ اقتصادی با ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکاست «ابتکار» از تلاش ها برای اصلاح قانون انتخابات و شفافیت مالی نامزدها گزارش می دهد آیا روحانی روی حرفش درباره نرفتن دست دولت روی دکمه فیلترینگ تلگرام می ایستد؟ صدور حکم قضایی برای زمین‌گیر شدن «موشک کاغذی» علیرضا صدقی فیلترینگ تلگرام و چند سوال ساده ادبیات کارگری در ادبیات امروز چه جایگاهی دارد؟ کارگران مشغول کارند، احتیاجی به کتاب ندارند! «ابتکار» وضعیت قیمت گذاری حاکمیتی و تاثیر آن در اقتصاد کشور را بررسی می‌کند قیمت گذاری در ریل خطا معماری معاصر روستاهای ایران و نقش آنها در توسعه گردشگری بررسی شد لگدمال اصالت روستا زیر قدم های توسعه «ابتکار» از سردرگمی مردم و مسئولان در پی تغییرات طرح ترافیک 97 پایتخت گزارش می‌دهد سخنگوی دولت در نشست خبری: اطلاعی از تغییرات در کابینه ندارم در گفت و گوی اختصاصی «ابتکار » با دکتر علیرضا موسوی‌زاده مطرح شد حرکت خاورمیانه به سوی دوقطبی ایران و انگلیس یاد باد از کلامِ پیرِ اصلاحات! یاد باد از کلامِ پیرِ اصلاحات! یاد باد از کلامِ پیرِ اصلاحات!