شناسنامه های خونین هزاره ها

شریفی-از جمعیت مردمی که برای دریافت شناسنامه صف کشیده بودند، تنها چندین جفت کفش بی صاحب و شناسنامه‌های خونین بر جای مانده است. عکس‌های منتشر شده، مردانی را نشان می‌دهد که صورت شان به اشک آغشته شده و کودکانی مجروح را در آغوش گرفته‌اند. همچون حملات گذشته، پلیس نیز تنها غایب این حادثه بود! ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در غرب کابل، مردان و زنان در پشت مدرسه «مایل هروی» صف کشیده بودند تا شناسنامه‌های خود را از مرکز توزیع شناسنامه دریافت کنند. در آن هنگام این محل هدف حمله انتحاری داعش قرار گرفت و طی آن دست کم52 تن شهید و 112 تن زخمی شدند. به گفته شاهدان، هیچ پست بازرسی در این محل وجود نداشته و تنها پست بازرسی جنب در ورودی ساختمان توزیع شناسنامه وجود داشته‌است. اغلب ساکنان محل وقوع این حمله، شیعیان هزاره‌ای بودند که برای ثبت نام برای شرکت در انتخابات در مرکز توزیع شناسنامه رأی‌دهی گرد آمده بودند. علاوه بر مراجعه کنندگان که در محل حضور داشتند، شمار زیادی از کودکان مدرسه‌ای نیز در این زمان از محل در حال عبور بودند که باعث کشته شدن چند تن از آن‌ها شد. شبکه «آریانا تی‌وی» ساختمانی دوطبقه را نشان داد که بخشی از آن ویران شده بود و لکه‌های خون و شماری اجساد روی زمین به چشم می‌خوردند. انفجار در محله‌ شیعه‌نشین «دشت پرچی» رخ داده است. در همین حال، آسوشیتدپرس گزارش داد که افغانستان قرار است در پاییز امسال صحنه برگزاری انتخابات پارلمانی باشد و هر دو گروه طالبان و داعش، مخالف برگزاری انتخابات در افغانستان هستند. با این حال، روند ثبت نام رای‌دهندگان انتخابات افغانستان ۲۵ فروردین آغاز شده است. انتخابات پارلمانی و شورای شهر قرار است ۲۸ مهر امسال برگزار شود.
 
   تحلیل رسانه ها
هزاره‌ها؛ هزینه انتخابات!

آن‌ها همه شیعیان هزاره‌ای بودند که برای ثبت نام برای شرکت در انتخابات در مرکز توزیع شناسنامه رأی‌دهی گرد آمده بودند. هزاره‌های افغانستان مدنی‌ترین مردم این کشورند. آنان بیش از دیگران از هر اقدام معطوف به مدنیت و مدرنیت استقبال می‌کنند. تا کنون حضور هیچ قومی به‌اندازه هزاره‌ها در انتخابات‌های پارلمانی و ریاست‌جمهوری پررنگ نبوده است. اما پابه‌پای مشارکت این مردم در فعالیت‌های مدنی، قربانیانی که از آنان گرفته شده   نیز قابل تأمل است. دست‌کم در دو سال گذشته، تجمعات شیعیان هزاره، چه تجمعات مذهبی و آیینی چه تجمعات مدنی و سیاسی، همواره هدف حمله قرار گرفته و در هر مورد، ده‌ها تن از آنان در خون خود غلتیده‌اند. نمونه آن، کشتار هزاره‌ها از جنبش روشنایی گرفته تا مسجد باقرالعلوم(ع) و مساجد امام زمان (عج)در شرق و غرب کابل، مرکز فرهنگی تبیان وحالا در مرکز توزیع شناسنامه‌های رأی‌دهی است. آن چه در مرکز توزیع شناسنامه‌های رأی‌دهی در غرب کابل اتفاق افتاد، با احتساب هزینه‌های انسانی‌ که این مردم در مناطقی مثل غور و غزنی و مسیرها می‌پردازند، نشان داد که انتخابات پیش رو، بیش از همه برای هزاره‌ها، خونین و پرهزینه خواهد بود.  بعد از این هر تجمع هزاره‌ها تبدیل به مسلخ آنان خواهد شد. این نتیجه مدنی‌گرایی فاقد امنیت است که موجب چندبرابرشدن اقدامات تروریستی غیرمدنی می‌شود. بزرگان قومی هزاره‌ها آنان را به مشارکت گسترده در روندهای ملی و مدنی تشویق می‌کنند، اما هرگز حاضر نیستند مسئولیت امنیت این مشارکت فراگیر را بر عهده بگیرند. اکنون نوبت آن است که مردم مشارکت مدنی خود در روندهای ملی را با عنصر عقلانیت درآمیزند. وقتی امتیاز مشارکت مدنی مردم به جیب سران آنان واریز می‌شود و هزینه تلفات انسانی آن را مردم می‌پردازند، باید در درستی این نوع مشارکت مدنی، تردید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ماجرای هراس در کاخ سلمان ماجرای هراس در کاخ سلمان آیت ا... مهمان نواز دعوت حق را لبیک گفت آیت ا... مهمان نواز دعوت حق را لبیک گفت شیخ بهایی؛ معمار فقاهت و عمارت شیخ بهایی؛ معمار فقاهت و عمارت سرریز دلارهای نفتی در کی استریت / جنگ اعراب در واشنگتن سرریز دلارهای نفتی در کی استریت / جنگ اعراب در واشنگتن حق فنی دارو خانه ها برای کدام «فن»؟ حق فنی دارو خانه ها برای کدام «فن»؟ نکات آموزنده سریال «هیئت مدیره» که از شبکه تهران پخش می شود نکات آموزنده سریال «هیئت مدیره» که از شبکه تهران پخش می شود پرونده ای درباره عوامل متنوع نارضایتی عمومی مردم در کشورهای جهان پرونده ای درباره عوامل متنوع نارضایتی عمومی مردم در کشورهای جهان باطل السحر تضعیف دستگاه قضا باطل السحر تضعیف دستگاه قضا تجلیل فرمانده کل قوا از مواضع انقلابی و وحدت آفرین فرمانده ارتش تجلیل فرمانده کل قوا از مواضع انقلابی و وحدت آفرین فرمانده ارتش بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ممنوع شد بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ممنوع شد شناسنامه های خونین هزاره ها شناسنامه های خونین هزاره ها 32 ساعت دلهره! 32 ساعت دلهره! ماجرای صوت «دختر خوشگلا» شفاف شد ماجرای صوت «دختر خوشگلا» شفاف شد آقای مسئول! شما کالای ایرانی می خرید؟ آقای مسئول! شما کالای ایرانی می خرید؟ خراسان لیگ برتری ماند خراسان لیگ برتری ماند آخرین برگ پرونده کهریزک آخرین برگ پرونده کهریزک