آتش حامیان تروریسم در انبار تسلیحاتی ارتش سوریه



گروه جهان / صدای دو انفجار مهیب یکشنبه شب در خیابان‌های حلب و حماه پیچید و به‌دنبال آن خواب شهروندان دو استان پریشان شد. خبرها سریع منتشر شد، اصابت 9 موشک به پادگان‌های نظامی ارتش سوریه در دو استان حلب و حماه.
به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، خبرگزاری رسمی دولت سوریه بدون آنکه اطلاعاتی درباره عاملان این حمله منتشر کند، خبر داد که در دو حمله موشکی مواضع و انبارهای تسلیحاتی دولت این کشور نابود شده است. دقایقی بعد، دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز خبر را تأیید کرد و افزود: «در انبارهایی که مورد حمله موشکی عده‌ای ناشناس قرار گرفته، تجهیزات و مهمات ایران قرار داشته است». این سازمان در اطلاعیه خود هیچ اشاره‌ای به صدمات انسانی احتمالی نکرد و بر ناشناخته بودن هویت عاملان آن تأکید کرد. خبرگزاری سانا به نقل از یک منبع نظامی آگاه گفت: «حمله جدید موشکی‌ای به مواضع نظامی در استان حماه و حلب صورت گرفته است که تاکنون آمار دقیقی از تعداد زخمی ها و کشته‌های احتمالی آن نداریم». اما بعدتر مشخص شد که دست کم 40 نفر به شهادت رسیدند و بیش از 60 نفر نیز زخمی شده‌اند.


بازار داغ شایعه‌ها
ساعاتی پس از این حمله، خبری منتشر شد که نام 18 مستشار ایرانی هم در میان شهدای این حمله است. اما بعد ایران این خبر را قویاً تکذیب کرد. فرمانده فاطمیون نیز در واکنش به این خبر که پایگاه فاطمیون نیز در این حمله مورد هدف قرار گرفته است، گفت: «پایگاه این لشکر در نزدیک شهر حلب سالم است و هیچ یک از نیروهای این گروه در حمله‌های اخیر به شهادت نرسیدند». علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که برای دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق حضور داشت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا گفت: «اسرائیل غاصب در حمله اخیر خود نشان داد که روحیه تجاوزگری دارد و باید با آن برخورد شود. با حضور نیروهای جبهه مقاومت، محاسبات امریکا برای تجزیه سوریه به هم ریخته است، حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، ثبات و امنیت را به آن بازگردانده است». بروجردی درباره حمله سه‌گانه غرب به سوریه گفت: «تجاوز هوایی اخیر امریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه اقدامی در حمایت از تروریسم و با هدف روحیه دادن به نیروهای شکست خورده مورد حمایت آنها در این کشور است.»
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه، یک منبع نظامی سوری خبر داد: ساعت 22:30 این حملات صورت گرفته است. به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، ترکش‌های ناشی از انفجار پایگاه لشکر 47 واقع در ارتفاعات معرین که در فاصله 10 کیلومتری مرکز شهر حماه قرار دارد در حومه ابوالفداء در شهر حماه و نیز در روستای بسرین که در فاصله هفت کیلومتری این پایگاه واقع شده، سقوط کرده است. از سوی دیگر، چند موشک به منطقه المالکیه واقع در شمال فرودگاه حلب نیز برخورد کرد. نیروگاه برق حرارتی زاره در جنوب حماه نیز هدف تعدادی موشک قرار گرفته و فعالیت بخش‌هایی از نیروگاه متوقف شده است. شدت انفجارهای یکشنبه شب به اندازه‌ای بود که پس از آن زلزله‌ای به بزرگی 2.6 ریشتر در منطقه ایجاد شد.
یک مظنون و چند حمله
این حمله که در بحبوبه تنش داغ میان سوریه و رژیم صهیونیستی صورت گرفته، برخی ناظران را به این حدس رسانده که به احتمال زیاد این رژیم پشت پرده حملات است. پیش از این اوایل همین ماه میلادی نیز اسرائیل به مواضع دولت سوریه حملات مرگباری کرد. تنها چند روز پس از آن، یعنی در تاریخ 14 آوریل، سه کشور امریکا، فرانسه و بریتانیا به بهانه استفاده دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از تسلیحات شیمیایی به این کشور تجاوز نظامی کردند. نکته قابل توجه این است که این حمله پیش از به نتیجه رسیدن روند تحقیقات در این باره صورت گرفت. ساعاتی پیش از انجام این حمله، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره «استمرار و تداوم تهدیدها و چالش‌هایی که خاورمیانه با آن روبه‌روست، بویژه فعالیت‌های مخرب حکومت ایران در منطقه» صحبت کردند. این تماس تلفنی پیش از آغاز تور سه روزه مایک پمپئو، وزیر خارجه تازه امریکا در خاورمیانه صورت گرفت. عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سه مقصدی هستند که در این سفر سه روزه، میزبان پمپئو بودند. اوایل روز یکشنبه، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهارنظری صریحانه گفت که به‌دنبال انجام «عملیات آزادی در سوریه» است. با وجود این مقام‌های این رژیم از اظهارنظر در این باره خودداری می‌کنند. تا جایی که اسپوتنیک گزارش داده یکی از مقام‌های ارتش رژیم صهیونیستی صریحاً اعلام کرده: «ما از اظهارنظر درباره این اتفاق خودداری می‌کنیم».
به گزارش «ایران» به نقل از هاآرتص، روزنامه سوری تشرین در صفحه فیسبوک خود گزارش داده 9 موشک بالستیک از مواضع نظامی امریکا و انگلیس در شمال اردن به سوی سوریه فرستاده شده است اما تاکنون هیچ منبعی این خبر را تأیید نکرده است. تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده مقام‌های این کشور در حال بررسی‌های اولیه هستند و به محض مشخص شدن هویت عاملان آن، واکنش مناسبی خواهند داد.
در همین حال، روزنامه شرق‌الاوسط در گزارشی نوشت ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی به نیروهای همپیمان سوریه اعلام کرد یگان‌ نظارتی وابسته به شعبه اطلاعات نظامی ارتش را برای رصد تمامی تحرکات نیروهای نظامی در این منطقه مأمور کرده است.این یگان‌ برای مقابله با هرگونه تلاش نیروهای همپیمان سوریه جهت انتقام‌گیری از حملات هوایی ارتش اسرائیل در سوریه که موجب کشته شدن تعدادی از نیروهای آنها شد، در آمادگی کامل است. ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرده است: ما هیچ تمایلی برای حمله به روسیه یا دخالت در اوضاع داخلی سوریه نداریم. اما اگر کسی با خود فکر کند می‌تواند علیه اسرائیل اقدامی انجام دهد یا به آن حمله موشکی کند، یا جنگنده به سمت ما بفرستد، بدون هیچ تردیدی ما با تمام قدرت در مقابلشان خواهیم ایستاد. ساعاتی پس از انجام این حمله، پمپئو در اردن درباره جنگ در سوریه گفت: «خطرات زیادی ما را احاطه کرده است. جنگ با تروریسم یک مأموریت مشترک است که ما همراه با یکدیگر آن را آغاز کرده‌ایم و آن را ادامه می‌دهیم. طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اقدامی مناسب برای فرو نشاندن شدت درگیری‌ها در این کشور بود و اردن از هرگونه تلاشی که برای کاهش رنج مردم سوریه انجام شود حمایت می‌کند. استفاده از سلاح شیمیایی همانگونه که رئیس جمهوری ترامپ گفته برای ما قابل قبول نیست. ما به هر اقدامی در این راستا یقیناً پاسخ می‌دهیم».


برش
پیشروی ارتش سوریه و توافق با شورشیان
همزمان با سنگ‌اندازی‌هایی از این دست، ارتش سوریه که عزم راسخی برای نابودی تروریسم و ناآرامی کرده، قدم به قدم به پیروزی کامل نزدیک‌تر می‌شود. در همین راستا، برخی منابع سوری خبر دادند که با پیشروی ارتش این کشور در جنوب دمشق، دولت اسد برسر خروج افراد مسلح از جنوب دمشق در ازای آزادی محاصره‌شدگان در دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا در حومه شمالی ادلب با معارضان خود توافق کرده است. بعد از نشست‌های کمیته گروه‌های مسلح بجز داعش با طرف سوری و روسی این توافق حاصل شد و قرار است ارتش سوریه وارد جنوب دمشق شود تا مناطق بین یلدا و اردوگاه الیرموک و الحجر‌الاسود را تحویل بگیرد.