زنگنه در مراسم بزرگ ترین قرارداد نفتی با ارتش:

گروه انرژی- قرارداد احداث و اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با انشعاب از خط هفتم سراسری، روز گذشته با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به امضای حسن منتظر‌تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز و نیکزاد قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران رسید.
هدف از امضای این قرارداد، احداث خط انتقال گاز با هدف گازرسانی به صنایع و جمعیت خانگی چابهار در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان است. علاوه بر این، اجرایی شدن صادرات گاز ایران به عمان نیز در گرو بهره‌برداری از این خط انتقال است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم‌ توسعه منطقه مکران را برای کشور دارای اهمیت دانست و گفت: اجرای خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار پایدار شدن امنیت منطقه را به همراه خواهد داشت.
امیر حاتمی با بیان اینکه اجرای این پروژه یک کار اقتصادی است‌ اما آثار امنیتی و اجتماعی نیز دارد، افزود: منطقه مکران برای کشور دارای اهمیت زیادی است.


وی با اشاره به اینکه مکران دارای سواحل طولانی است که کمتر به آن توجه شده، یادآور شد: پس از سفر مقام معظم رهبری به این منطقه، توسعه آن مورد تاکید قرار گرفت و همسو با این موضوع کارگروهی با مسوولیت معاون اول رییس‌جمهور‌ تشکیل شد.
حاتمی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروهای مسلح در این موضوع پیشرو بوده‌ است، دبیری این کارگروه از سوی دولت به وزارت دفاع سپرده شده است.
وی با اشاره به اینکه اقدام‌های متعددی از سوی دولت برای توسعه و عمران مکران انجام شده است، بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه تاکید کرد و گفت: با توسعه گازرسانی در منطقه افزون بر محرومیت‌زدایی، تولید پتروشیمی در کشور افزایش می‌یابد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) مصمم به اجرای پروژه خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار است، تصریح کرد: اجرای این پروژه، افزون بر اشتغالزایی و گازرسانی به منطقه، در زمینه صادرات گاز، رفع محرومیت و همچنین پایدار شدن امنیت منطقه دارای اهمیت است.
امیر حاتمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر خروج نیروهای نظامی از پروژه‌های صنعت نفت و چگونگی حضور شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌ اجتماعی نیروهای مسلح در اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، توضیح داد: حضور صندوق‌های بازنشستگی در طرح‌های پتروشیمی و دیگر طرح‌های نفتی یک اقدام اقتصادی و ماموریتی است‌ زیرا صندوق‌های بازنشستگی باید ارزش پول اعضای خود را از طریق سرمایه‌گذاری حفظ کنند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی باید ادامه داشته باشد، تصریح کرد: روش‌های سرمایه‌گذاری که پیش از این متداول بود به نقش مدیریتی صندوق‌ها در شرکت‌های پتروشیمی و نفتی منجر می‌شد، اما بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس‌جمهور‌، صندوق‌ها از مدیریت مجموعه‌های پتروشیمی و نفتی خارج می‌شوند.
حاتمی ادامه داد: برای نیل به این مقصود، سهام شرکت‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌شود که کمتر از ۵۱ درصد از آن به صندوق و باقیمانده سهام به بخش خصوصی تعلق می‌گیرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره دلیل حضور وزارت دفاع در ساخت خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار اظهار کرد: سیستان‌و‌بلوچستان از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در توسعه آن تسریع شود. به همین دلیل بخشی از سرمایه‌گذاری خود را در این پروژه قرار داده‌ایم. البته این کار برای ما توجیه اقتصادی دارد و برگشت سرمایه در موعد مقرر انجام خواهد شد.
امیر حاتمی با تاکید بر استقرار امنیت کامل در منطقه سیستان‌و‌بلوچستان افزود: یکی از پیام‌های احداث این خط انتقال گاز، خطاب به سرمایه‌گذاران است تا با سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در این منطقه می‌شود شاهد برقراری امنیت کامل در استان سیستان‌و‌بلوچستان باشند و دیگر هیچ نگرانی‌ای درباره امنیت منطقه وجود نداشته باشد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری متناسب با توجیه اقتصادی و با توجه به جوانب امنیتی و اشتغالزایی، تصمیم به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف کشور می‌گیرند و از آنجا که صنعت نفت به این موارد توجه دارد، به نظر من می‌توانیم همکاری بیشتری داشته باشیم.
حمیدرضا عراقی نیز با بیان اینکه این سرمایه‌‌گذاری دومین سرمایه‌‌گذاری توسط شرکت‌های بزرگ کشور است، اظهار کرد: اولین سرمایه‌گذاری BOT برای خط ششم و صادرات گاز به عراق بود که به دلیل اینکه اولین سرمایه‌‌گذاری داخلی بود پیچیدگی داشت‌ اما تجربه خوبی بود.
وی ادامه داد: در قسمت دوم سرمایه‌‌گذاری موفقی نبود. ما به مناقصه رفتیم و شرکت‌های مختلف آمدند اما موفق نبود و گازرسانی به سیستان‌و‌بلوچستان در دو مرحله ایرانشهر به زاهدان و زابل و ایرانشهر به چابهار تقسیم شد. در قسمت گازرسانی به ایرانشهر به زاهدان و زابل سرمایه‌‌گذاری صورت نگرفت و خودمان انجام دادیم. در حال حاضر زاهدان از گاز استفاده می‌کند و گازرسانی به زابل در سه چهار ماه آینده آغاز می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درمورد گازرسانی از ایرانشهر به چابهار، ادامه داد: به دلیل سرمایه‌‌گذاری‌ای که در زمینه‌‌ پتروشیمی در چابهار صورت خواهد گرفت مذاکره با شرکت خط لوله مکران آغاز شده و مجوزها گرفته شده است و قرارداد آن امروز امضا‌ شد.
عراقی با بیان اینکه قرارداد مذکور دو ساله است، اظهار کرد: منابع مالی توسط سرمایه‌‌گذار تامین می‌شود و سود و پول آن توسط مصرف‌کننده تامین خواهد شد.
بهره‌برداری از ۲ مجتمع پتروشیمی تولید متانول در منطقه
بیژن نامدار‌زنگنه نیز در این مراسم‌ اظهار داشت: امروز، روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است‌ از این جهت که این منطقه به لحاظ راهبردی و توسعه اهمیت داشته و تاکید جمهوری اسلامی ایران بر توسعه آن بوده است.
وی ادامه داد: بخشی از منطقه مکران از جاسک آغاز می‌شود که پایانه نفتی در آن احداث شده که ابتدای سال ۹۹ فعال می‌شود. همچنین برنامه احداث پالایشگاه و پتروشیمی را در منطقه داریم. بخش شرقی مکران نیز منطقه چابهار و کنارک است که علاوه بر نقش بندری واحدهای پتروشیمی در آن احداث خواهد شد که منجر به تحول در این منطقه کلیدی و دسترسی به اقیانوس هند خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه گازرسانی به سیستان‌و‌بلوچستان برای ما اهمیت زیادی داشته است گفت: سیستان‌و‌بلوچستان تنها استانی است که گاز نداشتیم که گازرسانی به این استان را از اردیبهشت سال گذشته افتتاح کردیم و اکنون توسعه در حال انجام است و یکی دیگر از برنامه‌های ما نیز گازرسانی به چابهار و کنارک و مکران است که البته پیش از گازرسانی به منازل به لحاظ تامین گاز صنعت اهمیت دارد.وی با اشاره به پروژه خط لوم گاز ایرانشهر- چابهار تصریح کرد: این پروژه با اهتمام و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح انجام می‌شود و تمام منابع ۱۳۰۰ میلیارد تومانی آن غیر از ورق لوله که توسط شرکت گاز تامین می‌شود را تامین خواهند کرد.
زنگنه ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه دو کارخانه پتروشیمی تولید متانول احداث می‌شود که سود آ‌ن از محل بازپرداخت هزینه‌ها برداشته می‌شود.وی همچنین بیان کرد: این پروژه نمایانگر اراده وزارت دفاع برای اتمام سریع کار است. ضمن اینکه بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که تاکنون وزارت نفت با بخش ارتش وزارت دفاع داشته و این به دلیل اهمیت استراتژیک توسعه در منطقه مکران است.
زنگنه خاطرنشان کرد: این قرارداد به لحاظ راهبردی اهمیت دارد و اهتمام دو طرف بر تکمیل آن طبق زمان‌بندی است و بنده نیز حمایت می‌کنم که پروژه در زمان تعیین شده به اتمام برسد.
وزیر نفت با اشاره به خبرهای مطرح شده مبنی بر تخفیف ویژه فروش نفت به هند گفت: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.
زنگنه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی گفت: چون شرکت مرسک توسط شرکت توتال خریداری شد بنابراین تصمیم گرفتیم لایه‌ نفتی پارس‌جنوبی را به شرکت توتال ندهیم اما این موضوع را نیز اعلام کنم که تاکنون پیشنهاد جدی در خصوص لایه نفتی دریافت نکرده‌ایم.زنگنه با اشاره اینکه چند قرارداد در دست مذاکره است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: تا روزی که قرارداد امضا‌ نشود نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهم برد.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به میزان فروش نفت ایران گفت: این طبیعی است که میزان فروش نفت در یک ماه کاهش یابد اما در ماه دیگر جبران شود، میزان فروش نفت ایران در حال حاضر مشکلی ندارد و رقم فروش نفت و میعانات گازی بیش از 5/2 میلیون بشکه در روز است.
وزیر نفت با اشاره به آخرین وضعیت خط لوله صادرات گاز به عمان گفت: گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود و پس از آنجا به عمان صادر می‌شود.وی ادامه داد: مذاکرات در حال انجام است و در مرحله‌ای هستیم که برای اجرای خط دریایی اعلام مناقصه کنیم یا به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم تا یک شرکت خارجی برای احداث خط سرمایه‌‌گذاری کند.
زنگنه در مورد برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران به هند در فروش نفت تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.وزیر نفت در مورد اینکه گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، گفت: هرکاری که لازم باشد برای اینکه با ترامپ مقابله کنیم انجام می‌دهیم.زنگنه با اشاره به تصمیم‌گیری رییس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: باید صبر کنیم و ببینیم ترامپ چه می‌کند، ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همه تجارب و ظرفیت را برای اینکه ترامپ نتواند به ایران ضرر بزند به کار می‌بریم.
وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین ایران و هند در مورد توسعه میدان گازی فرزادB، گفت:‌ قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان فرزاد را به ما تحویل ‌دهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام خواهد داد.