سیف و صلیل الصوارم* !

مسعود خوشابى- جناب دکتر ولى الله سیف در مصاحبه با هفته‌نامه «تجارت فردا» مورخ 26/1/97 در مورد نحوه برخورد با میلیون‌ها سپرده‌گذار موسسات اعتبارى، جابه جا تاکید مى‌کنند که: «ریشه‌کن کردن این موسسات به هیچ عنوان کار آسانى نبود و آیندگان در خصوص این اقدام بانک مرکزى ج.ا.ایران قضاوت خواهند کرد.» و اضافه مى‌کنند: «حل این مشکل اگر به تعویق مى‌افتاد، عواقب بسیار خطرناکى [و در جاى دیگر آمده: به شدت پر هزینه‌ترى] به دنبال داشت ... اجماع میان ارکان کشور براى حل آن یکى از دستاوردها بود ... ما با کمترین هزینه توانستیم این معضل را حل کنیم.» و در نهایت مى‌فرمایند: «مردم حالا خوب مى‌فهمند که سیف چه کرد.»
چون مدیر کل بانک مرکزى جمهوری اسلامی ایران در ارزیابى موضوعِ نحوه برخورد با سپرده گذارانِ موسسات اعتبارى به آمار و اعداد متوسل نشده‌اند و در این باب چه بسیار توسط رسانه‌ها قلم‌فرسایى شده، ما نیز از کنار آن مى‌گذریم و به همین مختصر بیانات برشمرده مى‌پردازیم.
نه تنها از بدو پیدایش بانک مرکزى در ایران بلکه از پیدایش هسته‌هاى اولیه نظام بانکى در تاریخ این سرزمین کهنسال در جمع، یک میلیونییُم ضربه‌اى که جناب سیف به میلیون‌ها سپرده‌گذار موسسات اعتبارى وارد کرده است، وارد نشده است و اگر کار تاریخ به جایى برسد که از وى نامى برده شود، بنا به ادله، مدارک و مستنداتِ پُر شمارِ غیر قابل کتمانِ موجود، مطلقاً به نیکى نخواهد بود!
طبعاً «آیندگان» به سهولت پى خواهند برد که جناب سیف، آنچه را «ریشه‌کن کرد» اعتبار نظام بانکدارى کشورمان بود. «آیندگان قضاوت خواهندکرد» که حتى یک سپرده‌گذار در موسسات اعتبارى سراسر کشور یافت نمى‌شود که از این اجحاف بى‌نظیر جناب سیف رضایت قلبى داشته باشد.


در تار و پود اعتراضات گسترده خیابانى دى ماه ١٣٩۶ که بیش از صد شهر را در خود فرو برد، جا‌به‌جا آثار زخم‌هاى ناسورِ باز و دهان گشوده حادث «سیف»! به عنوان پیش قراول «اجماع کنندگان سه رُکن رکین کشورى» به راى العین توسط «خلق الله» مشاهده مى‌شود، هر چند «ولى الله»! منکر آن است.
چه عواقب خطرناک‌تر و به شدت پر هزینه‌ترى از اعتراضات گسترده خیابانى دى ماه ١٣٩٧، به چشم ایشان هنگفت‌تر مى‌آید؟
وقتى استدلال مى‌کنیم، مدیر کل بانک مرکزى ج.ا.ایران از علم «اقتصاد سیاسى» به نیمه دوم آن یعنى تنیدگى لایتجزاى سیاست در اقتصاد، نظر ندارد و این نقیصه بینشى است، شوربختانه به هر مصداقى مى‌توان استناد کرد.
معلوم نیست بر اساس چه فکت‌(fact)‌هایى جناب رئیس‌الروساء بر طبل پیروزى مى‌کوبند و ندا به ختم الخیر الحرب سر مى‌دهند؟
ایشان با برداشت ناصره از آن حکم حکومتى ده‌ها میلیون ناراضى خلق کرد!
چه تولیدى‌ها را براندخت و عواملش را ناکار کرد، چه تجار را به خاک سیاه نشاند، چه کسبه را نابود کرد، چه خانواده‌ها را در معرض تباهى قرارداد، چه مرگ و میرهاى زودرسى را سامان داد، و چه روان‌هایى را فرو پاشید و ... بدتر از همه خود را با چه خوش خیالى‌هایى به انظار مى‌نمایاند!
یقیناً «آیندگان» پیش‌کش، فى‌المجلس «مردم حالا خوب مى‌فهمند که سیف چه کرد.» آشکارا ... آن هم ... با پوست و گوشت و خون و استخوان‌شان مى‌فهمند ...!
* برخورد شمشیرها
سایر اخبار این روزنامه
در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد تجلیل فرمانده کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش 28 تن به عنوان نامزد تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند کاندیداهای بهشت سران قوا برای همفکری و هماهنگی درباره حل مشکلات کشور با یکدیگر دیدار کردند چاره‌ای به نام همدلی علیرضا صدقی مرتضوی؛ آن سوی میله‌ها دهمین روز اعتراضات ارمنستان با دستگیری رهبر مخالفان ادامه یافت انقلاب رنگی در مقابل الگوی روسی قدرت «ابتکار» درباره روند اعلام آمار فروش در سینماهای کشور گزارش می دهد اخطار علیه تنبلی ها و لجبازی های گیشه «ابتکار» از دلایل نمایندگان برای کارت زرد به وزیر اقتصاد گزارش می دهد کرباسیان قربانی سیاست‌های بانک مرکزی محمدرضا رحیمی از زندان آزاد شد سیف و صلیل الصوارم* ! هفته سرنوشت‌ساز لیگ برتر به ایستگاه پایانی رسید جدال برای کسب سهمیه تا تلاش برای بقا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: قیمت طرح ترافیک در سال ۹۷ برای مردم ارزان‌تر شده است خبرگزاری سعودی نزدیکی یک پهپاد اسباب بازی را علت ماجرا عنوان کرد روایت‌های متفاوت از تیراندازی در قصر بن سلمان در گزارش «ابتکار» شرط بندی گسترده در فضای مجازی بررسی شد صفر و یک های قمار