2 سال زندان برای معاونت در قتل؛

خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از منابع آگاه قضایی، از بازداشت سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و معرفی وی به زندان اوین برای گذراندن حکم دو سال حبس خبر می‌دهند.
ایسنا دیروز به نقل از یک منبع آگاه‌ که به نام وی اشاره‌ای نشده، از بازداشت سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران در استان مازندران و معرفی او به بند ۲۴۱ زندان اوین خبر داده است.
یک ‌منبع آگاه در قوه قضاییه‌ ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا، بازداشت دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی را در شمال کشور تایید کرده است.این منبع که به نام او نیز اشاره‌ای نشده، گفته است که سعید مرتضوی صبح دیروز «در یکی از شهرهای استان مازندران‌ دستگیر شده و قرار است مستقیم از این استان به بند ۲۴۱ بازداشتگاه اوین در تهران منتقل شود».
از طرفی خبرگزاری صداوسیما نیز با انتشار خبر مشابهی یادآوری کرده که آقای مرتضوی‌ پیشتر در گفت‌وگو با این خبرگزاری، از درخواست اعمال ماده ۴۷۷ و ارائه به قوه قضاییه خبر داده بود.


بر اساس این ماده، در صورتی که رییس قوه قضاییه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف «شرع بیّن» تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند «تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضاییه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رای قطعی صادر کند».
خبر بازداشت مرتضوی پس از آن منتشر می‌شود که ۲۲ فروردین‌ماه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه به‌طور تلویحی از ناپدیدشدن سعید مرتضوی خبر داد.
در آن زمان محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر علت بازداشت نشدن مرتضوی با وجود صدور حکم جلب وی گفته بود: «هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور است».
این اظهارات موجی از انتقاد از فقدان اراده لازم در قوه‌قضاییه برای برخورد با مرتضوی را در میان فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.
سعید مرتضوی که در دو پرونده «کهریزک» و «تامین‌اجتماعی» دارای اتهامات متعددی است، در پرونده قتل سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سال ۸۸ به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به معاونت در قتل متهم شده است.
صفحه 2