2 روایت متفاوت ازیک گفت‌وگو

اگر در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پس از هر مرحله از توافق، هر یک از طرفین، روایتی متفاوت از دیگران را در قالب «گزارش برگ» یا همان «فکت‌شیت» منتشر می‌کرد، حالا هم در دوران پسابرجام، این شیوه در مذاکراتی که به موضوع برجام مربوط است، همچنان رسمیت و طرفدار دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، گفت‌وگوی روز یکشنبه حسن روحانی و امانوئل مکرون، روسای‌جمهور ایران و فرانسه درباره برجام و آینده آن نیز به همان سبک «گزارش برگ» یا «فکت‌شیت» مذاکرات هسته‌ای تنظیم شده است. در روایتی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از این گفت‌وگوی یک‌ساعته منتشر کرد، مکرون به صورت کامل از برجام دفاع کرده و از حضور صددرصدی پاریس در این توافق سخن گفته است. او حتی از ایران خواسته که در این توافق باقی بماند. این خبر در حالی بدین سبک تنظیم شده بود که هفته پیش امانوئل مکرون در سفر 3 روزه به آمریکا، از طرح توافق جدیدی که نقش مکمل برجام را دارد رونمایی کرد و خواستار محرومیت هسته‌ای ایران پس از سال 2025، محدودیت قدرت موشکی و نقش منطقه‌ای ایران شده بود. کنار هم قرار دادن اظهارات مکرون در آمریکا و آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از این گفت‌وگو روایت می‌کرد، ابهامات زیادی را به وجود آورده بود. اما دیروز پس از گذشت چند ساعت از انتشار روایت گفت‌وگوی 2 رئیس‌جمهور، کاخ الیزه در خبری برخی محورهای این گفت‌وگو را منتشر کرد و نوشت مکرون در عین ابراز امیدواری برای حفظ برجام، خواستار گفت‌وگو با ایران بر سر برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران شده است.  براساس این گزارش، حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» که بیش از یک ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: پایداری برجام موجب تحکیم امنیت و همکاری منطقه‌ای است. اساس روابط ما بر اعتماد است و برجام اولین پایه مهم برای اعتماد میان ایران و کشورهای غربی است. روحانی با بیان اینکه مواضع آمریکایی‌ها علیه برجام صریحاً ناقض توافق میان 7 کشور است، گفت: ایران در روزهای اخیر تصمیمات بسیار مهمی در زمینه روابط بانکی، ارز و دیگر مسائل اقتصادی اتخاذ کرده است و برای هر تصمیمی که آمریکا در دوازدهم ماه مه ‌(22 اردیبهشت) بگیرد، اقدامات متنوعی را طراحی کرده‌ایم. رئیس‌جمهور با ابراز اینکه رفتار فعلی آمریکا، نقض برجام و ایجاد ترس و ابهام برای کشورهای مختلف و بنگاه‌های اقتصادی برای رابطه با ایران است، تأکید کرد: حتی اگر 22 اردیبهشت ( 12 مه)
آمریکا اعلام کند در برجام می‌ماند و شرایط 2 سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست. روحانی با تأکید بر اینکه آینده برجام بعد از 2025 را مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند و ایران هیچ محدودیتی را ورای تعهداتش نمی‌پذیرد، گفت: برجام و هر موضوع دیگری به ‌بهانه آن، به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست.
رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تأکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری‌های تهران- پاریس در همه عرصه‌های مورد علاقه، ابراز کرد: اتحادیه اروپایی و بویژه فرانسه کاملاً از برجام دفاع کرده و ما صددرصد در برجام باقی می‌مانیم. امانوئل مکرون پایبندی به برجام را باعث تقویت اعتمادسازی و ثبات امنیت در منطقه دانست و گفت: موضع مشخص فرانسه و اروپایی‌ها  باقی ماندن در چارچوب برجام است و از شما هم می‌خواهیم که در این توافق بمانید. وی تأکید کرد: اتحادیه اروپایی و فرانسه برجام را همان‌طور که هست قبول دارند. رئیس‌جمهور فرانسه افزود: فرانسه پیوسته خواهان خاورمیانه‌ای باثبات است و معتقد است برجام مدل مهمی برای حل مشکلات این منطقه است و باید حفظ شده و همه طرف‌ها به آن پایبند بمانند و این نکته مهمی بود که در کنگره آمریکا نیز صریحاً آن را اعلام کردم.
اما ساعاتی بعد، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در خبری، برخی محورهای مورد مباحثه در گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون، روسای‌جمهور ایران و فرانسه را منتشر کرد. به گزارش فارس، در این بیانیه با اشاره به اینکه 2 رئیس‌جمهور به مدت «بیش از یک ساعت» تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند، آمده است: «رئیس‌جمهور [مکرون] ابراز امیدواری کرد دستاوردهای مذاکرات سال ۲۰۱۵ حفظ شده و بتوان گفت‌وگوها را به 3 موضوع غیرقابل اجتناب کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و بحران اصلی منطقه بسط داد». این بیانیه می‌افزاید: «روسای‌جمهور فرانسه و ایران توافق کردند در هفته‌های پیش رو بر حفظ تمام عناصر توافقنامه سال ۲۰۱۵ و همچنین وضعیت یمن و سوریه متمرکز شوند».بنا بر این گزارش، طرفین توافق کردند در روزها و هفته‌های پیش رو وزرا و مشاوران 2 طرف همکاری نزدیکی داشته باشند. در پایان این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور [فرانسه] یادآور شد فرانسه در چارچوب توافقنامه ۲۰۱۵ باقی می‌ماند و برای پیشرفت در 3 موضوع فوق‌الذکر تلاش خواهد کرد. او تأکید کرد لازم است از هرگونه تشدید تنش در منطقه جلوگیری شود