افشاني كليد‌دار پايتخت

آرمان- مطهره شفیعی: کم‌کم به مرحله نهایی انتخاب شهردار نزدیک می‌شویم و در 23 اردیبهشت است که اعضای شورای شهر یکی از گزینه‌ها را به‌عنوان شهردار انتخاب خواهند کرد. پیش‌بینی‌های «آرمان» یکی پس از دیگری در موضوع انتخاب شهردار به واقعیت مبدل می‌شود. یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری تهران محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بود که «آرمان» در روزهای قبل با اشاره به مسئولیت و تعهداتی که او به دولت داده بود پیش‌بینی آن را داشت که با استعفای حجتی از دولت و حضورش در شهرداری موافقت نشود و حتی روز گذشته از تیتر «حجتی وزیر خودکفایی، نه شهرداری پایتخت»، استفاده کرد. بر همین اساس بود که روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفت: «محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق و یکی از افراد آینده‌نگر است که بخش کشاورزی را خوب تشخیص می‌دهد، پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد. همچنین افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود.» این اظهارات یعنی«نه» به حضور حجتی در شهرداری!
نیامده؛ انصراف!
8 اردیبهشت بود که «آرمان» در گزارشی درباره انصاری ‌لاری یکی از گزینه‌های مطرح برای جلوس بر کرسی شهرداری نوشت: «انصاری لاری تمایلی به حضور در شهرداری تهران ندارد و انصراف داده است. پس از انتشار این خبر بود که روز یکشنبه خبر رسید که او انصراف داده است و حتی نامه انصراف او که دست‌نویس بود در شبکه‌های مجازی منتشر شد اما بعد از ظهر همان روز محسن هاشمی و تعدادی از اعضای شورای شهر با او صحبت کردند. پس از آن انصاری لاری از انصراف، منصرف شد. آنچه در روز یکشنبه رخ داد پیامی برای اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری بهتر در انتخاب شهردار دارد. نخست اینکه این گزینه تصدی شهرداری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش است و به اذعان بسیاری این جایگاه از ارزش بالایی برخوردار است؛ بنابراین بی‌میلی انصاری برای طرح آمادگی خود برای حضور در شهرداری تهران کمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. گویی او پس از اصرار برخی حاضر به پذیرش آن شده که نامش فعلا در لیست گزینه‌های شهرداری قرار بگیرد و به‌نوعی ابزار سیاسی برای تحقق اهداف یک جریان در انتخاب شهردار شود. از سوی دیگر انصاری لاری نشان داد که در تصمیماتش دچار تزلزل است و اگر نجفی پس از 7 ماه حضور در شهرداری انصراف داد، انصاری اما هنوز که در لیست گزینه‌ها است از انصراف و انصراف از انصراف سخن می‌گوید بنابراین طبیعی است که اعضای شورای شهر درصدد انتخاب شهرداری نباشند که تجربه تلخ انصراف را تکرار کند. از سوی دیگر او در متن انصراف خود آورده است: «در پاسخ به اظهار لطف و مهربانی مردم شریف و عزیز جزیره کیش انصراف خود را از نامزدی تصدی مسئولیت شهرداری تهران اعلام می‌کنم». اکنون سوال است که چگونه لطف و محبت مردم کیش فراموش شد؟ به‌نظر می‌رسد نباید انصاری لاری را از گزینه‌های ماندگار تا روز تعیین شهردار دانست.
جدی‌ترین گزینه


جدی‌ترین گزینه‌ برای تصدی شهرداری تهران محمدعلی افشانی است که سوابق خوبی در امور عمرانی دارد. افشانی سوابق اجرایی زیادی اعم از استاندار فارس در دولت یازدهم را دارد و همچنین معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان بوده است. اکنون هم معاون عمرانی وزیر کشور است. او برخلاف برخی گزینه‌های دیگر تصدی شهرداری تهران نسبتی با حاشیه ندارد و از روز نخست حضور خودش را به‌عنوان گزینه تصدی شهرداری اعلام کرد. دیروز هم محسن هاشمی و هیات رئیسه شورای شهر تهران با حضور در معاونت عمرانی وزارت کشور از افشانی برای حضور فعال و جدی در عرصه انتخابات شهردار تهران و ارائه برنامه‌ها دعوت به عمل آوردند. او به‌خوبی به خواست جامعه اشراف دارد که یکی از آنها گلایه از بی‌توجهی به زنان است. در همین راستا افشانی که رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم هست، دیروز با اشاره به فعالیت زنان در حوزه‌های مدیریت شهر و روستا، گفت: در این مجموعه ۳۵۴۷ زن عضو شوراهای اسلامی روستاها و ۲۳۹۳ نفر نیز دهیار زن هستند، همچنین در مدیریت شهری نیز ۴۸۲ زن عضو شوراهای اسلامی شهر و ۸ زن هم به‌عنوان شهردار مشغول به فعالیت هستند. یکی از شرایط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار، مشارکت زنان در سطح مدیریت است، زنان با حضور در نقش‌های مدیریتی در عرصه شهر و روستا می‌توانند در توسعه متوازن و پایدار نقش بسزایی داشته باشند. وی افزود: در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه، شاهد هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره زنان ایران اسلامی توانسته‌اند با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند. معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: این مشارکت در تمامی سطوح مدیریتی (ملی، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محلی) قابل ملاحظه و چشمگیر است و نظام جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در کشور را با بهره‌گیری از ساختارهای قانونی، فرادستی و بهره‌گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور فراهم کرده و بر همین اساس بستر لازم برای مشارکت و حضور بیش از پیش زنان در جامعه ایجاد شده است.
ماندگاری بر کرسی؟
سمیع‌ا... حسینی مکارم گزینه دیگر برای جلوس بر کرسی شهرداری است که اکنون سرپرستی این نهاد را برعهده دارد. وی از مدیران شهرداری تهران است که سوابقی همچون مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیرکل مدارس شبه قاره هند و مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه دارد. وی در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد از آموزش‌ و پرورش جدا شد و به سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، پست بانک رفت. مکارم پس از روی کار آمدن دولت روحانی و با حضور نجفی در سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد. رأی بالای شورا به او نشان داد که در بین اعضای شورا مقبولیت خوبی دارد و این را در حوزه مدیریتی نشان داده است. برای حسینی مکارم حاشیه‌هایی درباره املاک نجومی هم پدید آمد که البته تبرئه شد. حسینی مکارم گزینه‌ای است که می‌تواند آرای اعضای شورای شهر را به خود اختصاص دهد و بر کرسی شهرداری بنشیند.