بعدازظهر شنبه در ریاض چه خبر بود کودتای اسباب‌بازی

آخرین ساعات روز شنبه ناگهان اخباری از آشوب در اطراف ریاض، فضای رسانه‌های اجتماعی فارسی را پر کرد. خبر موثق و مشخص، سروصدایی در اطراف کاخ سلطنتی ریاض بود. در همان ساعات اولیه و در غیاب گزارش رسمی و روایت موثق، انواع و اقسام قرائت از این سروصدا در شبکه‌های اجتماعی پیدا شد. بعضی «گزارش‌ها» خبر از حمله به کاخ سلطنتی می‌داد؛ بعضی دیگر مدعی می‌شد که آنچه رخ داده، قیام یکی از شاهزاده‌ها علیه بن‌سلمان است؛ بعضی حتی ماجرا را درگیری بین شاهزاده‌ها می‌خواندند. از فرار بن‌سلمان تا فرار شخص ملک‌سلمان در میان این گزارش‌ها بود. در همان فاصله نیمه‌شب تا صبح یک‌شنبه، «تحلیل‌هایی» هم بر علت و علل کودتا علیه پادشاه و ولیعهد عربستان منتشر شد و «اصلاحات» ولیعهد، علت کودتای دیگر شاهزاده‌ها علیه او خوانده شد. ملک‌سلمان و بن‌سلمان هر دو در این میان از کاخ یا از ریاض یا اساساً از عربستان خارج شدند تا از صحنه درگیری بگریزند. اخبار درگیری‌های دیگر در روزهای گذشته در نقاط دیگر عربستان نیز به این خبر وصل شد تا تصویر کاملی از یک آشوب تمام‌عیار در عربستان ترسیم شود. بعضی رسانه‌های رسمی داخلی و خارجی نیز با انتشار گمانه‌زنی‌ها به این فضا کمک کردند.
همه این‌ها اما حدس‌وگمان‌ها و خبرسازی‌هایی بود که در غیاب گزارش‌های موثق توسط منابع نامشخص مطرح شده بود، منابعی که اغلب هیچ امکانی برای دسترسی به اطلاعات لازم نداشتند تا بتوانند «خبر» بدهند. اولین خبر رسمی در این باره گزارش رسمی پلیس ریاض است که ماجرا را پرواز پهپادی تفریحی خوانده که وارد محدوده امنیتی کاخ سلطنتی شده و نیروهای محافظ کاخ، مجبور شده‌اند آن را هدف قرار دهند و پایین بکشند. ایلنا گزارش می‌دهد، سخنگوی پلیس ریاض اعلام کرده این اتفاق حوالی ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر، در محله خزامه در شمال غرب ریاض است که یکی از کاخ‌های سلطنتی در آن قرار دارد. همچنین برخلاف گزارش‌ها درباره انتقال پادشاه به مکانی دیگر، مقام ارشدی در حکومت عربستان به رویترز گفته اساساً پادشاه در آن کاخ نبوده که برای حفاظت خارج شود. وزارت کشور عربستان نیز با صدور دستورات جدیدی استفاده از این پهپادها را به دریافت مجوز منوط کرد.
ایلنا البته این را هم گزارش می‌دهد که «طی ماه‌های گذشته و از زمانی‌که ولیعهد عربستان، اقدام‌های اقتصادی و سیاسی خود را آغاز کرده و دست به گشایش‌هایی در فضای اجتماعی و فرهنگی این کشور زده، تمهیدات امنیتی در اطراف کاخ پادشاهی و مراکز اصلی حکومتی افزایش یافته‌ است». علاوه‌براین، درگیری‌های نظامی بین عربستان و یمن نیز دلیل دیگری است که تمهیدات امنیتی در ریاض جدی‌تر گرفته شده باشد؛ در غیاب این اتفاقات نیز ماموران امنیتی که وظیفه حفاظت از حریم هوایی حاکم را دارند، ناچار به واکنش به چنین پروازی هستند، صرف‌نظر از اینکه پرنده، نظامی باشد یا نباشد.
البته نمی‌توان روایت پلیس عربستان از ماجرا را با اطمینان کامل پذیرفت، از این رو که در شرایطی که اتفاقاتی مانند کودتا یا درگیری هم رخ داده باشند، احتمال تلاش حکومت عربستان یا هر حکومت دیگری برای مخفی‌کردن ماجرا وجود دارد؛ اما جز این احتمال دلیل مشخصی برای رد این روایت در دست نیست و نشانه دیگری نیز از ماجرای دیگری دیده نمی‌شود.
باید منتظر روزهای آینده ماند. اگر اخباری از برکناری‌های ناگهانی یا بازداشت‌هایی با دلایل نامشخص منتشر شد یا برنامه‌هایی لغو شدند، می‌توان دوباره به بعدازظهر شنبه ریاض فکر کرد، اما با آنچه تا اینجا می‌دانیم، خبری نبوده یا اگر هم بوده، کودتایی بوده که در آن نه کسی برکنار شده، نه کسی بر جایی نشسته، نه کسی کشته شده و نه کسی زخمی!
سایر اخبار این روزنامه
همدلی گمانه‌زنی‎ها در باره نامزدهای نشستن بر صندلی شهرداری تهران را بررسی کرد شوق بهشت وقتی جشنواره بین المللی فیلم فجر تحت تاثیر یک نام بزرگ قرار می‌گیرد سایه سنگین یک سنگ! آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی از دغدغه هایش در هشتاد و یکمین سال زندگی می‌گوید: هنوز ذوق آموختن دارم فقط در فروردین امسال 216 میلیارد و 684 میلیون و 790 هزار تومان از سوی خزانه داری به 17 موسسه فرهنگی اختصاص پیدا کرد بازداشت مرتضوی در سواحل مازندران قاضی در کوزه افتاد بعدازظهر شنبه در ریاض چه خبر بود کودتای اسباب‌بازی در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد؛ تجلیل فرمانده معظم کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش آسیب‌شناسی اصلاحات و اصلاح‌طلبان، برنامه‌های این جریان برای انتخابات 1400 و روند تاثیرات آن در جامعه در گفت‌وگو با «سعید شریعتی» علی تقوی دموکراسی مدرسه‌ای روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش مطرح شد؛ تجلیل فرمانده معظم کل قوا از مواضع وحدت‌آفرین فرمانده ارتش روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند روایت تورج فتحی از نقش سوء مدیریت در تامین منابع آب باران آمد اما آب را به سدها نرساندند