بهت سهامداران

هادی مومنی- این روزها حال و هوای تالار شیشه‌ای در اوج سبزترین روزهای فصل سال، نه تنها بهاری نیست بلکه ریزش‌های ادامه‌دار و شدید شاخص، افت قیمت سهام، حجم و ارزش معاملات فضای سرد و ناامید‌کننده‌ای را برای سهامداران رقم زد. روز گذشته سقوط شاخص بورس که با بیش از 700 واحد کاهش شکل گرفت، آنقدر برای فعالان این بازار سنگین بود که در پایان معاملات نماگر اصلی بازار سهام بعد از بیش از چهار ماه به محدوده 94 هزار واحد برگشت. آمارهای تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد، آخرین بار در 25 آذر ماه سال گذشته، شاخص در کانال 94 هزار واحد قرار داشت و عملا با این ریزش ، بورس به پاییز سال 96 عقبگرد کرده است. رویدادهای داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد اثرات تصمیم‌های اقتصادی شکل گرفته در داخل کشور در حوزه بازارهای موازی و به طور مشخص ارز، سکه و مسکن و در آن سو فشارهای لغو احتمالی و یکجانبه توافق «برجام» که از سوی آمریکا و دونالد ترامپ از ماه‌ها قبل روی آن مانور داده می‌شود، در بورس به مجموعه‌ای از شوک‌های ادامه‌دار تبدیل شده که بی‌اعتمادی و نگرانی سرمایه‌گذاران را در این بازار شکل داده است. در کنار این موارد ادامه سیاست‌های نامتعادل و محتاطانه سازمان بورس و مسوولان آن در تسهیل و روان‌سازی معاملات بازار سهام که از ماه‌ها قبل وعده‌های آن داده شده، عملا به سدی محکم برای رونق‌بخشی بورس برای فعالان این بازار تبدیل شده است. واقعیت آن است که اگر اصلاح قوانین و برطرف شدن ابهام‌های موجود در بورس از سوی نهاد ناظر برطرف شود، شوک‌های اینچنینی در حوزه‌های خارج از بازار سرمایه در کمترین زمان ممکن اثر خود را از دست خواهد داد، اما اگر داخل این بازار همچنان موانع جدی در روند فعالیت‌ها وجود داشته باشد،به وضوح تاثیر فشارهای سیاسی و اقتصادی شوک‌آور، فشار مضاعفی را بر معاملات بازار سهام از خود برجای خواهد گذاشت.
جزییات معاملات روز سیاه تالار
درباره جزییات تحولات دومین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای باید گفت روند سقوط بورس روز گذشته با ریزش ۷۷۱ واحدی شاخص وارد فاز تازه‌تری شد و این متغیر با رسیدن به ۹۴ هزار و ۴۹۴ واحد بعد از بیش از چهار ماه به کانال ۹۴ هزار واحد عقبگرد کرد‌. افت حجم و ارزش معاملات بازار سهام این روزها سهامداران را در تالار شیشه‌ای تحت تاثیر قرار داده و عملا همه دادوستدها در یک بستر نزولی قرار گرفته است‌. بر اساس آمارهای معاملاتی بورس، روز گذشته شاخص‌های بورس با نوسان مواجه شدند به‌طوری‌که شاخص کل با (۷۷۱) واحد ریزش معادل (81/0) درصد به ۹۴ هزار۴۹۴ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۲۲۴) واحد کاهش معادل (81/0) درصد به ۲۹ هزار ۹۴۱ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با (۳۶) واحد نزول معادل (22/0) درصد به ۱۶ هزار و ۷۵۷ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با (۲۷) واحد افت، معادل (22/0) درصد به ۱۲ هزار و ۴۴۹ واحد، شاخص آزاد شناور با (۷۹۶) واحد افت، معادل (79/0) درصد به ۱۰۰ هزار و ۵۳۵ واحد، شاخص بازار اول با (۵۲۶) واحد کاهش معادل (78/0) درصد به ۶۶ هزار و ۸۸۸ واحد و شاخص بازار دوم با (۱۷۵۴) واحد ریزش معادل (86/0) درصد، به ۲۰۲ هزار و ۴۵۴ واحد رسید‌.
فشار نمادها


از سویی دیگر روز گذشته هفت نماد «فولاد با (۸۴)، تاپیکو با (۷۷) واحد، فارس با (۷۶) واحد، پارسان با (۷۲) واحد، فملی با (۵۴) واحد، همراه با (۳۷) واحد و کگل با (۳۶) واحد» بیشترین تاثیر منفی را بر ریزش شاخص کل بورس و افت این متغیر بر جا گذاشتند‌. این گزارش می‌افزاید روز گذشته اکثر شاخص صنایع تالار شیشه‌ای با ریزش مواجه شدند به‌طوری که شاخص صنایع «محصولات چوبی با ۲۶۲۶ واحد صعود معادل 96/4 درصد به ۵۵ هزار و ۶۳۴ واحد، محصولات کاغذ با ۳۹۱ واحد افزایش معادل 99/3 درصد به ۱۰ هزار و ۲۱۵ واحد، کانه فلزی با (۲۷۳) واحد افت معادل (28/1) به ۲۱ هزار و ۱۰۳ واحد، قند و شکر با (۱۳۵) واحد کاهش معادل (33/1) درصد به ۹ هزار و ۹۹۸ واحد، شیمیایی با (۸۶) واحد افت، معادل (41/1) درصد به ۶ هزار و ۲۵ واحد، اداره بازارهای مالی با (یک) واحد کاهش معادل (59/1) درصد به ۶۶ واحد، زغال‌سنگ با (۴۳) واحد ریزش معادل (96/2) درصد به هزار و۴۳۳» رسید‌.
آمار کاهش قیمت
در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند قیمت سهام نمادهای «چفیبر، ثاباد، کترام، تکنو، شلعاب، کمنگنز و کهرام» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «کدما، کپشیر، سهگمت، خوساز، سرود، ثاژن و شکربن» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند‌. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، فرآورده‌های نسوز آذر و حق تقدم خرید سهام آن» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «بانک سینا، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، نورد آلومینیوم، صنعتی بهپاک، سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، صنعتی بهشهر، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر، کارخانجات نساجی بروجرد» بازگشایی شدند‌. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۳۹ هزار و ۵۱۰ نوبت معاملاتی، ۵۵۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز به ۳۷۵ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان رسید‌.
تحرک حقیقی‌ها و حقوقی‌ها
همچنین تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در فروردین‌ماه سال‌جاری، ۵۵ درصد معاملات توسط حقوقی‌ها و ۴۵ درصد معاملات توسط حقیقی‌ها در بازار سهام صورت گرفته است‌. تازه‌ترین اطلاعات معاملات تالار شیشه‌ای در فروردین ماه ۹۷ مشخص کرد که سهامداران حقیقی ۴۵ درصد خرید‌ها و فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند‌. این گزارش می‌افزاید در نقطه مقابل، حقوقی‌های بازار سهام در مقابل حقیقی‌ها، سهم ۵۵ درصدی از خرید‌ و فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند‌. این گزارش می‌افزاید اشخاص حقیقی طی فروردین‌ماه مالکیت خود در سهام ۱۱ گروه اضافه کردند که در خالص خریدها، گروه‌های «صندوق‌های قابل معامله با ۱۲۳ میلیارد ریال، استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف با ۴۴ میلیارد ریال، عرضه برق، گاز و آب گرم با ۲۳ میلیارد ریال، سایر واسطه‌گری‌های مالی با ۲۰ میلیارد ریال و قند و شکر با ۱۹ میلیارد ریال در رتبه‌های یک تا پنج این فهرست قرار دارند‌. نگاهی به تحرک حقوقی‌ها در اولین‌ماه سال ۹۷ مشخص می‌کند حقوقی‌ها مالکیت خود را در ۳۰ صنعت افزایش داده‌اند و پنج گروه اول که بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را داشته‌اند شامل: «بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۸۰۱ میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با ۳۰۴ میلیارد ریال، محصولات شیمیایی با ۲۲۰ میلیارد ریال، خودرو و ساخت قطعات با ۲۰۴ میلیارد ریال و فلزات اساسی با ۱۳۰ میلیارد ریال می‌شود‌.