پرونده ای درباره عوامل متنوع نارضایتی عمومی مردم در کشورهای جهان

خیلی از ما، مواردی از نارضایتی نسبت به شرایط کشوری که در آن زندگی می کنیم را در مورد خودمان یا دیگران سراغ داریم. این نارضایتی می تواند از مسائل مرتبط با دولت گرفته تا مالیات، بوروکراسی، آب و هوا و هر موضوع دیگری را شامل شود. جالب است بدانید این عوامل در همه جای جهان، از شرق گرفته تا غرب، از ثروتمندترین و بزرگ ترین کشورها تا کوچک ترین و فقیرترین شان  وجود دارد فقط متفاوت است. تنوع و تفاوت این مسائل در نوع خودش جالب و خواندنی است. در این پرونده به چند نمونه آن اشاره می کنیم:
 
 
     استرالیا| بحران وضعیت پزشکی
خورشید، دریا و موج سواری در سواحل دریا؛ این ها تصاویری هستند که بسیاری از ما از کوچک ترین قاره جهان در ذهن داریم. به نظر می رسد استرالیایی ها هم این ویژگی کشورشان را بسیار دوست دارند. اما مسلما آن ها هم شاهد مسائلی هستند که موجبات نارضایتی شان را فراهم می کنند. یکی از عمده ترین این مشکلات، بحران وضعیت پزشکی و بیمه در استرالیاست. پزشکان استرالیایی در وضعیت «دایما اورژانس» به سر می برند و صف های طولانی برای دریافت خدمات پزشکی در این کشور تشکیل می شود. گزارش ها نشان می دهند برخی از بیماران نزدیک به ۱۱ ماه در صف انتظار نوبت عمل جراحی می مانند و تعدادی از آن ها نیز در این مدت جان خود را از دست می دهند. همچنین تنها دو سوم از مراجعان اورژانس در بیمارستان های استرالیا ظرف مدت توصیه شده ٣۰ دقیقه ای توسط پزشک معاینه شده اند و تقریبا سه نفر از هر 10 بیمار مجبور شده اند تا بیش از چهار ساعت در بخش اورژانس منتظر بمانند. گفتنی است این آمار ظرف سه سال گذشته همچنان بدون تغییر باقی مانده است.
  جمهوری آذربایجان| خویشاوند سالاری
این کشور مسلمان منطقه قفقاز در سال های اخیر از رشد اقتصادی و گردشگری خوبی برخوردار بوده است، اما ساکنان آن از خویشاوند سالاری در کشورشان ناراضی هستند. خویشاوند سالاری یا فامیل پروری و به عبارت دیگر پارتی‌ بازی (Nepotism)، یکی از مصادیق شایع فساد اداری است که به تبعیض و جایگزینی رابطه به جای ضابطه دلالت دارد. شهروندان جمهوری آذربایجان از این موضوع شاکی هستند که در کشورشان برای به دست آوردن یک شغل، واجد شرایط لازم بودن کافی نیست، بلکه داشتن روابط نزدیک با یک فرد مهم در تشکیلات مد نظر نیز از شرایط لازم برای به دست آوردن آن شغل است.
     رومانی| فساد اداری
بر اساس فهرست منتشر شده از سوی سازمان بین المللی شفافیت، فساد یکی از رایج ترین شکایت های مطرح شده از سوی شهروندان رومانیایی است. از نظر شاخص فساد، شاخصی که کشورها را بر حسب میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمداران طبقه بندی می کند، رومانی رتبه چهارم را در میان کشورهای اروپایی داراست. کمیسیون مبارزه با فساد این کشور اعلام کرده است تنها در سال 2014 بیش از 1000 مورد پرونده درباره فساد سیاستمداران، قضات و بازرگانان در این کشور تشکیل شده است. شایع ترین جرایم مطرح شده رشوه دادن، اختلاس از وجوه عمومی، پولشویی، تهدید، استفاده شخصی از قدرت، فرار از مالیات و جعل اسناد را شامل می شوند.
     انگلستان| آب و هوای متغیر
اگر تا به حال از انگلستان بازدید کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که یکی از چیزهای مهمی که در جزیره انگلستان از ثبات و پایداری برخوردار نیست، آب و هوا است. توفان ها و باران ها در اواسط تابستان هم در انگلستان کم نیستند و شرایط آب و هوایی شدیدی که اغلب تغییر می کند و از مشخصه های این منطقه آب و هوایی است، کار را برای پیش بینی کنندگان آب و هوا و ارایه توصیه های مناسب برای مواجهه مناسب با شرایط شدید آب و هوایی مشکل ساخته است. بنابراین زیاد جای تعجب نیست که از آب و هوا به عنوان یکی از بزرگ ترین موضوعات مورد شکایت در این کشور نام برده شود.
     مکزیک| کارتل های مواد مخدر
سواحل زیبا و گردشگری شکوفا و پر طرفدار در سواحل کارائیب که در کشور مکزیک واقع شده است نتوانسته بر طاعونی که در چندین دهه این کشور را به تباهی کشانده است سرپوش بگذارد: این طاعون کارتل ها یا گروه های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر است که تقریبا همه مناطق خوب این کشور آمریکای مرکزی را تسخیر و نابود کرده و تقریبا در هر منطقه ای جنایت های جنگی خونین انجام داده است. اپیدمی کارتل در همه جا، از رسانه ها و مدارس گرفته تا ارتش و دولت وجود دارد و شهروندان مکزیکی نیز نمی توانند از ترس جان خود نارضایتی و شکایت شان از این کارتل ها را به شکل علنی ابراز کنند.
     السالوادور| آمار بالای قتل و کشتار
این کشور کوچک و آرام که در مرکز قاره آمریکای جنوبی واقع شده، عنوان پایتخت جنایی جهان را به خود اختصاص داده است. در هر یک ساعت، یک نفر در این کشور به قتل می ‌رسد. شمار افرادی که هرساله در السالوادور به وسیله گانگسترها سلاخی می ‌شوند، 17 برابر متوسط جهانی است. تنها در سال 2015، حدود 6500 نفر در این شهر به قتل رسیدند. بدیهی است که این امر نتیجه عواملی همچون فقر گسترده، شکاف های چشمگیر اجتماعی و نبود دسترسی به دانش و فناوری است. سیلی که در سال 2011 در السالوادور اتفاق افتاد و خسارتی 900 میلیون دلاری به این کشور وارد کرد نیز شرایط را بدتر ساخت. السالوادور بالاترین نرخ قتل در سال 2016 را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز در عین نا امیدی ساکنان بی گناه و قانونمند این کشور این آمار صرفا در حال افزایش بوده است.
     سوئد | کدهای اجتماعی
سوئد یکی از موفق ترین کشورهای جهان از لحاظ حقوق مدنی و برابری اقتصادی است. پس چه چیزی نارضایتی شهروندان سوئدی را که از سطح رفاهی خوبی برخوردار هستند به دنبال داشته است؟ گفته می شود کد های اجتماعی که در سوئد به آن ها توجه زیادی می شود از عوامل نارضایتی مردم در این کشور مرفه اروپایی است. از مهم ترین این کدها «قانون یانته» (Jante Law)است که به موفقیت های فردی نگاهی منفی دارد. قانون یانته الگویی از رفتار گروهی در جوامع اسکاندیناوی را توصیف می‌کند که منتقد دستاوردها و موفقیت‌ های فردی است و آن ها را نا چیز و نا مناسب می‌ داند. این مفهوم را آکسل ساندموسه نویسنده دانمارکی-نروژی در سال ۱۹۳۳ ابداع کرد. در سوئد و سایر کشورهای اسکاندیناوی این اصطلاح حاکی از نگرشی خوارکننده‌ نسبت به فردگرایی و موفقیت فردی بوده و بیانگر ذهنیتی است که تلاش فردی را بی اهمیت جلوه می ‌دهد و تمام توجهات را به تلاش جمعی معطوف می‌ دارد.
     کانادا| وابستگی به همسایه جنوبی
ساکنان کشور سردسیر کانادا که در بخش شمالی شمال قاره آمریکا واقع شده است از اقتصاد نسبتا پایدار و سیاست گذاری های رفاهی گسترده تری نسبت به همسایه جنوبی شان- سرزمین یانکی ها- برخوردار هستند. اما آن چه که شهروندان ساکن کشور درخت افرا را ناراضی می سازد، وابستگی بیش از حد کشورشان به این همسایۀ جنوبی است. تقریبا همه کانادایی ها دریافته اند که توجه و اشتغال فکری دولت و رسانه های کشورشان به آن چه که در ایالات متحده اتفاق می افتد، در اغلب موارد به زیان امور داخلی کانادا تمام شده است و این موضوع یکی از عمده ترین عوامل نارضایتی مردم این کشور از عملکرد دولت را تشکیل می دهد.
     فیلیپین | سرعت کند اینترنت
فیلیپین، کشور جزیره ای که در اقیانوس آرام غربی واقع شده به دلیل داشتن بیش از 7000 جزیره  استوایی، یکی از طولانی ترین خطوط ساحلی را به خود اختصاص داده است. صخره های مرجانی زیبا، حیات آبی شگفت انگیز و جنگل های بارانی کوهستانی از ویژگی های اصلی این سواحل است. اما همچون دیگر کشورها، مشکلاتی مردم کشور جزیره ای فیلیپین را نیز رنج می دهد. یکی از این مشکلات روند بسیار کند افزایش سرعت بزرگ ترین شبکه جهانی اطلاعات در این کشور است. برخلاف بسیاری از کشورهای شرق آسیا که از سرعت بالای اینترنت برخوردار هستند، کشور فیلیپین دارای سرعت اینترنت پایینی است و طبق رده بندی های سرعت اینترنت کشورهای مختلف جهان، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶، پایین ترین رتبه ها را به خود اختصاص داده است. این شرایط نارضایتی قابل توجه شهروندان فیلیپینی را به دنبال داشته است.
     آلمان | افزایش مالیات بر تلویزیون
مشخص شده است که یکی از رایج ترین نارضایتی ها و شکایات مردمی در یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذار ترین کشورهای اتحادیه اروپا یعنی کشور آلمان در ارتباط با تلویزیون است. نارضایتی مردم از تلویزیون به این معنی نیست که آلمانی ها محتوای برنامه هایی که از تلویزیون کشورشان پخش می شود را نمی پسندند، بلکه نارضایتی آن ها به دلیل کاهش تعداد کانال های تلویزیونی دولتی است. بخش دیگر از نارضایتی مردم نیز به دلیل افزایش مالیاتی است که باید بابت کانال های تلویزیون دولتی پرداخت شود. در سال 2016 تظاهرات گسترده ای در اعتراض به افزایش این مالیات در خیابان های برلین برگزار شد. اما این اعتراضات ناموفق بودند و نتیجه ای در بر نداشتند. مردم آلمان همچنان ملزم به پرداخت مالیاتی با نرخ بالا بابت کانال های تلویزیونی که از طرف دولت پخش می شوند هستند.
     نروژ | کمبود تابش نور خورشید
حتی در کشور نروژ که یکی از کشورهای اسکاندیناوی غنی از نفت و مواد معدنی طبیعی است و در آن شهروندان از رونق اقتصادی کشورشان بهره می برند و از فراوانی نسبی برخوردار هستند هم مواردی برای نارضایتی و شکایت مردم وجود دارد. آن چه که نروژی ها بیش از هر چیز دیگری با کمبود آن مواجه هستند، نور خورشید است. در کشوری که دارای مناطق وسیعی در دایره قطب شمال است تقریبا در 60 روز از سال، خورشید هیچگونه تابشی در این مناطق ندارد. این پدیده «شب قطبی» نامیده می شود. تحقق آروزی مردم برخی از شهر های نروژ برای برخورداری بیشتر از نور خورشید بیش از صد سال به طول انجامید. سرانجام با نصب آینه های غول پیکر بخشی از کمبود تابش در برخی از شهر ها جبران شد. این آینه ها با بهره گیری از برنامه های کامپیوتری مانند آفتابگردان به صورت مداوم، به سمت خورشید حرکت می کنند و نور خورشید را به مرکز شهر می تابانند.
     یونان | فرارهای مالیاتی
در این کشور مدیترانه ای محبوب، نوعی «ورزش ملی» برای فرار از مالیات وجود دارد. این پدیده در مقیاس های بسیار بزرگ در این کشور به اجرا در می آید و به صورت یک اپیدمی گسترده است. ارزیابی ها در سال 2016 نشان داد بین 11 تا 16 میلیارد یورو مالیات در این سال به هیچ وجه جمع آوری نشده و در واقع این میزان مالیات توسط عناصر مختلف کشور نادیده گرفته شده است. مسلما شهروندان قانون مندی که در پرداخت های مالیاتی خود به دقت عمل می کنند، قربانیان اصلی این معضل در یونان هستند. اعتماد این گروه از مردم به نهاد های دولتی که فاسد ترین گروه ها از نظر فرار مالیاتی محسوب می شوند، همواره در سطح پایینی قرار داشته است.


 
منابع: ba-bamail.com و au.news.yahoo.com
سایر اخبار این روزنامه
ماجرای هراس در کاخ سلمان ماجرای هراس در کاخ سلمان آیت ا... مهمان نواز دعوت حق را لبیک گفت آیت ا... مهمان نواز دعوت حق را لبیک گفت شیخ بهایی؛ معمار فقاهت و عمارت شیخ بهایی؛ معمار فقاهت و عمارت سرریز دلارهای نفتی در کی استریت / جنگ اعراب در واشنگتن سرریز دلارهای نفتی در کی استریت / جنگ اعراب در واشنگتن حق فنی دارو خانه ها برای کدام «فن»؟ حق فنی دارو خانه ها برای کدام «فن»؟ نکات آموزنده سریال «هیئت مدیره» که از شبکه تهران پخش می شود نکات آموزنده سریال «هیئت مدیره» که از شبکه تهران پخش می شود پرونده ای درباره عوامل متنوع نارضایتی عمومی مردم در کشورهای جهان پرونده ای درباره عوامل متنوع نارضایتی عمومی مردم در کشورهای جهان باطل السحر تضعیف دستگاه قضا باطل السحر تضعیف دستگاه قضا تجلیل فرمانده کل قوا از مواضع انقلابی و وحدت آفرین فرمانده ارتش تجلیل فرمانده کل قوا از مواضع انقلابی و وحدت آفرین فرمانده ارتش بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ممنوع شد بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ممنوع شد شناسنامه های خونین هزاره ها شناسنامه های خونین هزاره ها 32 ساعت دلهره! 32 ساعت دلهره! ماجرای صوت «دختر خوشگلا» شفاف شد ماجرای صوت «دختر خوشگلا» شفاف شد آقای مسئول! شما کالای ایرانی می خرید؟ آقای مسئول! شما کالای ایرانی می خرید؟ خراسان لیگ برتری ماند خراسان لیگ برتری ماند آخرین برگ پرونده کهریزک آخرین برگ پرونده کهریزک