بازار ارز با ترازوی اقتصادی مدیریت نمی‌شود!

مجیدرضا حریری*- شرایط حاکم بر بازار ارز کشور، بیان‌کننده این واقعیت است که سیاست‌های به کار گرفته شده دولت مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نیست و درواقع تصمیمی است که با توجه به شرایط امنیتی و سیاسی حاکم بر اقتصاد ایران گرفته شده است‌. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با ترازو و متر اقتصادی بتوان تصمیمات دولت را اندازه‌گیری کرد و لازم است با ترازوی شرایط اضطرار به ارزیابی این شرایط پرداخت‌.
اما در شرایط کنونی که بازار ارز کشور مغشوش است، این انتقاد به سیاست‌های ارزی دولت وارد است که چرا دولت از پاییز سال گذشته به دنبال راهکاری برای جلوگیری از این میزان نابسامانی نبود‌. چه آنکه زمانی که ظن خارج شدن آمریکا از برجام و ایجاد محدودیت برای مبادلات ارزی وجود دارد، دولت باید از ماه‌ها قبل سیاست‌های صرفه‌جویانه‌ای را برای بازار ارز کشور به کار می‌گرفت و از خروج 27 میلیارد دلاری ارز از کشور جلوگیری می‌کرد‌.
سیاست جدید تک‌نرخی شدن ارز و کمک به شفاف‌تر شدن مبادلات ارزی نیز هرچند خواسته منطقی عمده فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران اقتصادی است اما آنچه اهمیت دارد دستورالعمل‌های اجرایی برای سیاست‌هایی است که دولت اعمال می‌کند‌.
اکنون نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در نظر دارد سیاست‌های جدیدی را در بازار ارز اعمال کند که با سیاست‌های قبلی‌اش در بازار ارز متفاوت است اما باید گفت برای ارزیابی اقدامات دولت، باید ابتدا اقدامات اجرایی سیاست‌های جدید ارزی دولت مشخص شود تا بتوان دست به ارزیابی این سیاست‌ها زد‌. بنابراین نمی‌توان با گمانه‌زنی سعی در واکاوی سیاست‌هایی کرد که دولت در نظر دارد آن را به مرحله اجرا درآورد‌. بنابراین با فرض قابل اجرا بودن سیاست‌های دولت برای اقتصاد کشور، در صورتی که این سیاست‌ها نتوانست به مرحله اجرا برسد، باید با انتقاد از دولت در رابطه با سیاست‌های آن اظهارنظر کرد‌.
* نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین