واکنش ارتش سوریه به حمله موشکی شبانه به پایگاه‌های نظامی در حلب و حماه

ارتش سوریه در واکنش به حملات موشکی شبانه به دو پایگاه نظامی در حلب و حماه اعلام کرد این اقدامات امریکایی و صهیونیستی که برای نجات تروریستها صورت می‌گیرد تاثیری در عزم ارتش سوریه برای نابودی تروریستها ندارد.
بامداد دیروز رسانه‌ها از حمله موشکی به پایگاه‌های ارتش سوریه در حماه و حلب خبر دادند که تاکنون خبرها در مورد جزئیات آن و حمله کنندگان ضد و نقیض بوده‌اند. در همین رابطه، برخی آمریکا و انگلیس را عامل آن معرفی کرده و برخی دیگر نیز می‌گویند این حمله که 40 کشته داشته از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد.
با اینکه همه گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این حملات از سوی اسرائیل انجام شد، به نظر می‌رسد این حمله ابعاد و جزئیات بیشتری دارد.در همین راستا، پایگاه اسرائیلی «آروتز شوا» در مطلبی به بررسی حمله‌کننده یا حمله کنندگان پرداخته و نوشته است: این حملات ساعاتی پس از گفت وگوی تلفنی نتانیاهو و ترامپ، روسای جمهور اسرائیل و آمریکا در مورد تهدیدات و چالش‌های خاورمیانه از جانب ایران اتفاق افتاد.
از سوی دیگر، روز گذشته نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا که برای پیگیری سیاست‌های ضدایرانی به عربستان، اسرائیل و اردن سفر کرده است، با نتانیاهو دیدار و گفت وگو کرد. این حمله نیز ساعاتی پس از این دیدار انجام شد.


روزنامه تشرین سوریه که روزنامه رسمی این کشور است به نقل از منابع میدانی نوشته است، حمله اخیر به مقرهایی در استان‌های حماه و حلب از پایگاهای انگلیسی و آمریکایی در شمال اردن انجام شده و 9 موشک بالستیک در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است.در عین حال منابع خبری به شبکه المیادین گفتند، موشک‌ها منبع‌شان مشخص نیست اما به منطقه المالکیه در شمال فرودگاه حلب اصابت کرده و تلفاتی هم داشته است.
با توجه به اینکه حمله از نزدیکی پایگاه التنف (در مجاورت پایگاه نظامی امریکا و انگلیس) انجام شد و با توجه به گفت وگوها و دیدارهای روز گذشته مقامات آمریکا و اسرائیل، به نظر می‌رسد این حمله با هماهنگی و مشارکت طرفین انجام شد و می‌توان آن را آغازی بر مشارکت جنگی مستقیم دو طرف در جنگ سوریه تلقی کرد.
روزنامه هاآرتص اما در گزارش این حمله، با نقل قول اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه تل‌آویو آزادی عمل خود برای عملیات در سوریه را دارد، تلویحا این رژیم را عامل حمله موشکی نیمه شب به سوریه معرفی کرد.
منابع احتمال می‌دهند، این حملات اسرائیلی و آمریکایی در واکنش به عملیات و عبور ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان از رود فرات و حرکت به سمت شرق دیرالزور بوده باشد.
نیروهای سوریه در این عملیات، پنج روستا را از نیروهای دموکراتیک سوریه هم‌پیمان آمریکا پس گرفتند.در عین حال، جنگنده‌های سوری و روسی از روز یکشنبه حملاتی را به مناطق حضور تروریست‌ها در حومه شمالی حمص و حومه جنوبی حماه داشته‌اند.
یک منبع از میان تروریستها نیز به «رویترز» گفته است، یکی از نقاطی که هدف قرار گرفت، از پایگاه‌های ارتش موسوم به «تیپ 47» در نزدیکی شهر حماه بود که مرکز جذب نیرو توسط «شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران» خوانده می‌شود..
از سوی دیگر، منابع رژیم اسرائیل مدعی هدف قرار گرفتن موشک‌های زمین به زمین و پهبادهای ایران در این حمله شدند.
در همین زمینه، یک منبع آگاه ایرانی اعلام کرد: خبرسازی برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر حمله موشکی به شماری از نیروهای مستشاری ایران در حماء سوریه صحت ندارد و تکذیب می‌شود.
از سوی دیگرعاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و رئیس اندیشکده مطالعات امنیت ملی، روز دوشنبه به رادیو ارتش صهیونیستی گفت، این فرض که حمله روز یکشنبه به سوریه از سوی یک ارتش سازمان‌یافته صورت گرفته باشد، منطقی است.وی گفت: شدت انفجار گزارش‌شده نشان می‌دهد که نمی‌تواند از سوی شورشیان سوری صورت گرفته باشد.
وی در پاسخ به این که آیا یک ارتش سازمان‌یافته در پس این حمله بوده است گفت: دو احتمال وجود دارد: ایالات‌متحده حمله‌ای را که دو هفته پیش صورت داد تحکیم بخشیده است و اگر این حمله کار ایالات‌متحده نبوده، تنها یک احتمال می‌ماند که من قادر به تایید آن نیستم.
یادلین گفت: هدف از حمله شب گذشته باید بررسی شود. ما باید بررسی کنیم که آیا این حمله در پاسخ به انتقال تسلیحات به حزب‌الله یا زیرساخت‌های در حال تاسیس ایران در سوریه صورت گرفته یا اطلاعاتی در مورد واکنش احتمالی ایران به حمله به پایگاه T-4 وجود داشته و این حمله برای خنثی‌سازی آن بوده است.