حمایتها از توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد پوتین و مکرون بار دیگر بر حفظ برجام تاکید کردند

کشورهای مختلف جهان و شخصیت‌های تاثیرگذاری بین‌المللی همچنان بر ضرورت حفظ برجام تاکید می‌کنند.
روسای جمهوری روسیه و فرانسه در تماس تلفنی بار دیگر بر حفظ توافق هسته‌ای با ایران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردند.
ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون در این تماس تلفنی که به درخواست طرف فرانسوی انجام شد، در خصوص توافق هسته‌ای گفت و گو کردند و رئیس جمهوری فرانسه، پوتین را در جریان نتایج سفر اخیر خود به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور درباره برجام قرار داد.
به گزارش رسانه‌های روسی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می‌نخست وزیر انگلیس اعلام کرده‌اند که آماده هستند در چارچوب گسترده‌تری در خصوص محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.


تنها ساعتی پس از انتشار بیانیه سران سه کشور اروپایی درباره نیاز به توافق تکمیلی با ایران، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود تاکید کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی فراتر از تعهدات خود نمی‌پذیرد.
پس از مخابره این خبرها، روز یکشنبه، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه و کاخ کرملین با بیان اینکه از موضع شرکای اروپایی اطلاع داریم که معتقدند برجام باید حفظ شود، بار دیگر تاکید کرد: برجام قابل نقض نیست، در غیر اینصورت هیچ زمینه‌ای برای ادامه تماس‌ها و گفتگوها وجود ندارد.
آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز در توئیتر نوشت: مواضع کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان سه کشور اروپایی عضو مذاکرات هسته ای، برجام را به خطر انداخته است.
به گزارش ایرنا، آمریکا از ابتدای دولت ترامپ در مخالفت با یک توافق بین‌المللی و یک قطعنامه شورای امنیت که مورد تایید قرار گرفته و قطعنامه‌ای است که دولت ایالات متحده نیز یکی از بانیان آن بوده و رای مثبت به آن داده است، حرکت می‌کند.
به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، رئیس جمهوری آمریکا نه تنها این قعطنامه را اجرا نکرده بلکه تعهدات دولت آمریکا را نیز نقض کرده است و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی‌گردد، زیاده خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد.
*سناتور کاردین: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ما را منزوی می‌کند
یک سناتور ارشد امریکایی هم تاکید کرد که خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران بدون داشتن برنامه‌ای برای روز بعد از این اقدام آمریکا را منزوی خواهد کرد نه ایران را.
به نوشته روزنامه اورشلیم پست، بن کاردین، سناتور دموکرات آمریکایی در کنفرانس سالانه این روزنامه در نیویورک درباره خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و قدرتهای جهانی هشدار داد.
وی با تاکید بر اینکه خروج ترامپ از این توافق آمریکا را منزوی خواهد کرد، گفت: من نیز می‌خواهم اطمینان یابم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد اما نمی‌خواهم شاهد این باشم که خود را از متحدان‌مان منزوی می‌کنیم. ما باید با جامعه جهانی همکاری کنیم تا ایران را منزوی کنیم.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که اگر توافق هسته‌ای تا روز 12 ماه مه (22 اردیبهشت) اصلاح نشود، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی مقامات دولتی آمریکا می‌گویند که ترامپ بدون اصلاح موثر بحث برانگیزترین شروط توافق هسته‌ای قصد دارد تحریم‌های هسته‌ای سختی را به طور مجدد علیه تهران اعمال کندکه به منزله خروج آمریکا از توافق خواهد بود.
سناتور کاردین در ادامه گفت: با خروج سریع از توافق بدون آنکه طرحی جامع برای روز بعد از آن داشته باشیم ما آمریکا را منزوی می‌کنیم نه ایران را. سنا از اقدامات به مراتب سخت‌تر علیه فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران که در توافق هسته‌ای گنجانده نشده است، حمایت می‌کند.
این عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا همچنین گفت که آمریکا باید حضور خود را در سوریه حفظ کند تا اطمینان یابد که ایران خلائی که خروج نیروهای آمریکایی ممکن است ایجاد کنند، پر نخواهد کرد.
*مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا:برجام اساس ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس است
عضو پیشین گروه مشاوران امنیت بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا نیز خروج از برجام را خطایی سنگین از ‏سوی کاخ سفید با عواقب وخیم دانست و گفت این توافق اساس ترتیبات امنیتی در منطقه خلیج فارس است.
"رابرت هانتر" با ایرنا برجام را یکی از بزرگترین ‏دستاوردهای بین‌المللی اخیر برای حفظ ثبات منطقه دانست و افزود: خروج از این توافق، ‏روابط با اروپا را پیچیده می‌کند و پیامد جدی برای ثبات منطقه‌ای و عواقب وخیمی برای منافع راهبردی ایالات متحده ‏خواهد داشت.‏
وی رژیم سعودی را یکی از حامیان بزرگ گروه‌های افراط گرا در جهان توصیف کرد و ادامه داد: به نظر من محمد بن سلمان ‏نمی خواهد برجام از بین برود. چیزی که او می‌خواهد محاصره ایران و تداوم پشتیبانی ایالات متحده از سیاست‌های ضد ‏ایرانی سعودی هاست. ‏
عضو ارشد مرکز روابط فرا آتلانتیک در پاسخ به این سوال که پیامدهای ‏خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران چیست، گفت: نخست اینکه ما نمی‌دانیم پاسخ ایران در چه ابعادی خواهد بود. من کارشناس نظامی نیستم، ولی بی‌تردید این ‏موضوع می‌تواند به افزایش تشنج در منطقه بر سر موضوع هسته‌ای بینجامد.
هانتر با بیان این که با برجام موضوع هسته‌ای برای مدت 10 سال حل ‏شده است، افزود: این دوره زمانی طولانی برای منطقه خاورمیانه است اما خروج از برجام، تمام پارامترهای امنیتی در خاورمیانه را تحت تاثیر ‏قرارداده و پیچیده‌تر خواهد کرد. همچنین روابط نزدیک‌تر ایران با جهان را دچار تاخیر می‌کند.‏
سفیر پیشین آمریکا در ناتو در پاسخ به پیامد خروج از برجام بر روابط کشورش با متحدان اروپایی آن هم اظهار داشت: روبط آمریکا با ‏آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا دچار مشکل خواهد شد و حتی می‌تواند شامل انگلیس هم بشود.
هانتر ادامه داد: به علاوه روابط با چین و ‏روسیه نیز بدتر خواهد شد. البته روسیه و چین می‌توانند از این موضوع بهره ببرند، چون آمریکا منزوی‌تر می‌شود و آنها ‏خواهند توانست تجارت خود با ایران را افزایش دهند.‏
وی در پاسخ به این که منافع برخی ‏گروه‌های قدرتمند در واشنگتن همچون لابی تولید کنندگان جنگ افزار در تداوم بی‌ثباتی و بحران در خاورمیانه است، گفت: آنها این کار را همین الان هم انجام می‌دهند. نقض برجام تاثیر خاصی بر این موضوع نخواهد داشت.
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا درباره ارزیابی خود از دیدار رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان با رئیس جمهوری آمریکا و تلاش‌های آنها برای حفظ برجام هم اظهار داشت: ‏هنوز نمی‌توان دقیقا گفت دیدار آنها چه نتایجی داشته است. ما نمی‌دانیم مکرون و مرکل در دیدار خصوصی چه چیزی به ‏ترامپ گفته‌اند.
هانتر تاکید کرد: از سوی دیگر سخنان تند ترامپ به این معنا نیست که همان‌ها را عمل خواهد کرد. هنوز مشخص نیست ترامپ ‏می خواهد چه کند، هر چند مکرون گفته است ترامپ از برجام خارج می‌شود اما لزوما نباید گفت این اتفاق خواهد افتاد. ترامپ ‏هنوز مشخص نکرده است که چه تصمیمی خواهد گرفت.‏
وی تصریح کرد: مرکل و مکرون به روشنی می‌خواهند که برجام را حفظ کنند. آنها می‌دانند که برجام نه تنها برای ایران مهم ‏است، بلکه برای فرانسه و آلمان و غرب حائز اهمیت است. این توافق برای ایالات متحده هم اهمیت بسیاری دارد. بسیار ‏تاسف بار است که ترامپ ارزش و استحکام برجام را زیر سوال برده است. ‏
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ بر اساس منافع داخلی خود عمل می‌کند، افزود: ترامپ به دنبال جلب ‏حمایت گروه‌های تندرو و لابی اسراییلی در داخل آمریکاست.‏
هانتر افزود: در نگاهی کلان به امنیت و ثبات منطقه ای، باید گفت برجام یکی از دستاوردهای مهم بین‌المللی در سال‌های اخیر ‏است که برای مدت 10 سال، موضوع هسته‌ای در منطقه را حل کرده است. باید گفت برجام یکی از ‏تحولات اساسی دوران اخیر است. وی با بیان این که این توافق بین‌المللی اساس ترتیبات امنیتی در منطقه خلیج فارس را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: حتی این ‏توافق به نفع کسانی است که همچون سعودی‌ها و اسرائیل با آن دشمنی می‌کنند.‏
* سفیر سوئیس در تهران: مواضع ما حفظ برجام است
سفیر سوئیس در تهران با تاکید بر اینکه مواضع ما حفظ برجام است، گفت: «برن» در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش مهمی داشته است.
مارکوس لایتنر افزود: ما همچنان همان احساس مسئولیت را نسبت به برجام داشته و به روند قبلی خود ادامه خواهیم داد.
وی با تاکید براینکه موضع سوئیس حفظ برجام است، گفت: سوئیس در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش مهمی داشته است و همچنان همان احساس مسئولیت را نسبت به برجام دارد و به هماند روند قبلی ادامه خواهد داد.
*نشریه آمریکایی:دولت ترامپ همواره در حال نقض برجام است
در همین حال نشریه آتلانتیک با بیان اینکه برجام آمریکا را تنها به برداشتن تحریم‌ها موظف نمی‌کند بلکه ملزم می‌کند در ورود ایران به اقتصاد جهانی مانع نتراشد و اشاره به موارد متعدد نقض این توافقنامه بین‌المللی در دولت ترامپ، تاکید کرد که این دولت همواره در حال نقض برجام است.
پیتر بینارت در آغاز مقاله‌ای در این تارنمای آمریکایی نوشت: با تمام داستان‌هایی که حول تصمیم دونالد ترامپ برای خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وجود دارد، تردیدی بر پایبندی ایران نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 9 مرتبه این امر را تایید کرده است. متحدان اروپایی آمریکا و حتی جیمز متیس وزیر دفاع این کشور نیز عقیده مشابهی دارند.افزون بر این، در ماه جاری میلادی وزارت امورخارجه ترامپ در گزارشی اذعان که «ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود در ضمن برجام، ادامه داده است.»
وی پس از این مقدمه در ادامه مقاله خود افزود: سوال این نیست که آیا ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده یا نه بلکه سوال در مورد پایبندی آمریکاست.
روزنامه نگاران آمریکایی اغلب از این توافق با عنوان یک داد و ستد یاد می‌کنند. تلویزیون سی ان ان در یکی از گزارش‌های خود برجام را این گونه تعبیر می‌کند که «این توافق ایران را ملزم می‌کند تا در ازای تعلیق تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند»، اما موضوع فرای این است. این توافق آمریکا را تنها به برداشتن تحریم‌ها موظف نمی‌کند. واشنگتن ملزم است تا بر سر راه ورود ایران به اقتصاد جهانی مانع تراشی نکند.
به موجب بند بیست و ششم این توافق، آمریکا و متحدانش «نباید در تحقق منافع کامل ایران از برداشته شدن تحریم‌ها مداخله کنند»؛ به موجب بند بیست و نهم توافق، آمریکا و اروپا «باید از هر سیاست گذاری‌ای با هدف تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی، خودداری کنند». بند سی و سوم نیز آنها را ملزم می‌کند تا «در مورد برداشتن گام‌هایی برای تضمین دسترسی ایران به حوزه‌های تجاری، فناوری، مالی و انرژی به توافق برسند.