اميد در شهر خسته

رقابت های لیگ آزادگان با جذابیت هرچه تمام‌تر به پایان رسید. در روز پایانی مسابقات لیگ یک، سرخ‌پوشان تیم نساجی مازندران توانستند پس از انتظاری 25 ساله در نهایت هدف مهم خود را محقق کنند. تيم ريشه‌دار قائمشهري در روزی که احتیاج به شکست دادن راه آهن با اختلاف حداقل چهار گل و نیز نتيجه نگرفتن خونه به خونه داشت، با نتیجه پرگل 6 بر صفر تیم پایین جدولی راه آهن را از پیش‌رو برداشت. نساجي پس از 25 سال انتظار، انتظاری توام با صبر به سطح اول فوتبال باشگاهی برگشت و برای اولین بار لیگ برتری شد. حالا مازنی‌های عشق فوتبال را باید سرخوش‌ترین طرفداران بدانیم؛ چراکه صبرشان از دور ماندن رقابت با بزرگان لبریز شده بود و حال که قرار است با بزرگان رقابت کنند، از همین امروز روزها را می شمارند تا هجدهمین دوره لیگ برتر شروع شود و نساجی شانه به شانه پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و دیگر تیم‌های غول باشگاهی ایران به رقابت بپردازد. البته مهم این است که مدیران استان و همه کسانی که می‌توانند نساجی را حمایت کنند، آستین ها را بالا بزنند تا نساجی در لیگ زنگ تفریح نشود و بتوانند سال‌های سال در جمع لیگ برتری‌ها بمانند و نشان بدهند که حق مازندران در سطح ممتاز فوتبال ایران، حداقل یک تیم است که نامش برای همه مازندرانی‌ها مهم و دوست داشتنی است.حال با حضور نساجی مازندران و البته نفت مسجد سلیمان همه فوتبال دوستان بی صبرانه منتظر شروع هجدهمین دوره لیگ برتر هستند. برای جذاب شدن لیگ هجدهم همین بس که دو تیمی راهی لیگ آزادگان شدند که کمترین میزان طرفدار را داشتند و جانشین آن‌ها تیم‌های نساجی مازندران و نفت مسجد سلیمان با طرفداران افراطی و پرشور خود، جلوه ویژه‌ای به لیگ خواهند داد. اکنون لیگ برتر تنها تیم‌هایی مثل سایپا، پیکان و گسترش فولاد را با کمترین تماشاگر در فصل هجدهم می‌بیند. اما با حضور تیم‌های شهرستانی مثل سپیدرود، نساجی از شمال کشور، نفت آبادان، مسجد سلیمان و البته پارس جنوبی از جنوب، تراکتورسازی از غرب، سپاهان و ذوب آهن و در نهایت استقلال و پرسپولیس از مرکز یکی از جذاب‌ترین فصول خود را در پیش دارد. فصلی که سکوها به تسخیر هواداران دو آتيشه‌ای در خواهد آمد که تا آخرین نفس برای موفقیت تیم شهرشان تلاش و تشویق می‌کنند. لیگی شاید مثل انگلیس که هر تیم تماشاگر و طرفدار خاص خود را خواهد داشت.
نقش پررنگ کاپیتان عباس زاده در خلق حماسه
در کنار همه اتفاقات مثبتی که در تیم نساجی افتاد تا این تیم آماده صعود به لیگ برتر شود، مرد محبوب قائمشهر در این اتفاق تاریخی، سهم انکارناپذیري داشته است. نقش اول صعود نساجی به لیگ برتر را می توان بازیکنی دانست که عشق و علاقه خود به این تیم را هرگز پنهان نکرده و امسال نیز در شرایطی که تیمش را نیازمند به حضور خود دید، راهی شهر خسته شد تا نساجی را دوباره به رویای دیرینه نزدیک کند. چند ماه پیش نساجی در کورس بالانشین‌های لیگ یک نیاز داشت تا مهاجم تمام کننده خود را در اختیار داشته باشد و با کمک او به لیگ برتری شدن فکر کند. عباس زاده که از ابتدای فصل در سایپا حضور داشت و مهره ای مهم برای تیم علی دایی محسوب می شد، دلنوشته ای را خطاب به سرمربی تیمش نگاشت و از او درخواست کرد رخصت بازگشت به قائمشهر و کمک به نساجی در آن برهه حساس را بدهد. سرانجام علی دایی این اجازه را به عباس زاده داد و مهاجم تیمش را به نساجی فرستاد. مهاجمی که 6 گل در نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر زده بود، در نساجی نیز با قدرت آغاز کرد و گل های زیبا و البته مهمی را برای این تیم به ثمر رساند. بازگشت عباس زاده به ورزشگاه وطنی خاطره‌ساز تر از چیزی بود که قائمشهری‌ها فکرش را می کردند. او در طول نیم فصل بارها و بارها تاکید کرد که دست از تلاش بر نمی دارد و با هم تیمی‌هایش سفت و سخت دنبال صعود به لیگ برتر خواهد بود. در نهايت مرد اول قائمشهر در سال‌های اخیر، در دیدار پایانی مقابل راه آهن پس از به ثمر رساندن گل‌های شماره 14 و 15 خود در چهاردهمین بازی، مزد زحماتش را گرفت. محمد عباس زاده همان‌طور که مردم شهرش دوست داشتند، محور صعود نساجی به لیگ برتر شد و امید شهر خسته را به یک ماجراجوییِ جذاب حداقل 30‌هفته ای فرستاد.
جواد نکونام؛ صعود از دیوار افتخار


نکونام در اولین سال مربیگری حال یک صعود دراماتیک و استثنایی را به لیگ‌برتر جشن گرفته است. درست وقتی که داور سوت پایان دیدار نساجی و راه‌آهن را به صدا درآورد و او جلوتر از بازیکنان برای شادی به آسمان می‌پرید، مشخص بود که یک سرمربی جدید به فوتبال ایران اضافه شده است. نکته جالب این است که نکونام اولین تجربه مربیگری خود را از تیم خونه ‌به ‌خونه شروع کرد. او که صحبت‌های مفصلی درباره حضورش در تیم تراکتورسازی به گوش می‌رسید با تغییر نظر مدیرعامل تراکتورسازي به تیمي بابلی رفت تا با کسب نتایج خوب نشان بدهد باوجود جوانی، یک مربی آینده‌دار و صاحب سبک است. دوران حضور نکونام در بابل البته زودتر از حد انتظار به اتمام رسید و او به دلیل اختلاف شدید با مدیران خونه به خونه این تیم را ترک کرد. با این حال او به نساجی مازندران پیوست. بازگشت او در فاصله 9 هفته به اتمام لیگ دسته اول دوباره تنور رقابت را بین نساجی و خونه به خونه اوج گرفته، روشن کرد و دو تیم نفس به نفس تا هفته آخر پیش رفتند. جالب اینکه نساجی پس از کسب تساوی بدون گل در مقابل تیم نفت مسجد سلیمان، درست دو هفته پیش از اتمام لیگ دسته اول به نظر نا امیدترین تیم در بین شانس‌های صعود بود اما محاسبات نکونام جواب داد و او با پیروزی پرگل مقابل راه‌آهن با تفاضل گل بهتر راه صعود به لیگ‌برتر را هموار کرد تا اولین و دومین تجربه سرمربیگری‌‌اش نتیجه‌ای شیرین در پی داشته باشد. سبک مربیگری نکونام الگو گرفته از سرمربیان بزرگی است که او با آن‌ها کار کرده بود. چهره‌هایی مثل کارلوس کی‌روش که تا قبل از انتخاب سرمربی تیم امید، کاپیتان سابقش را شایسته‌ترین فرد برای تصاحب این پست می‌دانست. نکونام حالا با جاه‌طلبی خاص خود، یک سرمربی مدعی و جوان در فوتبال ایران است. به عکس‌های لحظات پایانی پیروزی نساجی در بازی آخر نگاه کنید و این مربی با آتیه فوتبال ایران را دقیق‌تر ببینید. او جواد نکونام است، راه را باز کنید.