استفاده از پیام رسان خارجی حق مردم است

گروه سیاسی- سخنان رییس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که شنبه برگزار شد با انتقاد از مدیران دولتی همراه بود. حسن روحانی از عملکرد مدیران زیرمجموعه خود ابراز ناراحتی کرد و به صورت شفاف و صریح از آنها درخواست کرد که اگر مدیری در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود. این سخنان رییس‌جمهور حاکی از آن بود که افرادی خارج از دایره دولت دستور و فرمایشات خود را به مدیران دولتی ابلاغ می‌کنند و این امر حرکت دولت را کند کرده است. اما سوال اینجاست که چرا روحانی به جای علنی کردن این مسایل برای رفع آن چاره‌اندیشی نکرده است. محمدباقرنوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» درباره سخنان رییس‌‌جمهور و بی‌عملی مدیران دولتی و آیا اینکه مقامات دولتی از برآورده کردن خواسته‌های رییس‌جمهور ناتوان هستند و این امر موجب ناامیدی رییس‌جمهور شده است گفت: «‌فکر می‌کنم که آقای رییس‌جمهور در این زمینه توقع بحقی دارد. بالاخره ممکن است ما در دولت تصمیمی بگیریم که عده‌ای موافق و عده‌ای هم مخالف باشند. بر فرض اینکه همه هم موافق هستند این کافی نیست. کفایت این است که همه ما از مواضع و مطالبی که وجود دارد دفاع و تبیین کنیم، به مردم توضیح دهیم و باید در دولت پاسخگو باشیم. انتظار رییس‌جمهور این است که همه با هم منسجم، معتقد و باانگیزه در همه عرصه‌ها حضور داشته باشیم. حتی رییس‌جمهور تاکید کردند که وزرا روزهای سه‌شنبه به مجلس بروند و با نهادها صحبت کنند. وقتی این امکان وجود دارد که موضوعی را در یک جلسه و گفت‌وگوی دوستانه در کریدور و راهروی مجلس با هم رد و بدل کنند چرا این کار انجام نشود. چرا باید نماینده مجلسی که دستش به مسوولین نمی‌رسد برای یک گفت‌گو، مسایل را در مسیر قانونی اعلام کند، در این شرایط کلی هم وقت مجلس گرفته شود و آثار سوئی دارد.»
دولت از مدیران دوتابعیتی استفاده نمی‌کند
سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است، گفت: برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو‌تابعیتی دیگر نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو‌تابعیتی استفاده نکند. وی درباره وضعیت کاوه مدنی اظهار داشت: بخشی از منابع ما منابع انسانی است که بر اساس نوع نگرش سیاسی تقسیم‌بندی‌هایی می‌شود اما بحث در دولت بر این است که ما نمی‌خواهیم از یک جناح چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا برای انجام امور استفاده کنیم. ما در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا بر اساس نوع نگرش سیاسی استفاده کنیم بلکه باید از تمامی افرادی که کارآمد هستند استفاده کنیم. نوبخت تاکید کرد: قطعا این کار غیراخلاقی است که ما اسرار دیگران را افشا کنیم. اینکه کسی در خارج از کشور عکسی گرفته و حالا بیاییم آن را نشان دهیم نادرست است و دولت هم باید از سرمایه‌های علمی ما حمایت کند. نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که کاوه مدنی دوتابعیتی بوده یا خیر گفت: بعضی از هموطنان ما پاسپورت دیگری نیز دارند. این افراد که ملیت ایرانی خود را نفی نکردند. از دو تابعیتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.
حمایت دولت از رفع حصر


محمدباقر نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات محمدرضا تابش نماینده مجلس درباره حصر و سرانجام رفع حصر گفت: قطعا دولت از این وضعیت که آنها در حصر باشند استقبال نمی‌کند‌ آن هم در شرایطی که تاکید کردم ما نیازمند انسجام و در کنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. ای کاش جامعه مواضع و تلاش‌های رییس‌جمهور‌ را در این زمینه می‌دانست اما به هرحال ما امیدواریم که رسیدن به رفع حصر که طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیک خواهد بود.
وی همچنین در واکنش به نامه اخیر احمدی‌نژاد اظهار کرد: همین مساله حصر تاوان همان است. ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تلگرام برخلاف سخنان رییس‌جمهور‌ در شرایط نزدیک به فیلترینگ قرار گرفته است، گفت: موضع دولت در خصوص فضای مجازی و استفاده از پیام‌رسان‌ها کاملا مشخص است. دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا هرچند که باید قوانینی هم رعایت شود، اعتقاد دارد اما اینکه رقابت میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینکه دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی برداشت لازم بود اما دولت از سوی دیگر موضعش در برابر فیلترینگ هم مشخص است. وی افزود: اینکه پیام‌رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشکلی ندارد اما اینکه یک شهروند ما بخواهد از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کند را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می‌دانیم.
سیاست‌های دولت در بخش مسکن
معاون رییس‌جمهور درباره افزایش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی و نظارت بر این بازار ابراز داشت: دولت تمایل دارد اداره این بخش را به بخش خصوصی بسپارد و خود نقش نظارتی داشته باشد. نوبخت با بیان اینکه دولت دو سیاست برای مسکن دارد، عنوان کرد: سیاست نخست، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی است و سپس بافت‌های فرسوده را احیا کند. ما می‌‌‌توانیم در جاده تهران- قم یا تهران- سمنان واحدهایی را احداث کنیم که نه زیرساخت دارد و نه امکانات اما به جای این کار بافت‌‌های فرسوده را احیا می‌‌کنیم. دولت تسهیلات کم‌سود می‌‌‌دهد که بتوانند خرید کنند. در بقیه موارد هم شورای نظارت وجود دارد که اگر اقدامات خلاف قانون ببینند ورود پیدا می‌‌‌کنند.
توضیح نوبخت درباره بازار ارز
سخنگوی دولت درباره وضعیت صرافی‌ها و نبود ارز در بازار اظهار کرد: ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط به ارز و نیازهای ارز بررسی می‌شود. بانک مرکزی در مورد همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌شود. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌ریزی می‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌هایی شوند اما سعی می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم. وی ادامه داد: با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌ها ثبت سفارش می‌کنند و بانک مرکزی، مشکل عرضه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حل می‌شود. قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار پنج هزار تومانی در حوزه ثبت سفارش نداریم.نوبخت درباره این موضوع که دلار از تبادلات تجاری ما حذف شود و اینکه آیا در این زمینه پیشنهادی از سوی دولت برای جایگزینی یورو وجود داشته یا خیر اظهار کرد: در شرایطی که آمریکا به عنوان صاحب دلار اعلام می‌کند من اجازه نمی‌دهم ایران از پول من استفاده کند ما چرا اصرار داشته باشیم از این پول استفاده کنیم. با توجه به اینکه یورو هم یک ارز جهانشمول است ما می‌توانیم از یورو استفاده کنیم و کارمان را پیش ببریم و اراده نظام بر این است. وی افزود: خیلی از کشورها هم به همین ترتیب عمل می‌کنند و با برخی از کشورها هم که بتوانیم مبادلات‌مان را با پول‌های ملی خود انجام می‌دهیم کمااینکه با کشورهای همسایه این‌کار را انجام می‌دهیم و در آینده برای اینکه مسافران‌مان از رفاه بهتری هم برخوردار باشند در این خصوص با برخی کشورها مذاکراتی داشته‌ایم.