ریل‌گذاری به سمت حمل‌و‌نقل

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در سال 1361 و با حمایت‌های امام خمینی(ره) و با حضور سران سه قوه وقت در هیات امنا شروع به کار کرد. این دانشگاه با نصب‌العین قرار دادن گسترش علم و کمک به افزایش سطح فناوری در کشور توانست در زمینه‌های گوناگون نیازهای کشور را به افراد صاحب فن و دانش مرتفع کرده و  6 میلیون فارغ‌التحصیل را روانه اجتماع کند. دانشگاه آزاد اسلامی با این وجود از پا ننشسته و هنوز میزبان یک میلیون و 600 هزار دانشجو است. امروز «سردر» شما مخاطبان روزنامه «فرهیختگان» را به یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد به نام یادگار امام شهرری خواهد برد  که با 25 هزار دانشجو نقش  مهمی در حوزه‌ دانشگاه‌های استان تهران دارد و می‌رود تا با برنامه‌های دقیق و دوراندیشانه و نیز توجه به ظرفیت‌های خود تبدیل به قطب حمل‌و‌نقل و مطالعات پیرامون این حوزه شود.
سیر دانشگاه از تاسیس
  دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی‌(ره) شهرری فعالیت خود را در خرداد سال 1364 بنا به تقاضای مردم شهرری در یک دفتر استیجاری 300 متری واقع در طبقه فوقانی مسجد فیروز‌آبادی شهرری با اعلام آمادگی پذیرش 100 نفر دانشجو در چهار رشته الهیات در مقطع کارشناسی، کشاورزی، الکترونیک و مکانیک در مقطع کاردانی و با ثبت‌نام حدود 62 دانشجو در دبیرستان جدیدالاحداث شهید باهنر آغاز کرد. این واحد به کمک مسئولان، سازمان‌ها و ارگان‌ها پس از گذشت اندکی، موفق به اجاره قسمت‌هایی از ساختمان اداری مجتمع کارخانه سیمان ری شد. این ساختمان بعدها با وقف ساختمان شماره دو واقع در بزرگراه فداییان اسلام، خیابان کبریت‌سازی به شماره یک معروف شد. بر اساس آمارهای موجود در بهمن سال 1368 کل متراژ زمین ساختمان شماره یک‌، 17 هزار مترمربع و ساختمان شماره دو حدود 10 هزار متر‌مربع بوده است. از این میزان حدود 20 درصد معادل 3500 متر‌مربع زیر بنای ساختمان شماره یک و حدود 65 درصد معادل 6500 متر‌مربع زیر‌بنای ساختمان شماره دو بوده است. تعداد کل کلاس‌‌های واحد در آن زمان 19 کلاس بوده است. در آن محدوده زمانی ساختمان شماره دو به عنوان سالن ورزشی و سالن امتحانات مورد استفاده قرار می‌گرفت. در فاصله سال 1368 تا بهمن 1372 زیر‌بنای ساختمان شماره یک حدود 30 درصد رشد داشت و از 3500 متر‌مربع به 5000 متر‌مربع افزایش یافت. همچنین ساختمان شماره دو حدود 20 درصد رشد داشت‌‌ و از 6500 متر‌مربع به حدود 8046 متر‌مربع افزایش پیدا کرد. تعداد کل کلاس‌های درسی پس از توسعه فضاها 54 کلاس بود که از این تعداد 19 کلاس در واحد شماره یک  و 35 کلاس در واحد شماره دو وجود داشت. لازم به توضیح است در این دوره از سایر امکانات رفاهی دانشگاه می‌توان به مواردی از قبیل آزمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی، سلف سرویس (‌در مجموع 850 متر‌مربع)‌ و مراکز ورزشی اشاره کرد. همچنین در سال 1377 به دنبال برنامه‌ریزی‌های وسیعی که در زمینه توسعه فضای آموزشی، رفاهی، زیربنایی و ... به مورد اجرا گذاشته شد، زمین مجتمع یادگار امام (ره) در جوار حرم مطهر امام راحل خریداری شد و از پنجم دی‌ماه 1377 این مجتمع در زمینی به مساحت 30 هکتاری با ساخت‌‌و‌سازهای اولیه فعالیت خود را آغاز کرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) امروزه دارای مرکز تحقیقات - پژوهشی و فرهنگی شامل مرکز رشد، مرکز آموزش نیروی انسانی‌، مرکز IT، کتابخانه دیجیتال و نمازخانه مرکزی است‌. این واحد دارای سوله‌های آموزشی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز بوده و دارای  25 هزار  دانشجو  در  183 گرایش در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد  و دکتری در  هفت دانشکده مصوب (‌علوم انسانی،   فنی و مهندسی، آموزش معلمان، علوم پایه، شیخ صدوق (هنر و معماری)، مدیریت و حسابداری و  مهندسی برق (شهدای هسته‌ای) است. این واحد دانشگاهی با در‌بر داشتن چهار نمازخانه، چهار سالن ورزشی، بیش از 152 هزار جلد کتاب، هفت سالن غذاخوری و رستوران و 30 درصد سهام بیمارستان آموزشی- درمانی امیرالمومنین‌(ع) اقدام به تربیت بیش از 59 هزار دانش‌آموخته کرده و به سهم خویش نقش موثری در پیشبرد اهداف کشور و تقویت بنیان توسعه پایدار داشته است. لوکیشن صفائیه
نویسنده: کامیار براری روزنامه‌نگار


ششم محرم و‌ پنجم مهر‌1396 بود که همه درگیر  عزاداری برای سید‌شهیدان عالم بودند؛ حتی دانشگاه ما هم روز قبل توسط دانشجویان سیاه‌پوش شده بود تا برای مراسم عزاداری و دمام‌زنی آماده شود اما صبح همان روز شخصی وارد دانشگاه شد که هیبتی عجیب و ترسناک داشت؛ شخصی با پوتین‌های خاکی، لباس و شلوار چریکی، جلیقه ضدگلوله، اسلحه کلاشینکف و ترسناک‌تر از همه سربند مشکی لا اله الا ا... داعشی‌ها. همه دانشجو‌ها متعجب، با‌ترس و دلهره به او نگاه می‌کردند و از خود می‌پرسیدند که او کیست و برای چه وارد دانشگاه ما شده؟ خیلی‌ها به یاد افرادی که چهار ماه قبل؛ 17 خرداد 1396 در حرم امام خمینی نزدیک دانشگاه یادگار امام خود را منفجر کردند زیر لب اشهد خود را گفتند. جو دانشکده خیلی ملتهب شده بود. بعضی از دختران بلند جیغ می‌کشیدند. دانشجویان پسر به سمت شخص داعشی هجوم بردند تا اسلحه را از دستش بگیرند، اما نه این چند خط آخر را دیگر اغراق کردم؛ چه می‌شود کرد دیگر. وقتی در دانشگاه کسی فیلم می‌سازد تا چند وقت آدم را جو می‌گیرد؛ قطعا عده‌ زیادی به بازیگری و کارگردانی علاقه‌مند می‌شوند و کسی هم مثل من در آخر توصیفاتش به ناگاه ولی آگاهانه به سمت خلق صحنه و سناریو‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی کشیده می‌شود. حال دوباره برمی‌گردیم به فضای واقعی که دانشجویان بین دلهره و تعجب گیر افتاده بودند. مصطفی تنابنده، با بلند‌گویی اعلام کرد که نگران نباشید این شخص بازیگر سریال «پایتخت5» است که قرار است در دانشکده شما فیلمبرداری کند و فقط برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی دانشکده وارد محوطه دانشگاه شده است. با این توضیحات دانشجویان از بند دلهره رهیده و تعجب‌شان فروکش می‌کند. با شفاف شدن موضوع فیلمبرداری در دانشگاه خیال دانشجویان راحت می‌شود اما هر‌ازگاهی صدای صحنه‌های انفجار تیراندازی علاوه‌بر دلهره‌ای که در دل دانشجویان ایجاد می‌کند مزاحم کلاس‌های درس هم می‌شود و آدم را به این فکر می‌برد که خب در مدارس و دانشگاه‌های حلب، دمشق‌، تدمر، کرکوک، موصل و دیگر شهرهای ناحیه عراق و شام چه می‌گذرد که باید این حجم از ترس را تحمل کنند.  بماند که بسیاری از این مدارس تعطیل شده یا همانند اسپایکر 1700 نفر از دانشجویانش قربانی قدم‌های ورود داعش به عراق شده‌اند تا این ضحاک مار به دوش با خوردن مغز و مکیدن خون مردم به حیات خود ادامه دهد. بعد از پایان فیلمبرداری آقای سیروس مقدم کارگردان این سریال با لحنی خوش از صبر و شکیبایی مسئولان، دانشجویان و اساتید دانشگاه تشکر کرد و وعده داد از  کسانی که به بازیگری علاقه‌مندند تست بگیرد تا با‌استعدادهای این رشته را وارد این حرفه  کند؛ وعده‌ای که با هماهنگی و همکاری کانون دانشجویی افق محقق شد. فیلمبرداری «پایتخت5‌» در روز هشتم مهر به پایان رسید اما هنوز عکس‌های یادگاری دانشجویان و بازیگران و صدای انفجار تیراندازی صحنه‌های فیلم در گالری دانشجویان دانشکده صفائیه باقی مانده است؛ حتی آن قسمتی که فیلمبرداری «پایتخت5» در آن انجام شده بین بچه‌ها به لاذقیه معروف شده است و آنان در شبکه‌های مجازی و پیج‌های شخصی خود از این قسمت با عنوان لاذقیه یاد می‌کنند. نیک و بد دانشگاه
نیکتا چلویی از آن دست دانشجویانی است که تقریبا در همه جای دانشگاه حضور دارد؛ از انجمن‌ها و کانون‌ها گرفته تا همکاری با بخش‌های مختلف همچون روابط عمومی دانشگاه. این موقعیت و حضور خانم چلویی در محیط‌ها و قسمت‌های گوناگون باعث شده ما از این دانشجو-خبرنگار بخواهیم لیستی از نقاط قوت و ضعف دانشگاه را ارائه کند تا کسانی که با خواندن «سردر» در پی یافتن دانشگاهی مناسب برای خود یا اطرافیان‌شان هستند از زبان یک دانشجوی فعال و با‌سابقه با این واحد آشنا شوند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به‌عنوان یکی از معتبرترین واحدهای دانشگاهی کشور با هویت ایرانی- اسلامی و اعتبار جهانی، تاکنون تاثیر به‌سزایی در راستای تولید، توسعه، انتشار علم و فناوری و ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی دارد. همچنین در حل مسائل اساسی جامعه و توسعه پایدار برای تربیت نسل جوان، کارآمد و متخصص با بهره‌گیری از اساتید فرهیخته در عرصه علم و دانش اقدامات بسیاری ارائه کرده است. این واحد همچون هر واحد دانشگاهی دیگر دارای نقاط قوت و ضعف است که من با نگاه خود تعدادی از آنها را برای خوانندگان گرامی بازگو می‌کنم.
از جمله نقاط قوت‌ این دانشگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت: 1- افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکتری،  2- استاندارد‌سازی فضاهای آموزشی و زیر‌ساخت‌های پژوهشی،  3- قطب حمل‌و‌نقل و ترافیک بودن دانشگاه، 4- حمایت از فعالیت‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان‌، تشویق اعضای هیات علمی پژوهشگر و اعطای‌پژوهانه‌، انتشار مجلات علمی معتبر و حضور در همایش‌های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و حمایت از چاپ مقالات علمی، 5- ایجاد بستر مناسب جهت همکاری علمی‌- آموزشی- پژوهشی اعضای هیات علمی با مراکز صنعتی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز جامعه برای تبدیل شدن به محصول،  6- وجود کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های علمی‌، مراکز رشد و فناوری و کارآفرینی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته آموزشی و پژوهشی، 7- گسترش منابع کتابخانه‌ای‌، توسعه تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی‌، به‌کارگیری فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و ایجاد شبکه‌های یکپارچه آزمایشگاهی، 8- حمایت اساتید از دانشجویان موفق و ایجاد شغل برای آنها، 9- برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و نقد و مناظره و بازخوانی افکار و آثار بزرگان و نخبگان علمی و فرهنگی و دینی در حوزه ایران و اسلام، 10‌- پویایی و نشاط فرهنگی و اجرای فوق‌برنامه‌های جذاب و موثر فرهنگی و اعتلای فرهنگی در قالب برگزاری مسابقات‌، همایش‌ها‌، میزگرد‌ها‌، سخنرانی‌ها و ...، 11- گسترش رشته‌های جدید تحصیلی در تمام مقاطع تحصیلی،  12- نیاز‌سنجی رشته‌های جدید تحصیلی و مورد نیاز،  13- مدیریت صحیح امور پژوهشی با بهره‌گیری از روش‌های علمی، 14- برنامه‌ریزی فعالیت‌های دانشجویی با مدیریت صحیح امکانات و نیاز‌ها، 15-برنامه‌ریزی در جهت بهینه‌سازی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در راستای اشاعه فرهنگ دینی و ملی،  16- افزایش سرانه فضای آموزشی و پژوهشی با افزایش دانشجویان جدید، 17- برنامه‌ریزی دقیق در خصوص گردش اموال و دارایی‌های موجود و آینده، 18- برنامه‌ریزی دقیق در راستای توسعه و تعمیر و نگهداری فضاهای عمرانی مورد نیاز دانشگاه، 19- فراهم کردن بسترهای آموزشی- پژوهشی و ایجاد فضاهای مناسب برای کار‌آفرینی دانشجویان، 20- اطلاع‌رسانی‌های قوی دانشگاه در مورد تمام موارد مربوط به دانشجویان و اساتید. از جمله خواسته‌های دانشجویان این دانشگاه از مسئولان مربوطه برای اصلاح نقاط ضعف می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:
1- توسعه قسمت‌های رفاهی (سلف): خواسته تمام دانشجویان به‌وجود آوردن مکان رفاهی مناسب‌تر و بزرگ‌تر برای استراحت است. 2- توسعه سرورها با سرعت بالا در زمان انتخاب واحد و 3- سازماندهی محیط اطراف دانشگاه.