انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین هلال و فرماندهی منطقه غرب ارتش

 عضو شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر از انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک بین فرماندهی منطقه غرب و هلال‌احمر استان کرمانشاه خبر داد. امیر سرتیپ فریدون نوری مشاور امور بحران‌ها و شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که هلال‌احمر استان یکی از اعضای کار گروه سازمان مدیریت بحران است، عنوان کرد: مردم در حوادث و سوانح طبیعی و انسان‌ساخت از هلال‌احمر انتظار دارند که نخستین نیروی امدادی حاضر در صحنه باشند. وی عنوان کرد: وقتی از مدیریت بحران سخن می‌گوییم، یعنی این‌که تمامی دستگاه‌ها اعم از نظامی و غیرنظامی با وحدت فرماندهی و وحدت تلاش برای رسیدن به هدف مشترک که همان خدمت‌رسانی است، تلاش کنند. مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که همه دستگاه‌ها در حوادث باید پشتوانه هم باشند، افزود: تلاش‌های بسیاری بر همه سازمان‌ها و دستگاه‌های امدادرسان در زلزله کرمانشاه به عمل آوردند اما به علت عدم وجود اصل تمرکز قوا و وحدت تلاش فرماندهی و بعضا موازی به ندرت شاهد نواقصی در امر امدادرسانی بودیم که البته از مدیریت استان و نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها بایستی قدردانی به عمل ‌آید.
امیر نوری با اشاره به این‌که اشتراکات کاری زیادی بین هلال‌احمر و نیروهای مسلح وجود دارد. امیر نوری افزود: این عقد تفاهمنامه مشترک باعث می‌شود که ضمن استفاده حداکثری از پتانسیل‌های موجود در کشور به‌عنوان سرمایه‌های مردمی مانند توان کم‌نظیری که در ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح وجود دارد، هلال‌احمر بتواند به‌عنوان سازمانی که وظیفه اصلی امدادرسانی در حوادث را عهده‌دار است، در کنار عزیزان نیروهای مسلح و استفاده از توان آنها نقش اساسی‌تر و مثبت‌‌تری را در زمان وقوع حوادث انجام دهد.
 استفاده ازظرفیت‌های دو مجموعه
امیر نوری افزود: ارتش جمهوری اسلامی در تمامی نقاط ایران اسلامی در شهر و شهرستان و مراکز استان‌ها و در مرکز کشور دارای پادگان‌ها و مراکز استقرار یگانی است که درصورت تحقق واقعی طرح و انجام کامل تفاهمنامه در حوادث احتمالی آینده شاهد بکارگیری نیرویی عظیم و با امکانات منحصربه‌فرد و با اعمال فرماندهی مشترک در قرارگاه‌های امدادی متشکله خواهیم بود، که البته این همکاری‌ها و تفاهمنامه نیز ان‌شاءالله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح منعقد و در نقاط سرزمینی سراسر کشور بنا به محل‌های استقرار و مسئولیت‌های ارتش و سپاه تفاهمنامه‌های لازمه منعقد خواهد شد.


امیر نوری بیان کرد: در این تفاهمنامه مقرر شده است که فرماندهی منطقه غرب نسبت به مشخص‌کردن یک یگان در هر پادگان و مراکز استقرار پادگانی نیروهای تابعه برای مثال در پادگان ابوذر سرپل ذهاب یک یگان و در پادگان الله‌اکبر شهرستان اسلام‌آباد غرب و در سایر مناطق استقرار یک یگان را مشخص کند و هلال‌احمر با اعزام مربیان و کادر آموزشی مجرب نسبت به ارایه آموزش‌های امدادی و تخصصی با تهیه طرح درس و مستندات آموزشی، آموزش‌های امدادی را به یگان‌های موصوف ارایه کند و یگان مذکور ضمن حفظ سازمان رزمی و تاکتیکی خود دارای یک سازمان امدادی جدید خواهند شد و در زمان وقوع حوادث به‌طور مشترک با نیروهای هلال‌احمر بکارگیری خواهند شد. مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: در این همکاری مشترک اتفاقات خوبی در راستای استفاده بهینه از تمامی امکانات هر سازمان خواهد افتاد و کمبود وسایل و تجهیزات تخصصی امدادی طرفین با این همکاری پوشش داده می‌شود. وی افزود: استفاده از امکاناتی نظیر نفربرهای شنی‌دار، آمفی‌بی و چرخدار نیروهای قرارگاه غرب و همچنین یگان‌های مهندسی و پل فرماندهی منطقه در امدادرسانی صحنه حادثه بسیار اثرگذار خواهند بود.
امیر نوری با اشاره به این‌که هر امکاناتی که در این کشور وجود دارد، متعلق به مردم است و باید در زمان نیاز به‌طور اساسی و سازماندهی‌شده مورد استفاده قرار گیرد، افزود: در هلال‌احمر و نیروهای مسلح امکانات کم‌نظیری در راستای انجام عملیات‌های امدادی با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها در راستای خدمات‌رسانی به مردم وجود دارد که بایستی از آنها استفاده کرد. امیر نوری خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در آینده پس از طی مراحل سازماندهی و ارایه آموزش‌‌های امدادی و تخصصی و مانور مشترک به‌طور گسترده در مناطق مختلف استان طرح‌ریزی و انجام خواهد شد.