پشت به ميثاق

آمدن یا نیامدن محسن هاشمی رفسنجانی به شهرداری تهران، بحث داغ روزهای اخیر در انتخاب جانشین محمدعلی نجفی است؛ بحثی که در آن موافق و مخالف این حضور با رعایت همه محافظه‌کاری‌ها اعلام نظرمی کند که عمدتا نیز سعی بر ایجاد مانع در خروج هاشمی از شورای شهر دارد. مخالفان خروج هاشمی از شورا، حفط انسجام و همدلی 21 عضو شورای شهر در کنار احترام به آرای شهروندان در انتخابات سال قبل را بهانه می‌آورند و موافقان این خروج نیز بر لزوم ارتقای مدیریت شهرداری تهران و ایجاد ثبات و کارایی لازم در شهرداری تاکید دارند. دیروز در شورای شهر تهران بحث های جدی و حتی رای گیری استمزاجی برای ماندن یا نماندن محسن هاشمی به عنوان مطلوب‌ترین و موثر ترین گزینه موجود برای اداره شهر انجام شد و در نهایت زور مخالفان بر موافقان چربید و شورایی ها اغلب اعلام کردند که موافق به ادامه حضور هاشمی در شورای شهر هستند.
رای گیری استمزاجی؟
مخالفت دیروز شورایی ها با خروج هاشمی از شورا در حالی صورت گرفت که همزمان نام 28 نفر به عنوان گزینه های رسمی انتخاب شهردار تهران مطرح شد تا در جلسه روز سه‌شنبه این هفته شورا، نام هفت نفر به عنوان گزینه های نهایی معرفی شود. افشانی، علی اوسط هاشمی، انصاری لاری، مرتضی بانک، بیطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک نژاد، تقی زاده، تندگویان، محمود حجتی، سید محمود حسینی، حقانی، حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، عارف، فرشید گلزاری، حسینی مکارم، مهرعلیزاده، مقیمی، مناف هاشمی، حجت‌ا... میرزایی، سید جعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن هاشمی، افرادی بودند که نام‌شان دیروز برای تصدی شهرداری تهران مطرح شد. علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بعد از جلسه دیروز شورای شهر با اشاره جزيیات جلسه هم‌اندیشی دیروز اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران گفت: « در جلسه دیروز بر اساس پیشنهاد آقای هاشمی، رای‌گیری استمراجی صورت گرفت که وی در شورا بماند یا خیر. پس از رای‌گیری صورت گرفته اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند که هاشمی در شورا بماند و در نهایت هاشمی به عنوان ريیس شورای شهر تهران باقی خواهد ماند. آقای عارف هم درخواست کرده بودند که نام‌شان در لیست نوشته نشود و آقای محسن هاشمی نیز بر اساس توافقی که بعد از انتخابات شورا داشتیم، در شورا ماندگار شد.
اعلام آمادگی مجدد هاشمی


اما با آنکه اکثر اعضای شورای شهر در جلسه دیروز اعلام کردند که موافق تداوم حضور هاشمی در شورا هستند، اما محسن هاشمی در پایان جلسه شورا با بیان اینکه «امکان سه بار رجوع به من وجود دارد» به نوعی از آمادگی و علاقه مجدد خود برای ورود به شهرداری سخن گفت. وی با بیان اینکه توانایی شهردار شدن را دارم، گفت: همه بدانند که در شورای شهر تهران برای اینکه عضوی از شورا خارج بشود، باید رای همه اعضای شورای شهر تهران را برای خروج داشته باشد.در جلسه هم‌اندیشی دیروز رای‌گیری مخفیانه صورت گرفت، مبنی بر اینکه من در شورا بمانم یا به شهرداری بروم. نتیجه محرمانه این رای گیری در اختیار من است و به این نتیجه رسیدم که اعضا علاقه زیادی دارند من در شورا بمانم. هرکس برای کاندیدا نشدن دلیلی دارد، یکی مریض است، یکی هم مثل من اعضا علاقه ندارد شهردار شود اما می تواند در شهر راه برود. رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهردار منتخب مستقیم مردم نیست بلكه منتخب مستقیم شوراست، افزود: پس نمی‌توان به طور قاطع گفت مردم تهران می‌خواهند من شهردار شوم.البته این توانایی را در خودم می‌دیدم و اعتقاد داشتم با توجه به سوابق، تحصیلات و ارتباطاتم با مسئولان در سطح کشور و ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی که در برنامه‌هایم داشته و دارم، می‌توانستم و می توانم برای پیشرفت شهر تهران کمک کنم اما اهمیت نظر اعضا بالا بود. وی اظهارداشت: نمی‌خواستم به خاطر نظر خودم اختلاف ایجاد کنم و طبیعت ما هاشمی‌ها هم این نیست که اختلاف ایجاد کنیم. امیدوارم شورای شهر به گزینه مطلوب برسد و نیازی به حضور من نیست اما اگر فرد مطلوبی پیدا نشود و بار دیگر به من رجوع کردند، من مخالفت نمی‌کنم. تا سه بار می‌شود رجوع کرد.
صف مخالفان و موافقان
پس از جلسه دیروز شورای شهر تهران و مشخص‌شدن صف مخالفان و موافقان محسن هاشمی، برخی اعضای شورای شهر تهران به تقدیر و تشکر از محسن هاشمی بابت اینکه تداوم حضور در شورا را می‌پذیرد، پرداختند. برخی اعضای شورا در صفحات شخصی خود، به طور مشخص اعلام کردند که نباید انسجام شورای پنجم به هم بخورد و برخی دیگر نیز عدم حضور محسن هاشمی در شهرداری را فرصت سوزی اعضای شورا در این مرحله از انتخاب شهردار دانستند.
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر از جمله افرادی بود که اعلام کرد محسن هاشمی، قوی‌ترین گزینه موجود برای تصدی پست شهرداری تهران است و او می تواند مدیر موفقی برای شهرداری تهران باشداما برخی اعضای دیگر همچون مجید فراهانی، اعلام کردند که محسن هاشمی به همگرایی و مدیریت شورا کمک کند. محمد سالاری، دیگر عضو شورا نیز ضمن اعلام رای مخالف برای شهردار شدن هاشمی گفت که تنها در صورت نرسیدن به گزینه شایسته، شهردار شدن هاشمی می‌تواند به مصلحت شهر باشد. وی گفت: من به حضور محسن هاشمی برای شهردار شدن رای مخالف دادم، چراکه انسجام شورا بسیار اهمیت دارد و هاشمی و هیات رییسه و تمام اعضا طی هشت ماه گذشته کارنامه خوبی در حفظ انسجام شورا داشته اند. وی تاکید کرد: حضور آقای هاشمی به عنوان رییس در شورای شهر تهران می‌تواند در ایفای وظایف قانونی شورا اعم از نظارتی و قانون‌گذار بسیار موثر باشد و برآیند آن منجر به آبادانی و پیشرفت شهر تهران و ارتقاي کیفیت زندگی شهروندان شود اما اگر به هر دلیلی کاندیدای نهایی برای انتخاب شهردار تهران شایستگی،کارآمدی، پاکدستی و سایر شاخص‌های تدوین شده توسط شورا و رویکرد تعامل موثر و معنادار با حاکمیت که یکی از شرایط اساسی موفقیت شورای پنجم است، نداشته باشد بي شك من آن زمان، شهردار شدن محسن هاشمی را به مصلحت می دانم.
نگرانی از ورود اصولگرایان یا منافع حزبی؟
یکی از موضوعاتی که بعد از صحبت های موافقان و مخالفان شهردار شدن محسن هاشمی مطرح شد، تکیه بر انسجام شورا و عدم ایجاد فرصت برای حضور اصولگرایان در شورای شهر با خروج هاشمی از شورا بود.
موضوعی که هم سال گذشته در پیش از انتخاب نجفی برای شهرداری تهران مطرح شد و هم در روزهای اخیر با زمزمه ورود مهدی چمران به شورای شهر تهران، برخی سیاسیون معتقدند که با ورود اصولگرایان به شورای شهر تهران، عملا تریبونی تازه برای شنیده شدن صدای آن‌ها در مدیریت شهری ایجاد خواهد شد که می تواند برای 20 عضو دیگر شورا مشکل ایجاد کند. برخی دیگر از سیاسیون نیز اعتقاد به رعایت اصل شورای دموکراتیک و وجود مخالف و موافق میان اعضا شورا دارند و از این رو، خروج محسن هاشمی را مشکل زا نمی بینند. از سوی دیگر با توجه به صف بندی های سیاسی موجود در شورای پنجم که احزاب اتحاد، کارگزاران، مشارکت و ... که زیر چتر اصلاح طلبی قرار دارند اما نگاه‌های خاص خود را مطرح می کنند، بحث هایی درباره توجه به منافع حزبی در انتخاب شهردار جدید تهران شنیده می شود و مخالفت و موافقت با هاشمی یا گزینه های دیگر را در از این زاویه مطرح مي‌کنند. اینکه بحث های شکل گرفته در مخالفت و موافقت گزینه های پیشنهادی برای شهرداری تهران نشأت گرفته از نگاه و منافع سیاسی است یا توجه به مصالح شهر و شهرداری، سوال بسیاری از دغدغه داران آینده تهران است که جلسات آتی شورا و گزینه های پایانی برای انتخاب شهردار، به نوعی پاسخ آن را می دهد.
نه به زیر پاگذاشتن رای ملت
البته برخی از منتقدان شهردار شدن هاشمی می‌گویند که اگر این فرد آرای مردم در انتخابات سال 96 را نادیده گرفته و دندان برای بهشت تیز کند، آرمان‌های پدرش را زیر پا گذاشته و در زمین مخالفان بازی می کند. آرای بالای محسن هاشمی در انتخابات نه به دلیل خصوصیات شخصی وی بلکه برای اعتمادی بود که مردم به حامیانش و به ویژه آیت‌ا... هاشمی داشتند.
خاطرمان هست که آیت هاشمی در اواخر عمر خود برای منافع ملی و ملت اقداماتی را در دستور کار قرار می‌داد که بدنه قدرت به آن علاقه ای نداشت. او در زمانی که می دانست مردم به از خودگذشتگی اش نیاز دارند خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به میدان می‌آ ورد، در حالی که می دانست رای نمی‌آورد! هاشمی می دانست که باید به مردم بگوید ترکیب خبرگان رهبری چگونه است، برای همین وارد رقابت‌های ریاست آنجا شد تا رای نیاورد و مردم با آگاهی دادن وی ترکیب خبرگان رهبری را در سال 94عوض کنند. از این نوع مصداق ها زیاد است ولی به نظر می رسد محسن هاشمی نه تنها شجاعت و درایت پدر را ندارد، بلکه بر خلاف مسیر او نیز پیش می رود تا تمام دستاوردهای او را نیز از بین ببرد.
امیدواریم بزرگان جریان اصلاحات جلوی اینگونه اقدامات را بگیرند تا اعتماد مردم بیش از این خدشه‌دار نشود، البته اگر این دوستان به سخنان دلسوزان گوش فرادهند.